درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چگونه چهارشنبه سوری ایمنی داشته باشیم؟

  • کد خبر: ۱۵۴۷۶۷
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
چگونه چهارشنبه سوری ایمنی داشته باشیم؟
بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند آسیب‌های جانی و مالی سنگینی را در پی داشته باشد.

زهیر موسوی | شهرآرانیوز، هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد. خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان است که در زمان ھای گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می‌گردید و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت ھای فی مابین اقوام بود تا به هنگام فرارسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور ازھرگونه کینه توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند.

متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازیھای خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است. آتش زدن بوته ھای خشک و پریدن از روی آتش به تجمع جوانان درخیابان‌ھا، آتش زدن فشفشه و منفجر کردن نارنجک و پرتاب سیگارت تبدیل شده است که می‌تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از ھموطنان عزیزمان به دنبال داشته باشد.

ماجرای پرسروصدا و آتشینی که معمولا از اوایل اسفند آغاز می‌شود و در آخرین شب چهارشنبه سال اوج می‌گیرد... و چه کسی می‌داند که چهارشنبه سوری امسال یا سال بعد، چند چشم زیبا بسته خواهد شد؟ چند دست و صورت مهربان خواهد سوخت؟ چند خانواده داغدار خواهد شد؟ و این ماجرا تا کی ادامه خواهد داشت؟

هشدار‌های ایمنی

ضروری است که والدین در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر فرزندان شان را همراهی نمایند. کودکان به هیچ عنوان شخصاَ نباید از موادآتش بازی و محترقه استفاده نمایند.

از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل، زیرزمین، محل کار و ... جداً جلوگیری کنید.

از حمل مواد محترقه و آتش گیرو انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداً خودداری کنید.

در صورت نگهداری مواد آتش بازی، حتی کم خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

 مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل‌هایی که مطمئن هستند خریداری کنید. این مواد را از دست فروش تهیه نکنید.

همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی االمکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد.

مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید.

هیچ‌گاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید.

از آتش زدن الستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحد‌های مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری نمایید.

از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است جداً خودداری کنید.

صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ فروشی‌ها از فروش هر گونه مواد آتش زا و مواد شیمیایی به کودکان و. نوجوانان جداً خودداری نمایند.

از ریختن مواد سریع االشتعال مانند نفت، بنزین و... بر روی مواد آتش گیر جداً خودداری شود.

از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش‌ها و... برروی آتش خودداری شود.

مراقب رفتار‌های خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحد‌های گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

از سوزاندن وسایلی، چون کپسول گاز، الستیک وآمپول واستفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جداً خودداری نمایید.

از برپایی آتش در معابر باریک ودر نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنید.

از برپایی آتش‌های حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید.

استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد. حوادث نه‌تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را تهیه می‌کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. پس از مکان‌هایی که ازمواد محترقه در آن تهیه و استفاده می‌شود دوری کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->