رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

حاشیه به بودجه بر می‌گردد؟

  • کد خبر: ۱۵۳۳۲
  • ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
حاشیه به بودجه بر می‌گردد؟
شهرآرا از آخرین پیگیری‌های نمایندگان مجلس برای بازگشت ردیف حاشیه شهر مشهد به بودجه سال ۹۹ گزارش می‌دهد
مسعود سلطانی - واقعیت ماجرا این است که ردیف بودجه رسیدگی به حاشیه شهر مشهد در لایحه قانون برنامه و بودجه سال ۹۹ حذف شده است، موضوعی که پیش از این در روزنامه شهرآرا طی ۲ گزارش «دور باطل در بافت فرسوده» و «بودجه استان فعلا ردیف نیست» به آن پرداخته شده بود.
در واقع در بودجه سال ۹۹ ردیف بهسازی بافت فرسوده و حاشیه کلان شهر‌های مذهبی که سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بود، حذف شده است. همچنین ردیف بودجه‌ای که به شکل مستقل در سالیان گذشته برای حاشیه شهر مشهد پیش بینی شده بود نیز در سال ۹۹ حذف شده است. این موضوع از ۱۷ آذر ماه که دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد بار‌ها مورد انتقاد رسانه‌ها و مقامات استانی و محلی قرار گرفته و اکنون که لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دست اصلاح است فرصتی فراهم شده تا خواسته بحق مردم مشهد دراین باره جامه عمل پوشانده شود و ردیف بودجه مستقل برای رسیدگی به مشکلات حاشیه شهر مشهد در قانون برنامه و بودجه سال ۹۹ ایجاد شود.
نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با شهرآرا از تلاش‌ها برای احیای این ردیف در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: برای ما مهم این است که ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد احیا شود. یک مسئله این است که اعتبارات در سال آینده محدود است، بااین حال تأکید می‌کنیم ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد را با هر رقمی احیا و حفظ کنیم.
حجت الاسلام نصرا... پژمانفر افزود: دولت زمانی می‌تواند این ردیف را حذف کند که مشکلات حاشیه شهر مشهد برطرف شده باشد، اما در شرایط کنونی هنوز پروژه‌های این مناطق در حال اجراست و مشکلات نیز برطرف نشده است، پس حذف ردیف بودجه رسیدگی به حاشیه شهر مشهد منطقی نیست. باتوجه به گستردگی حاشیه شهر مشهد این موضوع را باید یک مسئله ملی قلمداد کنیم.
همچنین رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفتگو با شهرآرا دراین باره گفت: با همراهی سایر نمایندگان مشهد در مجلس و از طریق تعامل با اعضای کمیسیون تلفیق در حال رایزنی هستیم که ردیف بودجه حاشیه شهر در لایحه بودجه سال ۹۹ احیا شود.

لزوم اصلاح فرایند‌ها در تخصیص بودجه
این موضوع را با رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخودار شورای اسلامی شهر مشهد نیز در میان گذاشتیم. رمضانعلی فیضی در این باره به شهرآرا گفت: بودجه‌های ملی برای حاشیه شهر مشهد چندسالی است که با عناوین مختلف تخصیص پیدا کرده است. اما عموما ارقام تخصیص یافته آن قدر ناچیز بوده که کارایی لازم برای حل مشکلات حاشیه شهر مشهد را نداشته است. وی افزود: این بودجه‌ها بین دستگاه‌های اجرایی متولی و برای انجام پروژه‌ها تقسیم و مدیریت آن از طریق ستاد بازآفرینی شهری در استان انجام می‌شود. ازاین رو اطلاع دقیقی درباره میزان تخصیص‌ها در مدیریت شهری نداریم، با این حال به عنوان عضوی از ستاد درخواست کرده ایم که این آمار منتشر شود. فیضی افزود: در حیطه مدیریت شهری درمورد اعتبارات حاشیه شهر حساسیت داریم. فیضی با اشاره به اختصاص ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی خانه‌های فرسوده در حاشیه شهر مشهد از سوی دولت گفت: باید مقررات و مکانیزم‌های آن تدوین شود. ۷۰ درصد خانه‌ها و املاک در مناطق پیرامونی مشهد فاقد سند مالکیت است و باید این مشکل برطرف شود. ساکنان این مناطق برای هرگونه دریافت تسهیلات نمی‌توانند وثایق لازم را تأمین کنند و این پروژه‌ها به همین دلیل به خوبی پیش نمی‌رود. وی افزود: باید برای اصلاح فرایند‌ها نیز برنامه ریزی شود و این مهم با تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌ها عملیاتی خواهدبود.

نگاه ویژه دولت به مشهد
پیش از این محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی استان درباره حذف ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد از لایحه قانون برنامه و بودجه سال ۹۹ گفته بود که توجه دولت به حاشیه شهر مشهد کم نشده است. منابع مختلفى را به حاشیه شهر مشهد اختصاص دادیم. به همین منظور از طرح شهید برونسى که سپاه پاسداران انقلاب اسلامى آن را انجام مى دهد و از طرح‌های وزارت راه و شهرسازى و استاندارى خراسان رضوى در حاشیه شهر مشهد حمایت مالى مى کنیم. با این حال باید منتظر باشیم و ببینم که آیا نگاه ویژه دولت به مشهد منجر به احیای ردیف بودجه مستقل حاشیه شهر مشهد خواهد شد یا خیر؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->