افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها
ماجرای بودار آب مشهد

گله شهروندان از وجود طعم و بو در آب آشامیدنی/ آب کپک زده است

  • کد خبر: ۱۴۸۱۷
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
گله شهروندان از وجود طعم و بو در آب آشامیدنی/ آب کپک زده است
آب برخی از مناطق مشهد کیفیت پایین‌تری نسبت به دیگر مناطق دارند و این تنوع منابع سبب شده است مطلوبیت آب در برخی مناطق بیشتر باشد.
قاسمی - شیلنگ آب را مانند اسلحه‌ای آماده شلیک، در دستش نگه داشته و آماده فرمان دادن است. چند نفر از اهالی خیابان حر ۳۰ در شهرک شهید رجایی هم که دوروبر مرد میان سال ایستاده اند اطراف را می‌پایند و همین که ما را می‌بینند، رسیدنمان را به او خبر می‌دهند. مرد بعد از آنکه مطمئن می‌شود از روزنامه آمده ایم فرمان باز کردن شیر آب را می‌دهد. «بو کنید، چه بویی می‌دهد؟» خم می‌شویم و آب را بو می‌کشیم. بوی نامطبوعی به مشام می‌رسد، بوی آبی که چند ماه در ظرفی دربسته مانده است یا آبی که در ظرفی کثیف ریخته اند. مرد که مطمئن می‌شود بوی بد آب را احساس کرده ایم، فرمان بعدی را صادر می‌کند و چند ثانیه بعد شیر آب گرم هم باز می‌شود. آن وقت است که بوی واقعی آب توی هوا منتشر می‌شود. بهترین توصیف برای این بو همان است که اهالی می‌گویند: آب کپک زده! خانمی با چادر رنگی به سر، یک لیوان شیشه‌ای را به دست همسرش می‌دهد که هنوز شلنگ آب را در دست نگه داشته است. لیوان آب را پر و دست به دست می‌کنند و به ما می‌رسانند، طعم آب گندیده می‌دهد.

آب آشامیدنی مان کپک زده است
ایوانی بالاخره شلنگ آب را به حال خود رها می‌کند و دستی به سر و روی خیس شده اش می‌کشد. هنوز عصبانی است، عصبانی از مصرف آب آشامیدنی‌ای که طعم و بوی بدی دارد و کاری هم از دستش ساخته نیست. می‌گوید: خانم، آب چیزی نیست که بگویم: جهنم، مصرف نمی‌کنیم، مگر می‌شود آب نخورد؟ مگر می‌شود چای جلوی مهمان نگذاشت. خودمان ناراحتیم و پیش دیگران شرمنده و خجالت زده. یک استکان چای نمی‌توانیم جلوی مهمان بگذاریم. می‌دانیم چه واکنشی نشان می‌دهند، یا چای جلویشان سرد می‌شود یا اینکه به زور آن را می‌خورند تا به ما برنخورد. خانم ایوانی که جلو در خانه ایستاده است می‌گوید: خودمان هم در عذابیم. بچه‌ها مدام غر می‌زنند و می‌گویند دیگر آب هم نمی‌شود خورد. چند روز پیش عروسم بعد از خوردن یک لیوان آب حالش به هم خورد و گفت: «طعم آب کف استخر را می‌دهد.»

آب معدنی به جای آب آشامیدنی
مصرف آب معدنی در محدوده سیدی تقریبا زیاد است. این را یکی از کاسبان محل می‌گوید و با یک حساب سرانگشتی و چند مثال برایمان توضیح می‌دهد. «اهالی اینجا توان مالی بالایی ندارند، اما تا جایی که بتوانند به جای مصرف آب آشامیدنی که طعم و بوی نامطلوبی دارد، از آب معدنی استفاده می‌کنند. خیلی‌ها هم البته نمی‌توانند آب معدنی بخرند، چون اصلا با دخل و خرجشان جور در نمی‌آید. بیکی از مشتریان این مغازه که ۲۰ سال ساکن محله سیدی است در ابتدا از پیگیری هایش سخن می‌گوید که تا کنون نتیجه‌ای نداشته و همین سبب شده است راه دیگری برای حل مشکلش بیابد؛ «آب معدنی هم خیلی گران است، با وجود این، چون بچه کوچک دارم، نمی‌خواهم آبی را که معلوم نیست چقدر کیفیت دارد به خوردش بدهم ناچارم آب معدنی بخرم.»

بیمار نشویم خوب است!
«طعم بد آب یک طرف، نگرانی از آلودگی و بیماری طرف دیگر.» این را یکی از اهالی محدوده توس ۷۵ می‌گوید که معتقد است آب آشامیدنی شان کیفیت مناسبی ندارد و حتی نگران آلودگی آن است. مرتضی امیرخوانی می‌گوید: وقتی آب آشامیدنی چنین طعمی دارد، حتما اشکالی وجود دارد. برخی همسایه‌ها می‌گویند احتمالا مخازن فرسوده هستند یا شاید آب آشامیدنی ما از چاه تأمین می‌شود که چنین طعمی دارد.

چون پایین شهریم باید آب بی کیفیت مصرف کنیم؟
«انگار یک تکه آهن توی لیوان آبم زنگ زده است.» این توصیف یکی از ساکنان خیابان میثم تمار است از آب مصرفی شان. می‌گوید: آب مشهد یکدست نیست. یکی از اقوام ما ساکن محدوده وکیل آباد است. آب بسیار خوش طعمی دارند. اما آب آشامیدنی ما که ساکن پایین شهریم افتضاح است. چرا آب مشهد یکدست نیست؟ ریحانه حسن زاده ادامه می‌دهد: مشهد به این بزرگی با این همه مسافر و مهمانی که دارد، چرا باید وضعیت آب آشامیدنی اش این گونه باشد؟

ایجاد طعم و بوی آب در فرآیند تصفیه
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد در پاسخ به دغدغه آن دسته از اهالی که از طعم و بوی آب گله دارند می‌گوید: در منابع تامین آب مانند سدها، به دلیل وجود نور و اکسیژن امکان رشد جلبک‌ها فراهم است. جلبک نیز متابولیسم دارد که در فرایند تصفیه ایجاد بو می‌کند. در این جریان ساختار سلولی جلبک شکسته می‌شود تا آب آشامیدنی سالمی به دست مردم برسد این درحالی است که اگر جلبک‌ها از آب گرفته نشوند هیچ طعم و بویی در آب ایجاد نمی‌شود و اصلا کسی متوجه این مسئله هم نخواهد شد، اما این از نظر سلامتی مشکل‌ساز است؛ بنابراین برای سالم کردن آب، چنین فرایندی را اجرا می‌کنیم. به گفته آقایی در این میان حس بویایی افراد متفاوت است، برخی اصلا آن را احساس نمی‌کنند، برخی از آن به عنوان بوی کپک و برخی هم به عنوان بوی ماهی یاد می‌کنند.

پروژه‌ای برای یکسان سازی کیفیت آب مشهد
یکسان نبودن کیفیت آب در مناطق مختلف شهری موضوع دیگری است که آن را با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد درمیان می‌گذاریم. به گفته اسماعیلیان  آب شرب مشهد از منابع مختلفی، چون سدها، چشمه ها، قنات‌ها و چاه‌ها (برخی از چاه‌ها داخل شهر و برخی بیرون شهر قرار دارند) تأمین می‌شود که کیفیت این منابع با هم متفاوت است. اما ما تمام منابع آب را بررسی شده و همه منابع حد مجاز آب شرب را دارند و هیچ کدام خارج از استاندارد بهره برداری نیستند.» اسماعیلیان با بیان این مطلب و پذیرفتن اینکه آب برخی از مناطق مشهد کیفیت پایین‌تری نسبت به دیگر مناطق دارند می‌گوید: این تنوع منابع سبب شده است مطلوبیت آب در برخی مناطق بیشتر باشد، یعنی در جایی ممکن است آب شرب طعم بهتری داشته باشد و جایی کمتر و به همین دلیل است که در این مناطق شهروندان از طعم یا بوی آب گله دارند هرچند که دلایل دیگری مانند راکد ماندن آب در شبکه و یا اشکالات دیگر شبکه هم ممکن است وجود داشته باشد که باعث بدطعمی یا بوی بد آب شود. در چنین مواردی مورد بررسی و مشکل برطرف می‌شود؛ بنابراین اسماعیلیان مسئله اصلی آب مشهد را مختلف بودن منابع تأمین آب شرب می‌داند و بر همین اساس از پروژه‌ای در دست اقدام سخن می‌گوید که با اجرای آن آب منابع مختلف مشهد مخلوط و تقریبا یکدست می‌شود. به گفته او پروژه از این قرار است که خطوط کل چاه ها، به ویژه چاه‌های داخل شهر که آب مشهد از آن‌ها تأمین می‌شود جمع آوری و به مخازن آب انتقال می‌یابند و پس از اختلاط آب با دیگر منابع کیفیت آب مشهد از مطلوبیت بالاتری برخوردار و یکسان می‌شود.
او با بیان اینکه اکنون ۵۲ درصد این پروژه اجرا شده است، این وعده را می‌دهد که تا ۲ سال دیگر پروژه تمام و کیفیت آب در مناطق مخالف مشهد یکسان شود و آن بخش‌هایی از شهر که آب آشامیدنی شان مطلوبیت کمتری دارد، از آب خوش طعم تری برخوردار شوند.
اسماعیلیان توضیح می‌دهد: ۲ هدف در اجرای این پروژه داریم: اول اینکه این اتفاق منجر به افزایش ظرفیت تأمین آب شود، دوم اینکه با اختلاط این آب کیفیت آب یکسان شود.
او یادآور می‌شود: اکنون ۴۵۰ حلقه چاه برای تأمین آب مشهد وجود دارد که تنها ۱۵۰ حلقه از آن‌ها در مدار بهره برداری قرار دارند، بنابراین در این شرایط که چندان با مشکل کمیت آب روبه رو نیستیم، در صورت مشکل داشتن یک منبع که ممکن است مشکلاتی در آب آشامیدنی ایجاد کند، آن را به راحتی از مدار خارج می‌کنیم. ضمن اینکه قرار است با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدامات اصلاحی دیگر نیز در زمینه چاه‌های مشهد صورت گیرد.
او در پایان وعده می‌دهد شرکت آب و فاضلاب مشکل شهروندانی را که گله خود را به اطلاع رسانده اند بررسی و نتیجه آن را به روزنامه اعلام کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->