پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

به «صمت» استان اختیار دهید

  • کد خبر: ۱۵۴۶
  • ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۹
به «صمت» استان اختیار دهید
درخواست مسئولان در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صمت استان برای تمرکززدایی از پایتخت

روز گذشته مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در اتاق بازرگانی استان برگزار شد تا محمدرضا مس‌فروش سکان سازمان صمت استان را در جمع بخش خصوصی در دست بگیرد. همین مسئله سبب شد ‌تشکل‌های بخش خصوصی این مسئله را به فال نیک بگیرند و مطالبات خود را از دولتی‌ها صریح‌تر بیان کنند. لزوم واگذاری اختیارات به مسئولان استان و کاهش سخت‌گیری نهادهای نظارتی برای افزایش قدرت خطرپذیری مدیران از نقاط مشترک صحبت‌های همه سخن‌رانان اعم از معاون وزیر صمت تا رئیس خانه صمت و اعضای اتاق بازرگانی بود.

تقریبا تمام آن‌هایی که در این مراسم پشت تریبون رفتند بر این نکته تأکید داشتند که انحصار تصمیم‌گیری در پایتخت باعث شده است مسئولان استانی مجبور شوند چندین بار در هفته صبح‌های زود عازم وزارتخانه‌ها شوند تا بتوانند گرهی از مشکلات مجموعه تحت نظر خود باز کنند. تنها سخنرانی که در این مراسم متفاوت صحبت کرد راضیه علیرضایی، رئیس سابق سازمان صمت استان، بود که با توجه به نماهنگ پخش‌شده از عملکرد پنج‌ساله او، ترجیح داد فقط فعالیت کاری خود را از منظر یک زن مرور و تأکید کند در بسیاری از سمت‌هایی که در استان عهده‌دارشان شده، او اولین زن بوده است.


معجزه نمی‌خواهیم

این روزها با توجه به مشکلات اقتصادی، این ذهنیت برای برخی افراد ایجاد شده است که با رفتن برخی از مدیران شاید گشایش‌هایی در حوزه اقتصاد ایجاد شود‌، اما رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به دید تردید به این مسئله می‌نگرد. حسن حسینی در مراسم روز گذشته صراحتا گفت که وضعیت اقتصاد کشور به گونه‌ای است که جابه‌جایی مدیران چندان تأثیری بر حوزه اقتصادی نمی‌گذارد؛ از این رو، از رئیس جدید سازمان صمت انتظار معجزه ندارد. وی از کم‌‌‌توجهی مسئولان دولتی به شهرستان‌ها نیز گله کرد‌ و گفت: در سفرهای استانی مدام مشکلات تولید را با آن‌ها در میان می‌گذاریم اما نمی‌دانم آب تهران چه تأثیری دارد که به محض اینکه مسئولان پایشان به پایتخت می‌رسد، تمام گله‌‌هایی را که شنیده‌اند فراموش می‌کنند. رئیس خانه صمت استان ‌به لزوم ثبت سفارش واردات در تهران در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: این مسئله مشکلات فراوانی برای واحدهای تولیدی به وجود آورده بود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز گفت که هرچند نظارت امری ضرور و اجتناب‌ناپذیر است، این مسئله نباید قدرت خطرپذیری را از مدیران استانی بگیرد زیرا تجربه ثابت کرده تصمیم‌هایی که به آن‌ها انتقاد وارد است بهتر ازاین است که تصمیمی اتخاذ نشود. محمدرضا توکلی‌زاده بر ضرورت واگذاری اختیارت به مدیران استانی تأکید کرد و گفت اگر این کار صورت بگیرد، بخشی از مشکلات استان‌ها حل می‌شود.


تصمیم‌های آزمون و خطایی

انتقاد از مقاومت دولتی‌ها در مقابل واگذاری اختیارات سبب شد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شروع صحبت‌هایش تأکید کند خراسانی بوده است و آب تهران تأثیری بر فراموش کردن مشکلات استان ندارد. محسن صالحی‌نیا تأکید کرد در سازمان صمت تلاش می‌شود بخشی از اختیارات به استان و بخش خصوصی واگذار شود. وی در پاسخ به رئیس خانه صمت، تمرکز ثبت سفارش در تهران را محدود به چند ماه و به دلیل شرایط خاص اقتصادی دانست و گفت هرچند آزمون و خطاهایی در سال‌های گذشته انجام شده، در مجموع، اراده وزارت صمت تقویت بخش خصوصی و پررنگ‌‌تر کردن جایگاه تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌هاست.
رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اجرای طرح مثلث اقتصادی و فرهنگی در استان گفت: این طرح می‌تواند به الگویی برای کشور تبدیل شود تا از طریق آن رشد اقتصادی کشور شتاب بیشتری بگیرد. محمدرضا مس‌فروش گفت: از تلفیق 7 طرح تولید که در دستور کار وزارت صنعت است با مثلث اقتصادی که دستور کار استاندار خراسان رضوی است، می‌توان به الگویی در راستای اقتصاد بهتر رسید.


افزایش سهم صنعت از تسهیلات بانکی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات کارآفرینان برای دریافت مجوزهای کسب و کار گفت: در صورتی که بخشی از اختیارت به استان‌ها تفویض شود، فرایند صدور مجوزهای کسب و کار سرعت بیشتری می‌گیرد. در این راستا 91 اختیار لازم برای بهبود فضای کسب و کار استان شناسایی و در اختیار مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس قرار داده شده است.
علی رسولیان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سهم صنعت را از تسهیلات بانکی افزایش دهیم افزود: در سال گذشته سهم صنعت از تسهیلات بانکی 22 درصد بود. با این حال، مقرر شد تا امسال این میزان به 30 درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه علیرضایی در حوزه افزایش تعامل استان با کشورهای همسایه و حمایت از صنعت عملکرد خوبی داشته است گفت: به عنوان مثال، شهرک صنعتی هرات با 120 واحد تولیدی و با مشارکت خراسانی‌ها ایجاد شده است.
حمید بنایی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی، نیز ضمن تأیید صحبت‌های مسئولان دولتی و خصوصی درباره تفویض اختیار به استان‌‌ها گفت: بعضا یک کارآفرین برای شروع کسب و کار باید 40 مجوز از سازمان‌های مختلف دریافت کند. همین مسئله باعث شده است فضای کسب و کار برای کارآفرینی نامناسب باشد. از این رو، درصدد هستیم با اصلاح قانون، شرایط دریافت مجوزهای کسب و کار را تسهیل کنیم.
محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد، نیز در این جلسه به اقدامات علیرضایی در حوزه اصناف اشاره کرد و گفت: تعامل رئیس سابق سازمان صمت باعث شد بسیاری از آیین‌نامه‌های نظارتی اتحادیه‌های صنفی اصلاح و اجرا شود.


اولین زنی که رئیس سازمان صمت استان شد

رئیس سابق سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به سوابق فعالیت خود در بخش صنعت گفت: اولین دختر از روستایمان بودم که وارد دانشگاه شدم. همچنین اولین زنی بودم که بعد از اتمام تحصیل در یک واحد صنعتی مشغول به کار شدم که در آن 300مرد اشتغال داشتند. راضیه علیرضایی افزود: اولین خانمی بودم که به عنوان رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان خراسان رضوی انتخاب شدم. این ها نشان می دهد که راه برای فعالیت خانم ها در این حوزه گشوده شده است و آن ها می توانند در حوزه صنعت و تولید فعالیت داشته باشند.

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->