جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

جایگاه و آثار امنیت در گفتار امام‌علی (ع)

  • کد خبر: ۱۴۸۵۲۶
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
جایگاه و آثار امنیت در گفتار امام‌علی (ع)
امیرمؤمنان امام‌علی (ع) در ارزش امنیت فرموده‌اند: هیچ نعمتی گواراتر از امنیت نیست.

امنیت چیست و چه ارزشی دارد؟ اهل‌بیت (ع) درباره چیستی و ضرورت و ارزش امنیت و آثار آن سخن گفته‌اند. امیرمؤمنان امام‌علی (ع) در ارزش امنیت فرموده‌اند: لانعمه اهنا من الامن؛ هیچ نعمتی گواراتر از امنیت نیست (غررالحکم و دررالکلم، ج ۶، ص ۴۳۵، حدیث ۱۰۹۱۱). در این حدیث علوی، امنیت بهترین نعمت بین نعمت‌ها نشان داده شده است. نعمت به‌معنای موهبت و خوشی زندگانی و نیکی و بهره و لذت و بخشش است.

اهنا به‌معنای گواراترین و شادی‌آورترین و مبارک‌ترین است و چیزی است که جای تبریک دارد. امن و امنیت به‌معنای در معرض خطر نبودن و از خطر محافظت‌شدن و آسودگی و آرامش و آسایش و سکون قلب و رهایی از بیم و هراس و وحشت و ترس و اضطراب است. امام‌علی (ع) گواراترین و بهترین و شادی‌آورترین و مبارک‌ترین نعمت و موهبت را امنیت دانسته‌اند. در حدیث دیگر امام‌علی (ع) فرموده‌اند: رفاهیه العیش فی الامن؛ رفاه زندگی در امنیت است (غررالحکم و دررالکلم، ج ۴، ص ۱۰۰، حدیث ۵۴۳). آری، زندگانی مرفه و فراخ و خوش، با امنیت حاصل می‌شود.

در حدیث دیگر امام‌علی (ع) فرموده‌اند: کل سرور یحتاج الی أمن؛ هر شادمانی به امنیت نیاز دارد (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۷). با درنگ در این احادیث اهمیت و جایگاه و آثار امنیت در منطق اسلام و نزد اهل‌بیت (ع) آشکار می‌شود. مردم در جامعه درپی گواراترین نعمت و رفاه و سرور هستند و این‌ها همه در برخورداری از امنیت است. در جامعه اسلامی بزرگ‌ترین و مؤثرترین موضوع، امنیت است و امنیت ضروری‌ترین نیاز جامعه و ملت است. خدمت و پیشرفت علم و صنعت و اختراع و فناوری در دانشگاه و کسب‌وکار و تجارت و رفاه در سایه امنیت تحقق می‌یابد. هر انسانی امنیت و ناامنی را درک می‌کند. ضرر و زیان‌های ناامنی و بحران و آشوب و اغتشاش و شورش و فتنه فراوان است.

همه انسان‌ها این خطر را احساس می‌کنند. برقرارکنندگان امنیت و مدافعان امنیت در جامعه مؤثرترین گروه در حکومت‌اند. مدافعان امنیت گواراترین نعمت و بزرگ‌ترین نیاز مردم را فراهم می‌سازند. هرکه بخواهد هرکار مثبتی را در شهر و کشور انجام دهد، بیش از هر چیزی به امنیت احتیاج دارد. باید با عوامل ناامنی به‌شدت مبارزه کرد و باقدرت، گروه‌ها و افرادی را که اسباب ناامنی ایجاد می‌کنند، دستگیر و مجازات کرد.

تلاش برای برقراری امنیت عبادت است و با امنیت، همه تکالیف الهی و اجرای مسئولیت‌های گوناگون امکان‌پذیر می‌شود. رفاه و آرامش و شادی و سعادت و رستگاری در گرو امنیت است. باید نعمت امنیت و مدافعان امنیت را پاس داشت. شکر نعمت و تشکر از برقرارکنندگان امنیت، راهگشای امنیت برتر است. نقش امنیت پایدار در رشد و تکامل فردی و اجتماعی و رضایتمندی مردم بهترین نقش است. آنان که با فداکاری در راه برقراری امنیت در جامعه اسلامی شهید می‌شوند، نقشی فوق‌العاده در خدمات عموم مردم و آرامش و خوشبختی مردم دارند. ستایش از آنان و بزرگداشت یاد و خاطره آنان وظیفه دولت و مردم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->