شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

روایت مستندساز مشهدی از مناطق زلزله زده | مردم خوی نیازمند همدلی بیشتری هستند

  • کد خبر: ۱۴۸۹۲۶
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
روایت مستندساز مشهدی از مناطق زلزله زده | مردم خوی نیازمند همدلی بیشتری هستند
مستند ساز مشهدی از همدلی بین مردم در مناطق زلزله‌زده گزارش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، صد پس لرزه، آمار عجیبی است که دل هموطنان را در سراسر کشور برای اهالی شهر خوی، می‌لرزاند. هنرمند مستندساز مشهدی که برای تهیه گزارش و امداد رسانی به این شهر سفر کرده، از نزدیک شرایط را لمس کرده است و در گفت‌گویی برایمان بازگو می‌کند.

یوسف حسن زاده در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز از حمایت‌های مردم در چنین اتفاقاتی می‌گوید و حال و هوای این مناطق را اینگونه بیان می‌کند: معمولاً وقتی در هر جای دنیا بحران زلزله، سیل و دیگر بلایای طبیعی و غیرطبیعی اتفاق می‌افتد، افرادی دچار آسیب جانی و مالی می‌شوند و در ظاهر همه‌ی مردم و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی کمر همت می‌بندند که تا حدودی خسارات‌ جبران شود. اما حکایت کشور ما ورای این هاست. اینجا آنچه از همه چیز بیشتر نمود دارد، همدلی میان مردم است.

وی با اشاره به پیوند‌های عمیق بین اقشار و قومیت‌های ملت ایران در ادامه می‌گوید: مردم شهرستان خوی و روستا‌های اطراف اینجا در گوشه‌ی کشور عزیزمان بیش از چهل سال است که مدافع یکی از حساس‌ترین مرز‌های بین‌المللی ما بوده‌اند، اما خیلی دیده نشده بودند. اما این اتفاق باعث شد که اهالی این شهرستان گرمای دستان پر مهر و محبت همه‌ی مردم ایران را حس کنند و نه تنها یک همدلی عمیق اتفاق بیفتند که به مثابه یک عهد و پیمانی است که بین ملت این بار در اینجا اتفاق افتاده است.

وی با یادآوری اتفاقات اخیر در کشور‌های همسایه‌های شمال غرب کشور و اغتشاشات اخیر در داخل کشور، این همدلی را اینگونه تحلیل کرد: دشمنان این مرز و بوم در چهل و چهار سال اخیر به عناوین مختلف به دنبال شکاف و تقابل بین اقشار و قومیت‌ها بوده‌اند و در این زلزله نیز چنین اهدافی را دنبال می‌کردند. اما این حجم از حمایت‌های مردمی در اینجا دوباره مشت محکمی بود بر دهان آنهایی که برخلاف تلاشهای بیهوده‌شان، هیچ‌گاه گسست میان این ملت را نخواهند دید.

این مستندساز بازدیدهایش از چند کمپ و محل استقرار چادر‌های زلزله‌زدگان را روایت می‌کند و می‌افزاید: از چند محله که آسیب بیشتری دیده بودند، بازدید داشتیم. با تمام مشکلات و کمبود‌هایی که در بعضی اقلام همچنان وجود دارد، دغدغه و نگرانی اصلی مردم اما بلاتکلیفی خانه‌هایشان است.

خانه‌ها از درون ترکیده‌اند

وی توضیح می‌دهد: در ظاهر همه‌ی محله‌ها به جز مواردی محدود که کاملا تخریب شده، خانه‌ها سرپا هستند و فقط در، پنجره و یا کمی از دیوار معلوم می‌شود، اما وقتی از داخل خانه بازدید می‌کنیم متوجه می‌شویم که خانه‌ها از درون  تخریب شده‌اند.

او تأکید می‌کند: خانه‌ها از درون ترکیده اند و در فضای مجازی نیز فیلم‌ این خانه‌ها هم کم و بیش منتشر شده، اما عمق تخریب خیلی مشخص نیست.

حسن زاده ادامه می‌دهد: تخریبی‌ها و تعمیرات محدود که تکلیفشان مشخص است و بعضاً صاحبان خودشان دست به کار شده اند و خاک‌برداری و یا تعمیرات جزئی را شروع کردند.

وی توضیح بیشتری می‌دهد: اما در مورد منازلی که تقریباً از درون در و دیوار‌ها آسیب دیده و فقط اسکلت سر پا است، مردم سرگردانند؛ چون کارشناس نظر تخریب نداده، از طرفی تعمیر چنین خانه‌هایی حتی از نوسازی هم دردسر و هزینه‌اش بیشتر و به ظاهر نشدنی است.

به گفته او، موج زلزله به گونه‌ای بوده که دیوار‌ها انحراف پیدا کرده اند و حتی بعضاً تا شش سانتی‌متر از سقف و دیگر دیوار‌ها جدا شده اند و احتمال انحراف اسکلت‌ها و شکستگی جوش و اتصالات هم از داخل در بسیاری از موارد وجود دارد.

ضرورت بازبینی منازل زلزله زدگان

او ادامه می‌دهد: با توجه به این چند نکته فنی، به نظر می‌رسد متولیان در بنیاد مسکن باید در شاخص‌های ارزیابی و روش کارشناسی خود، برای بررسی آسیب دیدگی منازل این زلزله بازبینی داشته باشند و قطعاً اکثر این منازل نیاز به بازبینی دارند.

حسن زاده همچنین تاکید می‌کند: اکثر منازل آسیب دیده از مناطق حاشیه نشین و روستایی است که عمدتاً توان مالی تخریب و بازسازی و یا تعمیر شدید را ندارند و برای میزان حمایت بلاعوض و وام‌های حمایتی نیز هنوز خبر قطعی وجود ندارد که آوارگان این بحران بدانند چه میزان مورد حمایت قرار خواهند گرفت. البته در روستا‌ها وضعیت نسبت به بعضی مناطق شهری بهتر است.

۹هزار خانه آسیب دیدند

به گفته‌ی این مستندساز، طبق آمار‌های رسمی و غیررسمی تاکنون حدود ۹ هزار خانه هم آسیب دیده اند.

حسن زاده تاکید می‌کند: در این منطقه زلزله زده این شب‌ها در حالت عادی سرما معمولاً زیر صفر درجه است و برف و سرمای شدید در این فصل از سال در اینجا قطعی است و سرعت عمل هر چه بیشتر مسئولان و گروه‌های جهادی مردمی را می‌طلبد. هم اکنون در بعضی روستاهای مناطق کوهستانی، برف کاملاً منطقه را سفیدپوش کرده و این سرما مزید بر این زلزله شده و هر چه زودتر بهتر است تکلیف تعمیر و یا تخریب و بازسازی این منازل شروع شود.

به گفته او، یکی از موارد مورد مهم نیاز، فوم برای کف چادرهاست که سرمای کف زمین را کاهش دهد، همچنین غذای گرم، برنج، روغن، لوبیا، عدس، گوشت، کنسرو و ظرف یکبارمصرف همچنان مورد نیاز است.

وی ادامه می‌دهد: لوازم گرمایشی ترجیحا برقی، لوازم بهداشتی خانم‌ها، اقلام فرهنگی خصوصاً برای کودکان هم نیاز جدی‌است.

نیاز به نیروی انسانی متخصص صنعت ساختمان و تاسیسات

حسن زاده با بیان اینکه به لحاظ نیروی انسانی هم نیروی تخصصی فرهنگی، عمران و تأسیسات بیشترین نیاز این منطقه است، ادامه داد: امیدواریم دوستان جهادی در این زمینه هر چه زودتر اعزام شوند. البته حتماً دوستان رابطی برای شناسایی دقیق نقاط هدف خدمت تعیین و ترجیحا با بنیاد مسکن هم هماهنگ شوند که دچار سردرگمی در مناطق زلزله‌زده نگردند.

وی در پایان با گله‌مندی نسبت به کمبود کمک های مردمی از خراسان رضوی گفت: شاید بگوییم که در چنین بحران‌هایی همین‌که عده‌ای از هرجای ایران بیایند و کار را جمع کنند کفایت می‌کند. اما همانطور که در ابتدا عرض کردم آنچه در نهایت بیشتر دیده خواهد شد، همبستگی و همدلی مردم است و انتظار می‌رود شهر امام رضا علیه السلام، شهر امام مستضعفان در چنین بحران‌هایی خصوصاً با رویکرد فرهنگی پر رنگ دیده شود و چقدر جای این اتفاق در اینجا خالی است.

او پیشنهاد می‌دهد که یک کارناوال فرهنگی از شهر مشهد مقدس به سمت مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی اعزام شود.

گفتنی است؛ مدیران، تشکل ها، خیریه‌ها و فعالان اجتماعی و فرهنگی مشهد که به هر صورت امکان و تمایل برای امدادرسانی دارند، می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۳۰۵۱۱۱۴۶۵ (یوسف حسن زاده) تماس بگیرند، تا هماهنگی‌های لازم با آن‌ها صورت پذیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->