دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

وجود ۱۳ مجتمع نا ایمن در مشهد

  • کد خبر: ۱۵۴۶۰
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
وجود ۱۳ مجتمع نا ایمن در مشهد
کارگروهی با حضور دستگاه‌های مختلف وضعیت فعالیت ۱۳ مجتمع با حیات ریسکی در مشهد را تعیین تکلیف می‌کند.
زهرا اسکندریان - درست ۳ سال از حادثه آتش‌سوزی پلاسکو در تهران و ۳ سال و ۶ ماه از حادثه آتش‌سوزی برج سلمان در مشهد می‌گذرد، اما هنوز ۱۳ مجتمع تجاری و مسکونی ناایمن و با ریسک بالا و بسیار پرخطر در مشهد فعال‌اند و به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد، هنوز نتوانسته‌اند تأییدیه‌های ایمنی آتش‌نشانی را دریافت کنند. مجتمع‌هایی که ۳ دستگاه از آن‌ها مسکونی هستند و ۱۰ دستگاه آن تجاری‌اند و بسیار قدیمی شده‌اند.

آن‌طور که امیر عزیزی به شهرآرا گفته است، احتمالا در کارگروهی که قرار است ۱۰ روز آینده برگزار شود، درباره افشای نام این مجتمع‌ها نیز تصمیم‌گیری می‌شود. به گفته او، با جلساتی که با اداره کار برگزار شده است، قرار شده تا کارگروهی برای تعیین تکلیف این مجتمع‌ها تشکیل شود؛ کارگروهی که در آن نمایندگانی از آتش‌نشانی، اداره کار و دستگاه قضایی حضور دارند و از مجتمع‌های ناایمن به‌صورت سرزده بازدید می‌کنند.
 
بعد از ارائه دستورالعمل و ارسال اخطاریه‌ها، درصورتی‌که مجتمع مورد نظر به ایمن‌سازی اقدام نکند، پلمب می‌شود. او با بیان اینکه این ۱۳ مجتمع تجاری و مسکونی هم به شورای شهر و هم به حوزه دادستانی معرفی شده‌اند، اضافه کرد: بعضی از این مجتمع‌ها مانند زیست‌خاور همت درخور توجهی برای پیگیری داشته‌اند، اما برخی دیگر کاری نکرده‌اند و اصلا اخطاریه‌ها را جدی نگرفته‌اند. به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد، علت اینکه این مجتمع‌ها به دنبال ایمن‌سازی نیستند، این است که خیلی قدیمی‌اند و هزینه‌های زیادی برای ایمن‌سازی نیاز دارند. همچنین بیشتر این موارد به تغییرات عمرانی نیاز دارد و اجرای سامانه‌های مدنظر آتش‌نشانی برای آن‌ها مشکل است. او درباره ایمن‌سازی مجتمع تجاری زیست‌خاور هم این‌طور گفت: نمایندگان ما و دادستانی جلسات متعددی با هیئت‌مدیره این مجتمع داشته‌اند و اگرچه کار بسیار سختی بود، تاکنون این مجتمع برخی موارد ایمنی را رعایت کرده است.

زیست‌خاور همچنان بدون تأییدیه آتش‌نشانی
محمدجواد حیدری، معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد، هم درباره ایمنی مجتمع زیست‌خاور به شهرآرا گفته است که هنوز سامانه اعلام حریق در این مجتمع نصب نشده و زیست‌خاور همچنان تأییدیه‌های ایمنی را دریافت نکرده است. او با بیان اینکه این مجتمع اداری‌تجاری تعاملاتی را انجام داده است، اما هنوز کار ایمن‌سازی کامل نشده است، اضافه کرد: این مجتمع در این زمینه هنوز خیلی ضعف دارد.
حیدری با تأکید بر اینکه مجتمع‌های تجاری نباید اخطاریه‌های آتش‌نشانی را به دید انتقام یا ایجاد مشکل ببینند، گفت: ایمنی یکی از مسائل بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد، زیرا در صورت بروز حادثه نمی‌توان خسارت‌های واردشده را جبران کرد.

۳ مورد از بند‌های ایمنی زیست‌خاور اجرا نشده است
شهردار منطقه ۸ مشهد از پایش اماکن خطرپذیر منطقه مانند مجتمع تجاری‌اداری زیست‌خـــاور با هماهنگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد خبر داد.
علی شیرازی در این‌باره اظهار کرد: مجتمع تجاری زیست‌خاور در محدوده شهرداری منطقه ۸ به‌عنوان اولین مجتمع پایش شد. در این مجتمع با توجه به بند‌های ایمنی، ۲۷ مورد آن اجرایی شده، اما ۳ مورد به دلیل هزینه‌های بالا اجرا نشده است.
او با بیان اینکه تمام طبقات به سامانه آب آتش‌نشانی تحت فشار اصولی و کارا مجهز شده است، به‌طوری‌که کلیه قسمت‌ها زیر پوشش آن قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: طبق استاندارد فاصله بین جعبه‌های آتش‌نشانی نباید از ۳۰ متر تجاوز کند که این موضوع هم اصلاح شده است. همچنین به‌منظور استفاده سریع و آسان از تجهیزات جعبه‌های آتش‌نشانی از نوع هوزریل (شیلنگ لاستیکی فشار قوی) و در قسمت‌های پارکینگ و محوطه‌های فایرباکس (شیلنگ برزنتی) استفاده شده است.

به گفته او، علاوه بر آن سامانه آب آتش‌نشانی مجموعه باید همیشه آماده‌به‌کار باشد و پمپ رزرو آتش‌نشانی در نظر گرفته شود و پمپ‌ها زیر بار دیزل ژنراتور یا برق اضطراری باشند که این موضوع هم به همت مدیران این مجتمع و نیرو‌های آتش‌نشانی و خدمات‌شهری برطرف شده است. به‌منظور آب‌گیری خودرو‌های آتش‌نشانی در شعاع حداکثر ۵۰ متر شیر هیدرانت فعال در دسترس است و جعبه‌های آب آتش‌نشانی از نوع دوقلو و بدون قفل و نیز شیلنگ موجود است.

شهردار منطقه ۸ افزود: در راهروها، سالن‌ها و بخش‌های مختلف به‌ازای هر ۱۵ متر پیمایش یک عدد کپسول CO۲ نصب شده و در بخش‌های مختلف با توجه به نوع کاربری تعداد مناسب کپسول آتش‌نشانی نصب شده است. محل نصب کپسول‌های آتش‌نشانی، محل‌های ورود و خروج با دسترسی آسان و قابل رؤیت و ارتفاع مناسب است. تمام سیم‌های برق روکار داخل کانال قرار داده شده و تمام روشنایی‌ها از نوع کم‌مصرف و به‌صورت حفاظ‌دار و حباب‌دار انتخاب شده است.
شیرازی به دیگر موارد ایمنی رعایت‌شده در این مجتمع اشاره و اضافه کرد: تمام سامانه‌های روشنایی، پریز‌ها و تجهیزات برقی به سیم ارت مجهز شده و جلو تمام تابلو‌های برق، فرش عایق مناسب نصب و خاموش‌کننده CO۲ برای تابلو‌های برق در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در تمام آبدارخانه‌ها، آشپزخانه و محل‌هایی که خطر نشت گاز وجود دارد، نشت‌یاب گاز نصب شده است، یادآور شد: تمام وسایل گازسوز به ترموکوپل مجهز شده و محل نصب آن‌ها طبق آیین‌نامه معتبر صورت گرفته است.
شیرازی افزود: رعایت موارد ایمنی نگهداری و استفاده از سوخت مایع مطابق مبحث ۱۴ مقررات ملی انجام شده و تجهیزات اطفای حریق مناسب از نوع پودری و کف آتش‌نشانی در محل نصب شده است. تمام تجهیزات و وسایل مورد نظر و مصرفی در زمینه ایمنی و آتش‌نشانی از نوع استاندارد است و از مراجع و سازمان‌های ذی‌صلاح ملی یا بین‌المللی تأییدیه معتبر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمام کارکنان محل کلاس‌های ایمنی و آتش‌نشانی را طی برنامه دوره‌ای و زمان‌بندی‌شده آموزش دیده‌اند و برای مهار و اطفای حریق مهارت کافی دارند، اظهار کرد: این مجتمع کمیته بحران دارد و داخل ساختمان پناه‌دهی ایمن و در فضای خارج نقاط ایمن تجمع مشخص شده است.

شیرازی با اشاره به جمع‌آوری کندانسور‌ها در سقف‌های کاذب، گفت: ۹۰ درصد سقف‌های کاذب جمع‌آوری شده است.
شهردار منطقه ۸ این را هم گفت که سامانه Fire stop در داکت‌های مسیر‌های ارتباطی سقف طبقات و نما باید رعایت شود، اما با وجود اولویت نظر سازمان آتش‌نشانی اکنون در دست اقدام است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->