معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

سه دلیل قطع گاز مشترکان تربت‌جامی اعلام شد | ورود ۲۴ میلیارد مترمکعب گاز به شبکه توزیع در سال جاری

  • کد خبر: ۱۴۸۳۸۶
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
سه دلیل قطع گاز مشترکان تربت‌جامی اعلام شد | ورود ۲۴ میلیارد مترمکعب گاز به شبکه توزیع در سال جاری
مدیر منطقه چهار عملیاتی گاز گفت: در ماجرای تربت‌جام، حقیقت این است که خط لوله شهرستان قدیمی بود، شبکه انشعابات گاز تربت‌جام در سال‌های گذشته هم گسترش چشمگیری داشته‌اند و به‌موازات این‌ها، قطع ناگهانی و خارج از برنامه گاز ترکمنستان هم باعث شد تا در نهایت، گاز برای این مشترکان قطع شود.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست خبری منطقه چهار عملیات انتقال گاز با حضور محمد کامل، مدیر این منطقه و جمعی از اصحاب رسانه استان در مجتمع شهید باقری مشهد برگزار شد.

منطقه‌ای به وسعت چهار استان پهناور شرقی

محمد کامل در ابتدای این نشست به بیان جزئیات فنی این منطقه عملیاتی پرداخت و اظهار کرد: منطقه چهار عملیات انتقال گاز از سال ۱۳۹۴ از مناطق پیرامونی خود جدا شد و به‌صورت یک منطقه مستقل درآمد. مأموریت اصلی آن هم انتقال گاز از خط لوله‌های اصلی به سمت مناطق مسکونی و مصارف صنعتی در چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان است که مساحتی بیش از گستره جغرافیایی کشور فرانسه را شامل می‌شود.

مدیر منطقه چهار عملیات انتقال گاز افزود: فعالیت مستمر هفت مرکز بهره‌برداری و سه ایستگاه تقویت فشار در طول ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط لوله، شرایطی را ایجاد می‌کند که از سمنان در غرب گرفته تا نهبندان در جنوب، جنگل‌های گلستان در شمال و پالایشگاه خانگیران در شرق، حدود ۱۵ درصد از شبکه ۳۸ هزار کیلومتری کشور در این منطقه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: منطقه چهار علاوه بر تأمین محدوده خود موظف است تا کمبود گاز تهران را هم تأمین کند. در سال گذشته، بیش از ۱۰۵ میلیون مترمکعب گاز به همت این شبکه تأمین شده و از این میان، بیش از ۶۶ میلیون مترمکعب وارد استان خودمان شده و حدود ۴۰ میلیون مترمکعب باقیمانده هم به سمت استان‌های شمالی و غربی انتقال‌یافته است.

۲۴ میلیارد مترمکعب، حجم گاز انتقالی در سال جاری

کامل با بیان اینکه زیرساخت‌های انتقال لوله در استان از ابتدای سال تاکنون، ۲۴ میلیارد مترمکعب گاز انتقال داده‌اند، تصریح کرد: ۱۸ میلیارد مترمکعب از این حجم در همین استان‌ها مصرف شده و ۶ میلیارد مترمکعب باقی‌مانده هم به استان‌های شمالی انتقال‌یافته است.

وی در پاسخ به سؤالی با محوریت اطلاعات فنی درباره کارگروه‌های تعمیر، بازرسی و نظارت گفت: به‌صورت مستمر، بازدید‌های دوره‌ای فنی از خطوط انتقال گاز، شیرآلات، مناطق حریم و تأسیسات مختلف صورت می‌گیرد تا در صورت وجود نشتی، محدوده موردنظر قرنطینه و مشکل حل‌وفصل شود. بر همین اساس، بالغ بر هزار و ۶۰۰ کیلومتر از خطوط انتقال گاز در سال جاری، پیگ کاری و تمیزکاری شده‌اند. حدود دو و نیم کیلومتر هم تعویض روکش لوله داشته‌ایم و با توجه به فرارسیدن موج برودت شدید هوا در روز‌های اخیر، عملیات تزریق متانول در گاز برای جلوگیری از یخ زدن گاز در لوله به‌صورت پیوسته در دستور کار بوده است.

۵۶ میلیارد صرفه‌جویی، دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر منطقه چهار عملیات انتقال گاز ادامه داد: خراب شدن توربینی که در طول مسیر فعال بود، بیش از سه ماه برای تعمیر زمان نیاز داشت، اما در ایام پیک مصرف امسال، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا هیچ‌کدام از کارکنان منطقه انتقال گاز در پنج ماه پایانی سال، مرخصی نروند و به برکت همین تلاش‌های شبانه‌روزی، پروژه اورهال توربین در طول چند روز حل‌وفصل شود.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۲ اقدامات بسیاری انجام شد تا توربین‌های بدون سیلندر به دستگاه انشعاب گیری گرم مجهز شوند. این دستگاه امکانی را فراهم می‌کند که همزمان با انتقال گاز در خط لوله، بتوان انشعاب موردنیاز مصرف‌کنندگان در یک منطقه را از آن استحصال کرد. علاوه بر این، امکان تعمیر آنلاین شیرآلات هم به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان استان به‌گونه‌ای فراهم شده که منطقه چهار انتقال گاز تنها منطقه در کشور است که به فناوری ساخت شیرآلات انتقال فشار قوی گاز دست پیدا کرده و انحصار سه کشور غربی در این زمینه را شکسته است.

کامل تصریح کرد: به‌موازات این دستاورد‌ها و به برکت نهضت «تعمیر به‌جای تعویض»، بیش از ۵۶ میلیارد تومان از ابتدای سال تاکنون صرفه‌جویی شده و تاکنون بیش از ۱۵۰ مورد از شیر‌های ۴۲ اینچی خط لوله که نیاز به تعمیر داشته‌اند، موردرسیدگی قرار گرفته‌اند.

تخریب ۱۶ بنای متجاوز به حریم خط لوله در سال جاری

کامل در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرآرا پیرامون موضوع حریم‌ها اظهار کرد: در حوزه حریم‌ها، دو نوع حریم لوله وجود دارد؛ یکی حریم ایمنی خطوط انتقال که بر مبنای آن، فاصله ۲۵۰ متر از لوله‌ها به‌عنوان حریم قطعی برای ممنوعیت هر نوع فعالیت غیر از گازرسانی شناخته می‌شود و دوم حریم اختصاصی که بر مبنای اصول حفاظتی و احتیاطی، به فعالیت‌های مبتنی بر ساخت‌وساز و اجرا در محدوده ۶۰۰ متری خطوط انتقال، مجوز فعالیت داده نمی‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۶ مورد تخریب ابنیه در این محدوده‌های قانونی به دستور قضایی صورت گرفته و اخیراً هم که منطقه چهار انتقال گاز به کمیته صیانت از حقوق بیت‌المال در استان اضافه شده، با مشارکت نهاد‌های مختلف از نیروی انتظامی گرفته تا دادستانی استان و شهرداری، اقدامات مؤثری برای صیانت از حریم خطوط انتقال گاز صورت گرفته است.

علت قطع گاز تربت‌جام چه بود؟

مدیر منطقه چهار عملیات انتقال گاز در پاسخ به سؤال مکرر خبرنگاران در خصوص جزئیات علت و واکاوی دلایل قطعی گاز شهرستان تربت‌جام در موج سرمای شدید هوا در روز‌های اخیر خاطرنشان کرد: ماجرای تربت‌جام چند دلیل عمده است؛ اولاً اینکه خط لوله شهرستان قدیمی است و موج برودت کم‌سابقه هوا در ماه گذشته در شرایطی رخ داد که عملیات بازسازی خط لوله این شهرستان در دست‌کار بود، اما پیش از آن‌که به نتیجه برسد، سرمای هوا باعث شد تا گاز مشترکان این شهرستان قطع شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، توسعه چشمگیر انشعابات گاز در سال‌های گذشته برای شهرستان و روستا‌های مجاور در بخش صنعتی و خانگی و هم‌چنین قطع ناگهانی و خارج از برنامه گاز ترکمنستان از خط لوله‌های استان گلستان هم باعث شد تا برای بازگرداندن جریان به هم استانی‌هایی عزیز تربت‌جامی، از خط لوله ۴۸ اینچی تهران استفاده کنیم.

کامل ابراز امیدواری کرد: با تکمیل ایستگاه منطقه چهار آراگان و بهره‌برداری از ایستگاه تقویت فشار محمدیه در اطراف سمنان، به‌زودی شرایطی ایجاد خواهد شد که امکان انتقال گاز بیشتری به شهر‌ها و روستا‌های استان وجود داشته باشد. تا به امروز هم خط تقویتی ۳۰ اینچ دیزباد که به‌تازگی وارد مسیر انتقال شده، تا حد زیادی به حفظ فشار گاز کمک کرده و در این باره می‌توان اطمینان داد که اگر گاز موردنیاز تأمین شود، منطقه انتقال هیچ مشکلی برای تأمین گاز موردنیاز مشترکان خانگی و صنعتی نخواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->