وزیر نفت: مشتری نفت سبک ایران بیش از تولید است

  • کد خبر: ۱۴۸۷۷۷
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
وزیر نفت: مشتری نفت سبک ایران بیش از تولید است
وزیر نفت گفت: با وجود شدیدترین تحریم‌ها نفت صادر را با مقام و کیفیت بالا صادر می‌کنیم که حتی در سال ۹۷ با وجود تحریم‌های کمتر به این ظرفیت دست پیدا نکرده بودیم.

به گزارش شهرآرانیوز،  جواد اوجی وزیر نفت در مراسم افتتاح پروژه‌های نفتی هرمزگان ضمن تبریک فرارسیدن ولادت با سعادت حضرت علی علیه السلام و ایام‌الله دهه فجر اظهارداشت: در دولت مردمی آیت الله رئیسی برای بار دوم است که توفیق سفر به استان هرمزگان را داشته‌ام، تمام پروژه‌ها چه در بخش بالادست و چه در پایین‌دست نفت همه از برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی است.

وی افزود: امروز در شدیدترین وضعیت تحریم در حوزه نفت هستیم و فشار این تحریم‌ها به قدری زیاد است که حتی در زمان ترامپ که سخت‌ترین تحریم‌ها را در سال ۹۷ وضع نمود هم اینقدر محدود نبودیم، امروز اتحادیه اروپا، آمریکا و اغلب کشور‌ها قوانین سخت علیه ما در حوزه واردات تجهیزات مهندسی و نفتی اعمال کرده‌اند، اما ما در این مدت و با وجود شدیدترین تحریم‌ها نفت صادر را با مقام و کیفیت بالا صادر می‌کنیم که حتی در سال ۹۷ با وجود تحریم‌های کمتر به این ظرفیت دست پیدا نکرده بودیم.

اوجی با بیان اینکه دسترسی به این ظرفیت‌ها فقط با تکیه بر توان مهندسی داخلی بوده است تاکید کرد: برای راه اندازی این پروژه‌ها سنگ‌اندازی‌های فراوان و کارشکنی‌ها از سوی کشور‌هایی که امکان این صنعت را داشتند مواجه شدیم، اما با یاری خدا و توان مهندسات داخلی توانستیم دانش صنعت کک اسفنجی و جلوگیری از تولید نفت‌کوره یا مازوت را بومی‌سازی کنیم، امروز خوشبختانه روزانه ۱ میلیارد متر مکعب گاز خام در کشور و ظرفیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را داریم که همه این‌ها ثمرات مجاهدت‌های مهندسین ایرانی است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: امروز شاهد سرمایه‌گذاری بزرگ در استان هرمزگان به ارزش ۳ میلیارد دلار هم افتتاح و هم آغاز به کار هستیم که توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان‌های داخلی این کار انجام شده است و از مزیت‌های این پروژه‌ها همین تکیه بر توان نیروی ایرانی است.  

وی ادامه داد: نزدیک ۸ میلیارد دلار پروژه تا پایان سال کلنگ زنی و بهره‌برداری خواهیم داشت، کشور در حال حاضر در وضعیت خوبی در تولید میعانات گازی و نفتی است خوشبختانه امروز نگاه مردم به این پروژه‌های نفتی با انجام مسئولیت‌های اجتماعی نگاه خوبی شده است.  

اوجی ادامه داد: امروز در کشور ۳۹ میدان نفتی و گازی داریم که روزانه تولیدات بسیار خوبی دارند، توسعه میدان گازی کیش می‌تواند ۱۲۰ میلیون گاز تولید کند که به روند صادرات گاز نیز کمک خواهد کرد، استان هرمزگان روزانه ۸۵۰ هزارلیتر از پالایشگاه نفت بندرعباس و نفت خلیج فارس نفت پالایش می‌کند و با برنامه ریزی صورت گرفته این استان قطب پایلایشگاهی خواهد شد.  

وی افزود: با ایجاد پترو پالایشگاه مروارید مکران و شهید سلیمانی تولید نفت درهرمزگان به ۱ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه می‌رسد که پتانسیل تولید این میزان نفت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد خط لوله فرآورده‌های پالایشگاه نفت بندرعباس به جنوب کرمان و از جنوب کرمان به کل کشور فرصت اشتغالزایی خوبی دارد اضافه کرد: با ایجاد این خط لوله از جابجایی ۱۵۰۰ تانکر در روز که حامل فرآورده نفتی هستند جلوگیری می‌شود و چند مزیت مهم از جمله جلوگیری از آلودگی و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش سوانح جاده‌ای خواهد داشت و تلاش داریم تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری برسد.  

اوجی در پایان خاطرنشان کرد:استفاده از نیروی بومی از اولویت‌های اصلی توسعه‌ای در هرمزگان است، سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در پتروپالایشگاه افزایش اشتغال‌زایی را به دنبال خواهد داشت، ۱۴ هزار میلیارد تومان به مسئولیت‌های اجتماعی تخصیص داده شده که ۲ هزار میلیارد آن انجام شده است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->