واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

نبود برند با قدمت، نشان ناامنی اقتصاد ایران

  • کد خبر: ۱۵۲۹۱
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
نبود برند با قدمت، نشان ناامنی اقتصاد ایران
حجت الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عمر نشان‌های تجاری ایران را به نسبت کشورهای توسعه یافته ناکافی دانست و گفت: فقط چند نشان محدود (برند) با عمر بیش از ۱۰۰ سال در کشور داریم که نشان‌دهنده ناامنی در فعالیت‌های اقتصادی کشور است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ وی افزود: بخش بزرگی از جوسازی‌ها نسبت به صندوق‌های بازنشستگی و اعلام ناکارآمدی آنها، فرصت طلبی برای دست اندازی به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون بیان داشت: مطابق تحلیل‌هایی که بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی انجام شده بین هشت تا ۱۰ درصد از بنگاه‌های بزرگ کشور، بنگاه‌هایی با بیش از ۵۰۰ نفر نیرو هستند.
 
میرزایی گفت: تنها ۱۳۰ بنگاه در سطح کشور بیش از هزار نفر کارکن دارند، بر همین اساس بنگاه‌های اقتصادی ما در مقایسه با کشور‌های صنعتی و پیشرفته ریزدانه و کوچک مقیاس محسوب می‌شوند و به عبارتی آن‌ها را از صرفه‌های مقیاس محروم کرده ایم.

وی یادآور شد: در حالی که متوسط تولید سیمان در شرکت‌های سیمانی کشور یک میلیون تن است، اما در کشور‌های توسعه یافته به بیش از ۱۰ میلیون تن می‌رسد، همچنین در حوزه فولاد متوسط تولید بنگاه‌ها در سطح جهانی ۱۰ میلیون تن بوده، اما در ایران کمتر از یک میلیون تن است.
 
این مقام مسوول ادامه داد: به طور نمونه فولاد زاگرس کردستان با ظرفیت ۷۰ هزار تنی در همان ماه نخست فعالیت خود ورشکست شد.

وی یادآور شد: نیمی از بنگاه‌های صنعتی در پنج استان تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان قرار دارند و نحوه توزیع آن‌ها سبب شده تا مزیت‌های آن‌ها کاهش یافته، هزینه‌های قیمت تمام شده آن‌ها افزایش یابد و قدرت رقابت پذیری آن‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی کاهش یابد.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون ادامه داد: در برخی استان‌ها حتی یک بنگاه بالای هزار نفر کارکن وجود ندارد.
 
وی تاکید کرد: بنگاه‌های کوچک جز با اتصال به بنگاه‌های بزرگ نمی‌توانند به رشد و اشتغال دست یابد، زیرا بیش از ۵۰ درصد اشتغال صنعتی کشور در بنگاه‌های بزرگ است و بر این اساس تمرکز اصلی ما باید در حمایت از این بنگاه‌ها باشد.

میرزایی بیان داشت: بنگاه‌های بزرگ در مقوله‌های صادرات، اتصال به بازار‌های جهانی، کسب ارزش افزوده بالا و انتقال فناوری‌ها موفق عمل می‌کنند، این بنگاه‌ها در دوره‌های طولانی تورم رکودی کشور دارای عمر طولانی‌تری بوده و آسیب‌پذیری‌شان از نوسانات اقتصادی کمتر است، موضوعی که تجربه تحریم‌ها نیز به روشنی آن را ثابت کرد.

وی ادامه داد: این بنگاه‌ها در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌ها توقف، تعطیلی و تعدیل نیرو نداشته، می‌توانند اقتصاد مقاومتی را شکل داده و نقش چتر حمایتی برای بنگاه‌های کوچک داشته باشند.

میرزایی تاکید کرد: برای تداوم حیات صنعتی در کشور نیازمند چند تحول اساسی از جمله شکل‌گیری بازار رقابتی مدیران حرفه‌ای، کمک به تحقیق و توسعه در بنگاه‌ها، تمرکز جدی بر انباشت سرمایه انسانی و تمرکز بر تقویت ظرفیت‌های جذب نوآوری هستیم.
 
حقوق نجومی حق برخی از مدیران
این مقام مسوول گفت: مدیرانی که در شرایط شوک‌های اقتصادی و تحریم‌ها شرکت‌ها را سرپا نگه داشته و می‌توانند بنگاه‌های چند میلیارد دلاری را حفظ کنند، باید پاداش آن را دریافت کنند و نباید انگ دریافت حقوق‌های نجومی به آنان زد.

وی بیان داشت: در ۴۰ سال گذشته قیمت ارز در کشور بیش از دو هزار برابر شده و به همین دلیل افقی برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ وجود ندارد.

میرزایی تاکید کرد: باید وام‌های ارزی را به صورت مشروط و با ثبات در زمان پرداخت برای نوسازی ماشین آلات و دستگاه‌های بنگاه‌های بزرگ در نظر گرفت.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->