شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند ژاپن هم از اپل شکایت می‌کند؟ مدل‌های لوکس iPhone 15 Pro معرفی شدند | مافیای اپل جزئیات جدید از تنظیمات اجرای بازی‌ها در پلی استیشن ۵ پرو جزئیات جدید از حمله هکری به سازمان‌های اسرائیلی | مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» هدف قرار گرفته است موتورولا از دو گوشی جدید رونمایی کرد شیائومی با Redmi K70 Ultra به جنگ پرچمدارها می‌آید گمانه‌زنی جدید درباره زمان عرضه GTA 6 سرمایه‌گذاری ۱.۵میلیاردی مایکروسافت در G42 | امارات با هوش مصنوعی در منطقه می‌تازد وایبر پیام‌هایی را که نخوانده‌اید برایتان خلاصه می‌کند | پیام‌رسان قدیمی برمی‌خیزد
سرخط خبرها

لباس خواب، شلوار جین، جوراب و سایر لباس‌ها را چه زمانی باید بشوییم؟ + توصیه‌های کارشناسی

  • کد خبر: ۱۴۸۹۰۵
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
لباس خواب، شلوار جین، جوراب و سایر لباس‌ها را چه زمانی باید بشوییم؟ + توصیه‌های کارشناسی
تعداد دفعاتی که می‌توان لباس‌ها را بدون شستن آن‌ها پوشید، بیشتر به فرهنگ عامه یا تربیت و نظافت فرد مربوط است تا توصیه‌های حرفه‌ای و کارشناسی. اما راهنمایی‌های زیادی درباره شستن لباس‌ها وجود دارد.

شهرآرانیوز - کارشناسان می‌گویند زمان شستن لباس خواب و همچنین سایر لباس‌ها از نظر فنی به جنبه‌های شخصی مانند میزان تعریق و سبک زندگی شخص بستگی دارد؛ هرچند ممکن است برای بسیاری از افراد عوامل دیگری هم در کار باشد.

دکتر آنتونی روسی، متخصص پوست در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering شهر نیویورک و عضو آکادمی پوست آمریکا، در این‌باره گفته است: «اعتقادات ما درباره بهداشت لباس تا حد زیادی اجتماعی و فرهنگی است. بیشتر مردم اگر امکانات کافی داشته‌باشند، به بهداشت و شست‌و‌شو تمایل دارند.»

منال محمد، مدرس ارشد میکروبیولوژی پزشکی در دانشگاه وست مینستر، در این باره گفته است: «دوباره پوشیدن لباس‌ها- به ویژه در روزهای متوالی - باعث می‌شود استرس تصمیم‌گیری درباره پوشیدن لباس جدید کم شود.»

اگر ندانیم چه زمانی باید هر کدام از لباس‌‌هایمان را بشوییم، این ناآگاهی می‌تواند عواقبی برایمان داشته باشد. ‌کم‌شستن لباس‌ها می‌تواند منجر به مشکلات پوستی یا عفونت شود و شستن زیاد آن‌ها هم می‌تواند به لباس آسیب برساند و به هدررفت منابع آب منجر شود.

در اینجا چند اصل آورده شده است که به شما در تعیین زمان شستن لباس‌هایتان کمک می‌کند.

قانون جهانی درباره آنچه باید بشویید

هیچ قانون مشخصی برای اینکه چقدر می‌توانید لباس‌هایتان را بدون شستشو بپوشید وجود ندارد، اما کارشناسان می‌گویند چند نوع لباس وجود دارد که باید بعد از هر بار استفاده شسته شوند:

لباس زیر، جوراب، جوراب شلواری، ساق شلواری و لباس ورزشی. این توصیه برای هر لباس دیگری که دارای لکه، عرق، بو یا کثیفی قابل مشاهده باشد صدق می‌کند.

این لباس‌ها روی قسمتی از بدن ما هستند که باکتری‌های زیادی زندگی می‌کنند؛ مانند میکروبیوم، مخمرها و باکتری‌ها. عرق هنگام فعالیت‌های روزانه باعث ایجاد محیطی مرطوب می‌شود که در آنجا باکتری‌ها بیش از حد رشد می‌کنند. رشد بیش از حد باکتری‌ها می‌تواند منجر به عفونت، قارچ و سایر مشکلات پوستی شود.

علاوه بر باکتری‌های ناشی از عرق، لباس‌هایی که در باشگاه‌ها یا محیط‌های ورزشی می‌پوشید هم می‌توانند با باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس در تماس باشند. این عفونت‌ها اگر وارد بافت‌های داخلی یا جریان خون شوند مشکلات جدی‌ای به وجود می‌آورند.

برخی ممکن است لباس‌های ورزشی‌شان را در هوای آزاد یا خشک‌کن پهن کنند و روز بعد دوباره همان‌ها را بپوشند. اما این روش وضعیت لباس‌ها را بدتر می‌کند. گرما باعث رشد باکتری‌ها می‌شود. زیرا آفتاب آن‌قدر گرم نیست که بتواند لباس‌ها را استریل کند. فقط شستن با آب داغ و صابون است که کثیفی و باکتری‌ها را واقعا از بین می‌برد.

دکتر جرمی فنتون، متخصص پوست و مدیر پزشکی گروه پوست شوایگر در شهر نیویورک، می‌گوید: «در جواب این سوال که چرا نباید جوراب‌هایمان را بدون شستشو دوباره بپوشیم باید بگوییم که عفونت‌های قارچی روی پاها و انگشتان پا بسیار زیاد هستند. داخل کفش ما محیط مناسبی برای پرورش قارچ است؛ چون گرم و مرطوب و تاریک است.» به همین دلیل، باید حداقل یک‌بار در ماه کفش‌ها یا حداقل کفی‌های آن‌ها را در ماشین لباسشویی بشوییم.

لباس هایی که می توانید دوباره بپوشید

برای لباس خواب، لباس‌های بیرون، شلوار جین و سایر لباس‌ها می‌توانید براساس همان اصول شستشوی لباس‌های زیر یا لباس‌های ورزشی استفاده کنید. دکتر روسی می‌گوید: «شستن شلوار و پیراهن‌ به‌ راحتی و میزان تعریق شما در طول روز بستگی دارد. بسیاری از مردم زیرپیراهنی می‌پوشند. زیرپیراهنی نیاز به شستشوی هر روزه دارد، اما پیراهن اصلی‌تان واقعاً نیازی به شستن روزانه ندارد. اگر لباس زیر نمی‌پوشید، باید لباس‌های اصلی‌تان را قبل از دوباره پوشیدن بشویید زیرا آن‌ها با پوست یا نواحی تناسلی تماس پیدا کرده‌اند.»

به گفته کارشناسان، اگر معمولاً قبل از خواب دوش می‌گیرید، لباس زیر می‌پوشید و هنگام پوشیدن لباس خواب کم عرق می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را یک هفته بدون شستشو بپوشید. اما اگر این کارها را انجام نمی‌دهید، باید هر بار آن‌ها را بشویید.

لباس‌های بیرونی - مانند کت- معمولاً به بیش از یک‌بار شستشو در ماه نیاز ندارند، زیرا با پوست شما برخورد نمی‌کنند. اگر هر روز آن‌ها را می‌پوشید، بهتر است هر دو هفته یک‌بار آن‌ها را بشویید. 

لباس خواب، شلوار جین، جوراب و سایر لباس‌ها را چه زمانی باید بشوییم؟ + توصیه‌های کارشناسی

تعداد دفعات شستن شلوار جین برای خیلی‌ها سوال است، زیرا بسیاری از مردم می‌خواهند کیفیت این پارچه را حفظ کنند. اگر شلوار جین عرق نکرده و کثیف یا لکه‌دار نشده لازم نیست شسته شود.

کارشناسان می‌گویند قاعده کلی برای تشخیص فرارسیدن شستن لباس‌ها این است: اگر لباس بو می‌دهد. اگر شرایط پوستی خاص مانند اگزما، بثورات پوستی یا ضایعه پوستی دارید. اگر کثیفی به وضوح روی لباس دیده می‌شود. اگر لباس بو و رنگ عرق گرفته است اگر لباس زیر نمی‌پوشید.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->