نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

احساسات هواداران شهرخودرو چه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۴۸۷۱
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
احساسات هواداران شهرخودرو چه می‌شود؟
در گیر و دارِ اخبار تکان‌دهنده‌ی این روزها که احساسات مردم را جریحه‌دار کرده پرداختن به یک رخداد ورزشی در دنیای فوتبال، شاید بد‌سلیقگی به حساب آید ولی چاره‌ای نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، اتفاق این است که در میانۀ فصل، سرمربی یک تیم لیگ برتری به تیم دیگر منتقل و جایگزین مربی خارجی شده است. (یحیی گل محمدی از تیم شهرخودرو به پرسپولیس)

 

انتقال مربی در نیم فصل؛ احساسات هواداران «شهر خودرو» چه می‌شود؟!

هر قدر رفتن آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی از استقلال پرسر و صدا بود و روند جانشینی او طولانی و پر تنش شد، رفتن گابریل کالدرون آرژانتینی از پرسپولیس بی سر و صدا و انتخاب جانشین او سریع انجام شد.

هر چند هواداران پُرشمار پرسپولیس از سرعت تعیین تکلیف خُرسندند و در میان گزینه های ایرانی یحیی گل محمدی را مناسب تر می‌دانند اما در این نوشته از منظر تیم «شهرخودرو» و هوادارانی که دل‌بسته بودند و دربارۀ اصل این کار – استخدام مربی تیمی دیگر و در حال کار و نه بدون تیم و اخراجی- می نویسم با اشاراتی تاریخی.

آقای حمیداوی مالک باشگاه شهرخودرو گفته است: «برای موافقت با جدایی گل‌محمدی، فشار بوده آن هم فشار خیلی قوی. آقای انصاری فر گفته فشار از جانب من نبوده. درست است اما فشار از قسمت های دیگر وارد شده است.»

او دربارۀ بحث اقتصادی و نفع خود از انتقال سرمربی هم گفته است: «باشگاهی که 50 میلیارد تومان هزینه کرده به خاطر 3 میلیارد راضی به از دست دادن سرمربی خود می شود؟! پس ما محتاج پول نیستیم.»

روشن است که فشار از کجا وارد شده و چرا مالک باشگاه شهرخودرو به آن تن داده است.

برای این که تصور نشود بحث پرسپولیس و سامان گرفتن آن از حیث مربی مطرح است یادآوری انتقال فیروز کریمی از استقلال اهواز به استقلال در سال 1386 هم خالی از لطف نیست. اتفاقی که در کارنامۀ او نقطۀ مثبتی به حساب نمی‌آید هر چند که به خاطر انتقال از استقلال اهواز به استقلال (تهران) این توجیه ارایه می شد که درون خانوادگی است هر چند تنها در نام است و ارتباط ارگانیک نداشتند.

آقای انصاری فر مدیر عامل پرسپولیس گفته جا به جایی امری مرسوم در دنیاست. اتفاقا می خواهم بگویم در نیم فصل و در بین دو رقیب مرسوم نیست. قانونی هست اما مرسوم نیست.

پس مشکل اول در همان فشار است که در نگاه اول این تصور شکل می گیرد که از جانب وزیر ورزش یا وزیر صنعت اِعمال شده است.

مشکل دوم در این که سراغ مربی بیکار یا اخراج نشده نرفتند. مربی تیم دیگر و رقیب و دارای بخت قهرمانی و در گیر ودار باشگاه های آسیا را به کار گرفتند و اینجا بحث هواداران شهر خودرو و سرمایه گذاران این تیم در میان است.

به یاد آوریم بارسلون مربی خود را خارج کرد و هواداران خواهان به کار گرفتن «ژاوی» بودند اما او بر تعهد خود تأکید ورزید. آیا بارسلون پول نداشت تا با رقم بالا به السد پیشنهاد بدهد؟

آری، رئال، سراغ «زیدان» رفت. اما کدام زیدان؟ زیدانی که تیم نداشت. شاید هم اصرار آقای انصاری فر برای جذب یک مربی تیم دار و در همین لیگ به خاطر طعنه های امثال حسن روشن باشد که هر وقت مربی خارجی آوردند، گفت: اگر مربی خوبی بود که تیم داشت! چه بسا با این نگاه سراغ یک مربی شاغل و رقیب و البته با سابقه بازی و مربی گری در خود پرسپولیس رفتند.

مالک باشگاه می گوید فشار بوده و انصاری فر می گوید نبوده. امکان این که هر دو راست بگویند منطقاً منتفی است. ضمن این که چگونه می توان پذیرفت تیمی که 50 میلیارد تومان هزینه کرده و یک هفته بعد در آسیا بازی دارد راضی به انتقال یک‌ بارۀ کادر مربی گری به خاطر 3 تا 6 میلیارد تومان شود؟

سوء تفاهم نشود. بحث بر شخص آقای گل محمدی و توانایی های او نیست. بحث اخلاق است که این همه ادعا می‌کنیم و برای آن منشور نوشته و کمیته تشکیل داده‌ایم. از استقلال و فیروز کریمی هم نوشتم که البته برای او خوش‌یُمن هم نبود.

فشار به یک باشگاه برای موافقت با از دست دادن سرمربی موفق و نادیده گرفتن احساسات هواداران آن تیم و به کار گیری مربی شاغل در تیم دیگراین شایبه را ایجاد می کند که در این میان اخلاق حرفه ای فدا شده است.

یادمان هست در آستانۀ همین جام جهانی اخیر سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا (لوپتگی) با رئال مذاکره کرد و برکنار شد. چرا؟ چون تیم داشت. نمی توانی تیمی داشته باشی و با دیگری مذاکره کنی. البته می توانی اما اخلاقی نیست.

وقتی «پوچتینو» با «تاتتهام» بهترین نتایج را به دست می آورد و «رئال» با «لوپتگی» در اُفت بود، برای برخی این پرسش مطرح بود که چرا رئال ثروتمند، پوچتینو را نمی خرد در حالی که همه جا مطرح بود؟ منظور این است که طرح در رسانه ها توجیه کاری از این دست نیست و دو طرف تن نمی دهند کما این که پرز رییس رئال هم وارد این روند نشد و این کار را نکردند و جالب این که پوچتینو هم پاداش خود را از کائنات گرفت و به فینال جام باشگاه های اروپا راه یافت!

قابل فهم است که به مالک باشگاه شهرخودرو گفته شده باشد در شرایط خاصی به سر می بریم تا با انتقال موافقت کند. اما این که آقای انصاری فر بگوید مرسوم است برخورنده است چون اتفاقاً مرسوم نیست که در نیم فصل مربی تیم دیگری در بالای جدول را با فشار و به رغم میل مالک و سرمایه گذار استخدام کنند.

آنچه مرسوم است جابه جایی بازیکن است نه مربی و تازه برانکو ایوانکویچ برای انتقال در نیم فصل هم چندان فشار نمی آورد و می‌گفت اگر بازیکن خوبی باشد یا از دست نمی‌دهند یا رقم بالایی مطالبه می کنند و هیچ یک برای باشگاه خوب نیست.

 

منبع: عصرایران - امیرحسن خدیر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->