اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

سوءتفاهمی از جنس ایمنی | آیا بیمارستان‌های مشهد ایمن هستند؟ 

  • کد خبر: ۱۴۹۲۶۶
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
سوءتفاهمی از جنس ایمنی | آیا بیمارستان‌های مشهد ایمن هستند؟ 
در حالی‌که پیگیری ایمنی در سال‌های اخیر از سوی متولیان درمان مشهد فقط در حد تشکیل پرونده باقی مانده است؛ معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد موضوع ایمنی مراکز درمانی مشهد را یک سوءتفاهم با سازمان آتش نشانی دانست. 

به گزارش شهرآرانیوز، ایمنی شاید مهم‌ترین اولویت در ساختمان سازی است که در سال‌های اخیر آتش سوزی‌ها در چند بیمارستان و بازار بزرگ کشور، زنگ خطر آن را به صدا درآورده و به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

بر همین اساس بخشنامه‌ای نیز از سوی کارگروه اماکن پرخطر آتش نشانی صادر شده است که بیمارستان‌ها برای دریافت تاییدیه ایمنی مکلف شده اند که به آتش نشانی مراجعه کنند. 
 
گزارش‌های متعدد منتشر شده از سوی رسانه‌های مشهد در سال‌های اخیر از عدم تاییدیه ایمنی در مراکز درمانی این شهر خبر دادند؛ برای بررسی بیشتر با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و سازمان آتش نشانی درخصوص آخرین وضعیت ایمنی بیمارستان‌ها گفتگو کردیم.

چرا بیمارستان‌های مشهد تاییدیه ایمنی ندارند؟

معاون توسعه مدیریت منابع و مدیر فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مدعی شد؛ عدم تایید ایمنی بیمارستان‌های مشهد سوءتفاهم با سازمان آتش نشانی است. 

رحیمی در پاسخ به اینکه «چرا بیمارستان‌های مشهد تاییدیه ایمنی ندارند؟»، گفت: این یک سوءتفاهم است و ما معتقدیم مراکز درمانی مشهد ایمن هستند؛ فقط بیمارستان‌های قدیمی بر اساس شرایط قدمت بنا در سطح استاندارد‌های روز نیستند.

به گفته وی، بیمارستان‌های قدیمی مشهد بیش از نیم قرن است که ساخته شده اند، مانند بیمارستان دکتر شریعتی که ۸۰ سال قبل و در سال ۱۳۱۳ احداث و نمی‌توان آن را بروز رسانی کرد. 

او تاکید کرد: در تلاشیم، طی جلساتی در تعامل دوطرفه با سازمان آتش نشانی مشهد سوءتفاهم را برطرف کنیم، زیرا از دیدگاه ما شرایط ایمنی لحاظ شده و کمیته بحران دانشگاه فعال است و شرایط ایمنی و بحران را مدیریت می‌کند. 


پاسخ سازمان آتش نشانی:۳٠٠ مرکز درمانی در مشهد ایمنی ندارند

معاون پیشگیری آموزش و نظارت سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در این باره اظهار کرد: از وظایف سازمانی آتش نشانی بازدید پیشگیرانه از اماکن عمومی است که هر ساله انجام می‌شود و از اسفند سال گذشته نیز با مصوبه شورای شهر این بازدید‌ها جدی‌تر انجام می‌شود. 

حمیدرضا کافی‌نیا افزود: مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد تاکید دارد که ساختمان‌های دارای اهمیت زیاد و خیلی زیاد در اولویت بازدید‌های ایمنی باشند که مراکز بهداشت و درمان در ردیف اول قرار دارند. 

وی تاکید کرد: سازمان آتش نشانی طی ۱۱ ماه گذشته از ابتدای اسفند ۱۴۰۰، براساس همان مصوبه از ۵۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی بازدید داشت. 

به گفته کافی نیا، تعدادی از این مراکز بهداشتی و درمانی، دارای نواقص ایمنی بوده و تشکیل پرونده دادند و راهنمایی‌های لازم به آن‌ها در راستای ایمن سازی مکان داده شد. 

معاون پیشگیری آموزش و نظارت سازمان آتش نشانی مشهد با بیان اینکه ۳٠٠ مرکز از ۵۰۰ مرکز اقدام به تشکیل پرونده کردند تا برای نقص ایمنی اقدامات لازم را انجام دهند، ادامه داد: تعدادی از این مراکز حاضر به همکاری نشده و تاکنون پای کار نیامدند! 

به  گفته وی،  ۱۰۰ اخطار برای مراکزی که اقدام مثبت در جهت ایمن سازی نداشتند، صادر شد. همچنین مراکزی که وضعیت خطرناک داشتند، تعداد ۱۰۰ پرونده به مراجع قضایی ارجاع شد. 

کافی نیا همچنین در پاسخ به اینکه «آیا از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی متخلف پلمپ هم شده اند؟» پاسخ داد: تاکنون مورد پلمپ نداشتیم و فقط اخطار‌ها داده شده و به مراجع قضایی معرفی شده اند. هر ماه از طرف سازمان آتش‌نشانی بازدید انجام می‌شود و پرونده برای مراجع قضایی ارسال می‌شود، اما بازه زمانی مشخصی برای برخورد نهایی و تعطیلی مراکز دارای نقص ایمنی نداریم. 

 برای ایمن سازی مراکز، نیازی به تعطیلی مراکز و قطع خدمات به مردم نیست 

معاون پیشگیری آموزش و نظارت سازمان آتش نشانی مشهد همچنین در خصوص اظهار نظر دانشگاه علوم پزشکی درباره بیمارستان‌های قدیمی، گفت: ایمن سازی کار پیچیده‌ای نیست که در ساختمان‌های قدیمی قابل اجرا نباشد و قابلیت رفع نواقص در آن‌ها وجود دارد و این دلیل که بخاطر قدمت ساختمان‌ها استانداردسازی و بروز رسانی ایمنی انجام نشود، پذیرفته نیست. 

کافی نیا همچنین به پرسشی درباره «هزینه‌های ایمن سازی و اینکه آیا تجهیزات لازم در کشور وجود دارد؟» اینگونه پاسخ داد: خرید تجهیزات ایمنی نه تنها هزینه بالایی ندارد، بلکه باعث ارزش افزوده ساختمان هم می‌شود و تمامی تجهیزات در کشور موجود و برخی در مشهد تولید می‌شوند و در دسترس است. 

وی با بیان اینکه خرید و تجهیز ایمنی مراکز درمانی با بودجه متعارفی قابل انجام است و هزینه بر بودن و کمبود بودجه هم نمی‌تواند دلیل در تاخیر این موضوع با اهمیت باشد، افزود: بر‌ای تعامل با دانشگاه علوم پزشکی می‌توانیم ایمنی مراکز را فاز بندی کنیم تا هم در مقاطع زمانی بدون نیاز به تعطیلی، بتدریج به نتیجه برسد، به عنوان مثال در فاز اول سیستم‌های اعلام و اطفا حریق، فاز دوم حفاظ‌ها و فاز‌های بعدی سایر نکات ایمنی تا پایان، طبق برنامه انجام شود. 

وی تصریح کرد: برای ایمن سازی مراکز، نیازی به تعطیلی مراکز و قطع خدمات به مردم نیست و نیز بودجه آن نیز در ازای حفظ جان مردم ارزش هزینه را دارد. 

به گزارش شهرآرانیوز، آنچه مسلم است، سوءتفاهم دانشگاه علوم پزشکی با سازمان آتش نشانی می‌تواند در صورت بروز حوادث، برای مردم مشهد به قیمت جانشان تمام شود، همچنین در شهر مشهد که مدعی گردشگری سلامت نیز هست، ابعاد گسترده‌تر ملی و بین المللی ایجاد خواهد کرد؛ پس ضروری بنظر می‌رسد که هر چه زودتر این سوء تفاهم با اقدام عملی و جدی برطرف شود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->