تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند
سرخط خبرها

کسب شرارت در مکتب رفاقت

  • کد خبر: ۱۴۸۷
  • ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
کسب شرارت در مکتب رفاقت
واکاوی پرونده پسری ۱۷ ساله که با تشویق دوستانش فیشینگ‌باز شد

سهیل دیبا -

سکانس نخست
با افتخار سرش را بالا می گرفت. هر جا می نشست و برمی خاست، می دید عده ای سرشان توی گوشی است و بیهوده در فضای مجازی می چرخند، بدون رعایت سن و سال و احترام بزرگ تری، پوزخندی می زد و می گفت: « چرا عمرتان را الکی حرام می کنید. مثل من زرنگ باشید و برای خودتان کسب و کاری دیجیتالی راه بیندازید.» گاهی حرف هایش دیگران را می رنجاند، اما پدر و مادرش که می دیدند او هر روز پول بیشتری به دست می آورد، در مقابل سرزنش های دیگران او را پشتیبانی می کردند و این سرزنش ها را به پای حسادت این افراد می گذاشتند. زندگی این خانواده بر همین منوال ادامه داشت تا اینکه یک روز پلیس با حکم قضایی وارد منزلشان شد و این نوجوان هفده ساله را در مقابل چشمان حیرت زده و بی خبر پدر و مادرش دستگیر کرد.


سکانس 2
زن جوان وقتی مقابل افسر پلیس فتا نشست اعلام کرد: « نمی دانم چه شده است، اما چند شب پیش وقتی که خواب بودم، تمام موجودی حسابم به صورت خریدهای بیست هزار تومانی شارژ تلفن همراه، خالی شده بود. اصلا نمی فهمم چه شده است.»
با اعلام شکایت زن جوان که شبانه تمام موجودی حسابش خالی شده بود، پرونده ای در پلیس فتای شهرستان بینالود تشکیل شد و تیمی از کارشناسان تخصصی این پلیس به دستور سرهنگ علی اکبر حسینی پور، فرمانده انتظامی این شهرستان، مسئول رسیدگی به آن شدند.


سکانس 3
دیپلمش را که گرفت، به دنبال توصیه اطرافیان قصد کرد که برای کنکور درس بخواند. چند وقتی هم کتاب های درسی اش را دست گرفت، اما جاذبه رفیقانش که مدام دور هم جمع می شدند و خوش بودند او را رها نمی کرد تا اینکه چند بار به درخواست یکی از دوستانش در جمع آن ها حاضر و کم کم این دورهمی ها بیشتر شد. در این جمع دوستانه بود که فهمید، چگونه می تواند از فضای مجازی پول دربیاورد. اولین قدمش عضویت در یک سری کانال های تلگرامی خاص بود که محتواهای غیراخلاقی داشتند. بعد یاد گرفت که چگونه می تواند با ایجاد درگاه های جعلی بانکی، اطلاعات حساب افراد را سرقت و این حساب ها را خالی کند. برای اینکه درآمدش بیشتر شود با ارائه تبلیغات گسترده که بیشترشان غیراخلاقی بودند، افراد را به کانال های خاصی هدایت و به بهانه فروش انواع نرم افزارها، اطلاعات حساب این افراد را سرقت و حساب هایشان را خالی می کرد.


سکانس 4
کارشناسان پلیس فتای شهرستان بینالود، با جمع آوری ادله و مستندات موجود در فضای سایبری و مطابقت آن ها با اظهارات زن جوان، صحت اظهارات او را سنجیدند و پس از اطمینان از وقوع جرم در فضای سایبری، با احتمال گرفتار شدن مال باخته در تله فیشینگ، اقداماتی گسترده را آغاز کردند.
شک مأموران زمانی به یقین تبدیل شد که شاکی اعلام کرد برای خرید نرم افزاری خاص در فضای مجازی به یک درگاه بانکی هدایت شده اما خریدش ناموفق بوده و پس از آن قید خرید را زده
است.به دنبال تحقیقات تکمیلی، کارشناسان توانستند متهمی را در همین باره شناسایی و با دستور قضایی به همراه تجهیزات رایانه ای وتعدادی گوشی هوشمند به پلیس فتا منتقل کنند.


سکانس 5
نوجوان هفده ساله با مظلوم نمایی و اطلاعات اشتباه قصد داشت تحقیقات پلیسی را وارد کانالی دیگر کند که مأموران با تیزبینی و رو کردن شواهد موجود که دست داشتن متهم در این سرقت را نشان می داد، او را وادار به واگویی حقیقت کردند.
پسر جوان در اعترافاتی صریح ضمن پذیرش جرمش اعلام کرد که ابتدا به پیشنهاد دوستان خود در گروه و کانال های نامتعارف اخلاقی عضو شده و پس از آن با برخی موضوعات از جمله راه های کسب درآمد از طریق انتشار ربات صیغه یابی آشنا شده و با گذاشتن تله برای برخی افراد برای بازدید از صفحات موجود با ایجاد درگاه بانکی و فریب فرد قربانی، اطلاعات حساب او را به سرقت برده و سپس با به دست آوردن اطلاعات حساب بانکی قربانیان و سرقت از حساب آن ها وجوه سرقت شده را صرف خرید شارژ کرده است.
در ادامه فرایند سرقت از حساب بانکی افراد متهم اعتراف کرد به اینکه شارژهای خریداری شده را زیر قیمت بازار و به صورت کلی در اینترنت به فروش می رسانده و به این شکل پازل سرقت و برداشت های غیر مجاز از حساب برخی از شهروندان را تکمیل کرد.


سکانس پایانی
به گفته رئیس پلیس بینالود، کارشناسان پلیس فتای این شهرستان طی تحقیقات تکمیلی متوجه شدند که متأسفانه 8 ماه از فعالیت این پسر جوان می گذرد و تاکنون بیش از 116میلیون تومان برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان با همین شگرد صورت گرفته است که متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قضایی به دادسرامنتقل شد.
حسینی پور اضافه کرد که در بررسی ها مشخص شد قربانیان فیشینگ افرادی هستند که به دنبال دریافت لینک یا دانلود نرم افزار از شبکه های اجتماعی در دام فیشینگر ها گرفتار می شوند و یا موجودی حساب خود را از دست می دهند و یا اینکه از اطلاعات حساب آن ها برای پول شویی و یا حتی از گوشی آن ها جاسوسی می‌شود. بنابراین شهروندان در دانلود و نصب نرم افزارهای مورد نیاز خود دقت داشته باشند و هرگز نرم افزارهای مورد نیاز گوشی هوشمند خود را از طریق شبکه های اجتماعی تهیه نکنند و هرگونه نیاز به نرم افزار خود را از طریق فروشگاه های مجاز در فضای سایبر برطرف کنند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->