خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع) دردنامه‌ای برای عبور از فصل سردِ غفلت؛ موسوی قوچانی، شهیدِ غریب! ارائه بیش از ۳ هزار خدمت فرهنگی به زائران بارگاه رضوی تا کنون (۴ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نفیس‌ترین گنجینه نسخه خطی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در موزه آستان قدس افتتاح شد

  • کد خبر: ۱۴۸۷۴۸
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
نفیس‌ترین گنجینه نسخه خطی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در موزه آستان قدس افتتاح شد
«گنجینه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه» به عنوان هفدهمین مجموعه موزه آستان قدس رضوى در سالروز ولادت امام علی (ع) و همزمان با دهه مبارک فجر با حضور تولیت آستان قدس رضوی در محل موزه قرآن و نفایس در فضایی با زیربنای۴۰۳ متر مربع افتتاح شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این گنجینه، تعداد ۳۳ نسخه نهج‌البلاغه و ۳۱ نسخه صحیفه سجادیه از نفیس‌ترین آثار موجود در گنجینه رضوی گردآوری شده است که از مجموع ۶۵۰ نسخه نفیس نهج البلاغه و ۲۶۰ نسخه ارزشمند صحیفه سجادیه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منتخب شده‌اند.

معرفی امام علی (ع)، معرفی نهج البلاغه، معرفی سیدرضی (ره)، محتوای نهج البلاغه، مصادر نهج البلاغه، ۱۴ کلمه قصار از امام علی (ع) در نهج البلاغه، معرفی شرح‌ها و شارحان نهج البلاغه، معرفی ابن ابی الحدیدمعرفی ترجمه‌ها و مترجمان نهج البلاغه، معرفی امام زین العابدین، معرفی صحیفه کامله سجادیه، محتوای صحیفه سجادیه، تعلیقات حواشی تکلمه و مستدرکات، معرفی شرح‌ها و شارحان صحیفه، معرفی ترجمه‌ها و مترجمان نهج البلاغه، متن دستنوشته امام خمینی (ره)، صحیفه سجادیه از دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت، طی ۱۷ تابلوی گرافیکی زینت بخش دیواره‌های این گنجینه شده است.

نفیس‌ترین گنجینه نسخه خطی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در موزه آستان قدس افتتاح شد

نفایسی از سده ۶ تا ۱۳ هجری

کهن‌ترین نسخه نهج البلاغه در این گنجینه کتابت شده به سال ۵۴۴ هجری قمری توسط محمد بن محمد بن احمدالنقیب است که به سال ۱۰۶۱ توسط نواب فاضلخان وقف آستان مقدس رضوی شده است.

در این بخش همچنین نسخه‌های نفیس دیگری از سده‌های ۶ تا ۱۳ هجری به چشم می‌خورد که به صورت اهدا و یا خریداری به این مجموعه عظیم افزوده شده است.  

شرح‌های نهج البلاغه 

در این گنجینه ویترین‌هایی نیز به آثار نفیسی از شروحی بر نهج البلاغه اختصاص یافته است که از آن جمله می‌توان به ترجمه منظوم صدکلمه قصار امام علی (ع) کتابت شده به سال ۱۱۰۱ هجری، النفایس منتخب خطب نهج البلاغه اثر یکی از علمای اهل سنت به نام الفاروقی سده ۸، مصباح السالکین مشهورترین شرح نهج البلاغه در سده هفتم هجری و شرح نهج البلاغه اثر ابن ابی الحدید کتابت شده در سده ۸ اشاره کرد.  

نفایسی از صحیفه کامله سجادیه

یکی از نسخ صحیفه سجادیه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی که در سال ۴۱۶ قمری توسط ابوعلی حسن ابراهیم بن محمد جامی هیصمی کتابت شده و توسط محمدبن علی ابوبکرکرمانی روایت شده، از قدیم‌ترین نسخه‌های این مجموعه به شمار می‌رود که در این گنجینه به نمایش درآمده است.

همچنین دیگر نفایس صحیفه سجادیه  از نسخ خطی که در این مجموعه گردآوری شده است از سده ۵ تا ۱۲ هجری قمری کتابت شده اند.  

شکوفاترین دوران بعد از انقلاب

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، یکی از غنی‌ترین و مهم‌ترین مراکز علمی و فرهنگی ایران و جهان اسلام، به ویژه در زمینه نسخه‌های خطی، چاپی، اسناد، آرشیو مطبوعات و آثار موزه‌ای و با قدمتی بیش از هزار سال است که پس از انقلاب اسلامی، شکوفاترین دوران خود را تجربه کرده است.

این مجموعه دارای پایدارترین هویت علمی و فرهنگی در آستان قدس رضوی و غنی‌ترین مجموعه قرآن‌ها و نفایس خطی در منطقه و جهان است.

موزه‌های آستان قدس رضوی نیز با بیش نه هزار اثر موزه‌ای، یکی از معدود موزه‌های دنیا است که به صورت شی محور اداره می‌شود و با پشتوانه‌ای بزرگ سعی در معرفی هر چه بهتر منابع موجود دارد.

مجموعه موزه‌های رضوی در حال حاضر با ۱۷ گنجینه: قرآن و نفایس، گنجینه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، هدایای مقام معظم رهبری، تالار استاد محمود فرشچیان، تاریخ حرم رضوی، فرش، مردم شناسی، مدال، سکه، اسکناس، ظروف، آبزیان، نجوم، ساعت، مدال، سلاح و هنر‌های تجسمی از پربازدیدترین موزه‌های کشور با فاصله زیادی از سایر موزه‌های کشور محسوب می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->