مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

۱۴۰۰، پایان داستان شارستان

  • کد خبر: ۱۵۰۸۸
  • ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
۱۴۰۰، پایان داستان شارستان
آخر هفته گذشته رئیس و شماری از اعضای شورای شهر مشهد از روند اجرایی برخی پروژه‌های عمرانی در بافت پیرامونی حرم رضوی و منطقه ثامن مشهد بازدید کردند و درباره بهره‌برداری برخی از این پروژه‌ها وعده‌هایی دادند.
به گزارش شهرآرانیوز، بازار فرش، خیابان دوسطحی مرحوم آیت‌ا... واعظ‌طبسی (ره)، شارستان شهید شوشتری (حدفاصل خیابان آیت‌ا... شیرازی تا تپل‌محله)، خانه پریشانی، خانه امیری، ره‌باغ‌های سلام، بهشت و طوبی ازجمله مقاصد اعضای شورا در روز پنجشنبه بود.

بهره‌برداری از ره‌باغ‌های سلام و بهشت تا پایان امسال
رئیس شورای شهر مشهد در حاشیه این بازدید اظهار کرد: اتفاقات و اقدامات ارزنده و بسیار خوبی در این بافت و محدوده صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آن، تلاش برای تثبیت و حفظ ساکنان بومی منطقه است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، محمدرضا حیدری با بیان اینکه بر اساس تأکید‌های شورای شهر، تملک اراضی در بافت پیرامونی حرم، جز با هدف بازگشایی شریان‌های اصلی و شارستان و مسیر‌های پیش‎‌بینی‌شده در قالب خیابان‎‌های شعاعی نبوده و نخواهد بود، اضافه کرد: در سایر عرصه‌ها ساکنان باید حفظ شوند، چراکه آن‌ها را بخش مهمی از هویت منطقه می‌دانیم. وی افزود: در افق طرح برای این منطقه ۵۲ هزار سکنه پیش‌بینی شده بود، ولی این عدد به ۱۴ هزارنفر کاهش یافته است.
رئیس شورای شهر مشهد با بیان این خبر که تا پایان سال ۲ ره‌باغ سلام و بهشت به بهره‌برداری خواهند رسید، ادامه داد: در بخش ره‌باغ‌ها که نگاه منظری به حرم مطهر دارد و افزایش پیاده‌مداری و تسهیل عبور و مرور زائران را دنبال می‌کند، کار‌های خوبی انجام شده است.
وی در ادامه به توسعه فضای سبز منطقه ثامن اشاره و اضافه کرد: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تا امروز حدود ۵ هکتار فضای سبز در منطقه ایجاد شده که معادل فضای سبز احداث‌شده در ۲۰ سال فعالیت شهرداری مشهد پیش از این دوره است.
حیدری افزود: منطقه ثامن توجه ویژه‌ای می‌طلبد و در همین راستا پیشبرد مطلوب و مناسب طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیازمند تداوم و تعمیق همکاری عناصر تأثیرگذار در شهر مشهد همچون آستان قدس رضوی، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و همچنین مسکن و شهرسازی و استانداری با مدیریت‌شهری است. وی تأکید کرد: دولت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجوز انتشار ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را به شهرداری مشهد بدهد، چراکه با این اعتبار می‌توان امیدوار بود در سال آینده مشکل معابر اصلی، ره‌باغ‌ها و خیابان‌های شعاعی برطرف شود. رئیس شورای شهر مشهد این را هم گفت که در چنین شرایطی بافت آماده می‌شود و مردم و سرمایه‌گذاران بر اساس طرح‌های مصوب به ادامه اصلاحات در منطقه کمک خواهند کرد. به گفته حیدری، خانه‌های تاریخی و مساجدی متعلق به دوره‌های قاجار و اوایل پهلوی در این بافت وجود دارد که شهرداری ثامن در حال تثبیت و تملک آن‌هاست تا وارد مرحله بازسازی و مرمت شود. وی با بیان اینکه شرایط امروز در بافت اطراف حرم به هیچ وجه زیبنده زائر و مجاور امام‌رضا (ع) نیست، گفت: شورای شهر مشهد و مدیریت‌شهری برای حل مشکلات، دست همگان را برای گسترش همکاری و همسویی و هم‌افزایی به گرمی می‎فشارد تا بتوان هرچه سریع‌تر شکل اصلی بافت را ایجاد کرد و تردد مردم تسهیل و روان‌سازی شود.

استقرار ۶ گروه تسهیلگر در منطقه ثامن
«خیابان شارستان، ره‌باغ‌ها و خیابان‌های شعاعی اطراف حرم مطهر تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند.» رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد در این بازدید این خبر را داد و افزود: تلاش بر این بوده است تا به‌جای تعریف پروژه‌های بزرگ در بافت، به استثنای آنچه که در گذشته تعریف شده و تعهد ایجاد کرده است، حضور و جلب مشارکت ساکنان و مردم و حتی بازگرداندن ساکنانی که منطقه را ترک کرده‌اند، مبنا باشد. احمد نوروزی با بیان اینکه پیش‌بینی شده تا ۶ گروه تسهیلگر در منطقه ثامن استقرار یابند، گفت: این اتفاق باید در تعامل با مردم و با بهره‌گیری از فرصت املاکی که در گذشته خریداری شده است، صورت بگیرد تا مردم بتوانند مشارکت کنند و واحد‌هایی برای آن‌ها ساخته شود. وی این را هم گفت که اگر مردم وارد صحنه شوند، مشارکت کنند و ارزش افزوده نصیب آن‌ها شود، خیلی سریع‌تر می‌توان بافت اطراف حرم مطهر رضوی را بازسازی کرد. به اعتقاد رئیس کمیته نظارتی منطقه ثامن، آنچه که در ۵/۲ سال اخیر در منطقه ثامن انجام شده، چندین‌برابر اقداماتی است که در گذشته و در سایر ادوار مدیریت‌شهری انجام شده، زیرا شهرداری منطقه سرمایه و امکانات خود را به‌جای خرید املاک برای پروژه‌های مختلف، صرف پروژه‌های زیرساختی کرده است.

افزایش امنیت منطقه
رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای شهر مشهد هم در این بازدید اظهار کرد: رویکرد و نگاهی که در گذشته وجود داشت، موجب شده بود که زندگی از منطقه ثامن خارج شود، با این حال مدیریت‌شهری و شورای کنونی تلاش کرده است تا زندگی عادی را به منطقه بازگرداند. سیدمحسن حسینی‌پویا با بیان اینکه نمی‌توان قضاوت درست و کاملی از میزان موفقیت در این سیاست داشت، گفت: بدون شک در یکی، دو سال آینده شاهد برآیند و خروجی این نگاه خواهیم بود. با این حال با قطعیت و یقین می‌توان گفت که روند کوچ ساکنان از بافت پیرامونی حرم مطهر به سایر نقاط شهر متوقف و حتی معکوس شده است. وی درباره اقدامات انجام شده برای تحقق این موضوع گفت: در ابتدا سعی کردیم امنیت منطقه را افزایش دهیم؛ به همین منظور حدود ۱۵ کیلومتر دیواره به‌منظور جداسازی فضا‌های کارگاهی و تردد شهروندان ایجاد شد و بیش از ۵۰۰ پروژکتور برای تأمین روشنایی نصب شد و به بهره‌برداری رسید. همچنین افزایش تعامل مدیریت‌شهری با نیروی انتظامی برای ارتقای سطح امنیت شهروندان و زائران صورت گرفت. علاوه بر این اقدامات، روزبازار‌هایی برای تأمین مایحتاج روزانه ساکنان در منطقه نیز پیش‌بینی شد. نایب‌رئیس کمیته نظارتی منطقه ثامن ادامه داد: در روند تملک اراضی در این منطقه نیز تغییرات عمده‌ای صورت گرفت، به نحوی که رضایت مردم به‌عنوان اولویت نخست محسوب شد و از تملک مواردی که ضرورت نداشته است و در معابر عمومی قرار ندارند، پرهیز کردیم.

رویکرد‌های گذشته سبب از بین رفتن اعتماد شده است
نایب‌رئیس شورای شهر مشهد هم در حاشیه این بازدید اظهار کرد: اکنون تحرک بیشتری در ساخت‌وساز و رفع موانع و تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی منطقه شاهد هستیم. متأسفانه برخی رویکرد‌ها در گذشته سبب شده است تا اعتماد شهروندان و مردم به شهرداری و تعهدات آن از بین برود. حمیدرضا موحدی‌زاده ادامه داد: با این حال از ابتدای فعالیت شورای پنجم سعی شده با مذاکره مستقیم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم، این اعتماد را بازگردانیم. برگزاری نشست‌های مختلف با مردم در مساجد، مدارس، ائمه‌جماعات و افراد اثرگذار هم در این راستا بوده است. وی با بیان اینکه عمران و آبادانی شهر با حضور مردم معنا و مفهوم می‌یابد، اضافه کرد: دفاتر تسهیلگری هم می‌توانند در افزایش مشارکت مردمی و جلب اعتماد آن‌ها نقش بسزایی داشته باشند. موحدی‌زاده این را هم گفت که امیدواریم سال آینده اقدامات مؤثرتری در راستای نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی انجام دهیم.

بهره‌برداری از شارستان شهید شوشتری تا اواسط سال آینده
سیدمسعود ریاضی، نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، هم در این بازدید با بیان اینکه این منطقه علاوه بر ۲/۳ میلیون نفر شهروند مشهدی، مورد توجه تمام ایران و مسلمانان جهان است، اظهارکرد: در بخش تأسیسات زیربنایی، افق و چشم‌انداز بسیار خوبی در نظر گرفته شده است و جای امیدواری دارد. وی با اشاره به شارستان شهید شوشتری، گفت: حدود ۹۵ درصد از این خیابان تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و شهروندان و زائران می‌توانند از آن استفاده کنند؛ پروژه‌ای که در حوزه ترافیک بسیار مهم و تأثیرگذار است. به گفته ریاضی، این طرح سه‌ساله است و با تأمین منابع مالی می‌تواند از وضعیت کارگاهی خارج شود تا فضای پیرامونی حرم مطهر به شأن و جایگاه و منزلت خود نزدیک‌تر شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->