نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست سخنان «زهره حمیدی» از دست و پنجه نرم کردن با سرطان ماجرای حواشی پوستر «مست‌عشق» چیست؟ جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ به «جین کمپیون» رسید آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای سخنان جنجالی مدیر نماوا درباره بی‌تعهدی بازیگران و واکنش سینماگران سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی»
سرخط خبرها

گفتگو با لیلی عاج، نویسنده و کارگردان «سرهنگ ثریا» چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر | احساس غریبگی می‌کنم

  • کد خبر: ۱۴۸۷۱۱
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
  • ۱
گفتگو با لیلی عاج، نویسنده و کارگردان «سرهنگ ثریا» چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر | احساس غریبگی می‌کنم
امسال با نخستین ساخته سینمایی خود با نام «سرهنگ ثریا» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، «لیلی عاج» قبل از حضور در عرصه کارگردانی سینما سال ها به عنوان نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر فعالیت کرده است. او که دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و دوره ‌تکمیلی فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوانان ایران گذرانده است، امسال با نخستین ساخته سینمایی خود با نام «سرهنگ ثریا» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. عاج سال گذشته نمایش «بابا آدم» را با مضمونی درباره منافقین به صحنه برد و در «سرهنگ ثریا» هم به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف پرداخته است. «سرهنگ ثریا» تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. در ادامه گفتگوی شهرآرانیوز را با لیلا عاج به بهانه حضورش در چهل و یکمین جشنواره فجر بخوانید.

 

گفتگو با لیلا عاج، نویسنده و کارگردان «سرهنگ ثریا» | احساس غریبگی می‌کنم

با توجه به فعالیت پررنگ خود در تئاتر چه شد که تصمیم به ساخت فیلم سینمایی گرفتید؟

سال گذشته  وقتی نمایش «باباآدم» را روی صحنه بردم طرح سینمایی«سرهنگ ثریا» را نیز نوشتم. پس از آن  دنبال سرمایه گذار و تهیه کننده بودم و در نهایت سازمان سینمایی اوج پشتیبانی از این فیلم را بر عهده گرفت.

پیش از ساخت این فیلم چقدر درباره سازمان مجاهدین خلق _منافقین_ در پادگان اشرف می‌دانستید و چه تحقیقاتی انجام دادید؟

من این شانس را داشتم که برای تحقیقات به استان دیاله عراق سفر کنم و اردوگاه اشرف را از نزدیک ببینم.  این امکان خیلی سخت فراهم شد اما خوشحالم اتفاق افتاد. سراسر سال ۱۴۰۰ را درگیر تحقیق و نگارش فیلم نامه «سرهنگ ثریا» بودم. این را هم بگویم وقتی درباره سازمان منافقین صحبت می کنی یک عمر طولانی دارد و همیشه به شوخی گفته ام عمرش از جمهوری اسلامی طولانی تر است زیرا سال ۱۳۴۴ تاسیس شده است. این سازمان بارها انقلاب ایدئولژیک داشته و بارها پوست اندازی کرده ‌و تغییر روش داده است بنابراین خودش به تنهایی به عنوان یک گروهک انحرافی پر از درام است.  

به عنوان یک فیلمساز زن برایتان سخت نبود نخستین اثر سینمایی تان در این حوزه که ترکیبی از تاریخ و مستند است کار کنید؟

خیلی تفاوتی بین زن و مرد بودن قائل نیستم. سختی کارم فقط دمای هوا و کار با سالمندان بود زیرا بیشتر بازیگرانم سالمند بودند که در آن شرایط آب و هوایی و نیاز به فضای پر از خاک و غبار سخت بود. چندین تن خاک در فضا پخش کردیم.

در میان بازیگران چطور به ژاله صامتی رسیدید؟

ژاله صامتی انتخاب اول و آخرم بود. وقتی فیلم نامه را می‌نوشتم خانم صامتی را می‌دیدم، هنگام نگارش فیلم نامه دوستان کامنت می دادند که خانم صامتی از کمدی می آید ولی برای من وجه مادر بودن او اهمیت داشت، مادری که خیلی مامان و ایرانی باشد قصدم فقط نمایش یک مادر کاملا ایرانی بود.

با توجه به اینکه در سال های گذشته آثار سینمایی با موضوع مجاهدین خلق ساخته و اتفاقا در جشنواره فجر جایزه هم گرفته‌، پیش بینی‌تان درباره جایگاه «سرهنگ ثریا» در جشنواره چیست؟

 صادقانه بگویم هیچ پیش بینی ندارم. امسال جشنواره فیلم اولی هاست و فیلمسازان و جوانان درجه یک و خلاقی حضور دارند.  من از جهان تئاتر آمدم و احساس غریبگی می کنم با این حال خوشحالم که با تمام توانم کار کردم.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هلیاک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
0
سلام
قیافه ژاله صامتی خیلی خیلی شبیه لیلی عاج است .
قیافه الناز شاکردوست هم شبیه امیر محمد زند است.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->