حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درختان، تنها قربانیان چهارشنبه سوری مشهد!

  • کد خبر: ۱۵۵۰۴۰
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
درختان، تنها قربانیان چهارشنبه سوری مشهد!
بیشتر شبیه یک کنجکاوی بود و می‌خواستم بدانم که در شب چهارشنبه‌سوری واقعا در کف میدان چه اتفاق‌هایی می‌افتد. برای رسیدن به یک روایت واقعی، با هماهنگی قبلی از عصر دیروز با آتش‌نشانان همراه شدم تا یک چهارشنبه‌سوری متفاوت را تجربه کنم؛ چهارشنبه‌ای که خوشبختانه آرامش سهم مشهدی‌ها بود و شوربختانه ناآرامی سهم درختان شهر.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ بیشتر شبیه یک کنجکاوی بود و می‌خواستم بدانم که در شب چهارشنبه‌سوری واقعا در کف میدان چه اتفاق‌هایی می‌افتد. برای رسیدن به یک روایت واقعی، با هماهنگی قبلی از عصر دیروز با آتش‌نشانان همراه شدم تا یک چهارشنبه‌سوری متفاوت را تجربه کنم؛ چهارشنبه‌ای که خوشبختانه آرامش سهم مشهدی‌ها بود و شوربختانه ناآرامی سهم درختان شهر.

ساعت ۱۶ به ایستگاه پنجاه‌وسوم آتش‌نشانی مشهد می‌رسم؛ ایستگاهی پشت جاده آسیایی و ایستاده در یکی از خیابان‌های فرعی شهرک رازی. برای روایت آخرین شب چهارشنبه سال با محمد کهنسال، آتش‌نشانی با دوازده سال سابقه عملیاتی که حالا به گروه مستندسازی سازمان آتش‌نشانی مشهد پیوسته است، آشنا می‌شوم و با او می‌نشینیم تا در صورت حادثه احتمالی، از نزدیک ماجرا را رصد کنیم. نیم‌ساعت پیش از حضور من، خبر حادثه انفجار یک منزل مسکونی در قاسم‌آباد به دستشان رسیده بود، اما با حضور آتش‌نشانان، مشخص شد که موتورسواری یک نارنجک دستی به حیاط این خانه انداخته است و حاصلش فقط ترس و وحشت اهالی آن خانه بود.

نجات یک درخت

مدتی گذشت که ناگهان خبر سوختن یک درخت بی‌پناه در بی‌سیم آتش‌نشانان پیچید و دومین مأموریت ایستگاه پنجاه‌وسوم در رابطه با حوادث چهارشنبه‌سوری، نجات این درخت در پلیس‌راه و مقابل بولوار شاهد بود. بلافاصله آتش‌نشانان راهی شدند و زودتر از آنچه فکر می‌کردم، بازگشتند.
ساعت ۱۷ بود که دستور استقرار آتش‌نشانان و خودروهایشان در ۲۴ نقطه شهر اعلام شد. ساعت ۱۸ حادثه آتش‌گرفتن در یک اتوبوس روی پل عسکریه در بی‌سیم مخابره شد که احتمال ارتباط آن با چهارشنبه‌سوری هم وجود داشت، اما این حادثه هم با حضور آتش‌نشانان به خیر گذشت.
آتش‌نشانان همیشه باید برای همه‌چیز آماده باشند. مثل عصر دیروز که نه طوفانی در کار بود و نه حتی نسیم آرامی می‌آمد، اما ساعت ۱۸:۳۰ حادثه سقوط درخت روی خودرو در بولوار طبرسی اعلام شد.

خلوت‌تر از همیشه

آن‌قدر اتفاق‌های مرتبط با چهارشنبه‌سوری لاک‌پشت‌وار اعلام می‌شد که نشستن را جایز ندانستیم و ساعت ۱۹ با خودرو مستندسازی آتش‌نشانی همراه با محمد کهنسال راهی خیابان‌ها شدیم. ترافیک احتمالی شهر دور از ذهن نبود و منتظرش بودیم، اما از میدان قائم (عج) تا میدان آزادی، حتی از روز‌های عادی هم خلوت‌تر بود و فقط چند دقیقه گذشت تا به محل استقرار اولین گروه آتش‌نشانان مقابل بولوار سجاد و حاشیه بوستان ملت رسیدیم.
ساعت ۱۹:۱۲ آتش‌نشانان یکی از ایستگاه‌ها برای مهار آتش‌سوزی چند اصله درخت به بولوار طبرسی رفته بودند و به ستاد فرماندهی اعلام کردند که جمعیت زیادی در منطقه جمع شده‌اند و اجازه خاموش‌کردن آتش را نمی‌دهند.

یک خداقوت بهنگام

ساعت ۱۹:۱۹ نیز حادثه آتش‌گرفتن تابلو تبلیغاتی در بولوار آموزگار اعلام شد. دو دقیقه بعد نیز آتش‌سوزی منزل مسکونی در مسلم‌شمالی با احتمال محبوسی، آتش‌نشانان نزدیک‌ترین ایستگاه را به محل کشاند، اما آنچه در میان اعلام حوادث گوناگون با کد‌های مربوط خیلی به چشم آمد، خداقوت جواد اصغری، سرپرست شهرداری مشهد، بود که پس از حضور در مرکز فرماندهی آتش‌نشانی مشهد پشت بی‌سیم قرار گرفت و از تلاش مجاهدت‌گونه آتش‌نشانان تشکر کرد و به آن‌ها که امشب تا صبح در آماده‌باش هستند، خسته نباشید گفت.

مبل‌فروشی سوخت

لحظاتی پس از قطع‌شدن صدای سرپرست شهرداری، حادثه آتش‌سوزی در یک مبل‌فروشی همراه با محبوسی احتمالی واقع در منطقه و خیابان قائم (عج) در بی‌سیم پیچید. یک دقیقه بعد که اولین گروه آتش‌نشانان به محل رسیده بودند، با توجه به حجم گسترده آتش، درخواست نیرو‌های پشتیبان شد و سه دقیقه بعد مشخص شد که آتش همه این فروشگاه را درگیر کرده است.

باز هم یک درخت

در حال حرکت در بولوار وکیل‌آباد بودیم که آتش‌گرفتن چندین اصله درخت در شاهنامه ۵۱ گزارش شد. ساعت ۱۹:۳۹ نیز پشت‌بام یک منزل مسکونی دچار حریق شد، اما آنچه دیشب در مشهد نگران‌کننده بود، سوختن پی‌در‌پی درختان بود؛ در حدی که از هر سه مأموریت، دو حادثه مربوط به سوختن درختان بی‌دفاع بود.
تا انتهای بولوار وکیل‌آباد همه‌چیز عادی بود، مگر ترافیک کلافه‌کننده جاده شاندیز. حتی اطراف باغ‌وحش هم رفتیم و حیوانات راحت خوابیده بودند. از آنجا خودمان را به بولوار لادن رساندیم و بعد هم به هاشمیه رفتیم و برای گفتن خداقوت به آتش‌نشانان مستقر در میدان هاشمیه ایستادیم. تا اینجا تنها مورد حادی که وجود داشت، سوختن درختان بود و تمام.

یک آرامش دل‌چسب

آرامش دیشب چنان غیرطبیعی به نظر می‌آمد که با خود گفتیم نکند نشانی‌ها را اشتباهی رفته‌ایم و برای همین خودمان را به انتهای هاشمیه و ابتدای بوستان خورشید رساندیم؛ بوستانی که به‌دلیل رعایت نکات ایمنی تعطیل شده بود و باز هم خبری نبود. از انتهای هاشمیه وارد بولوار نماز شدیم و به سمت آبادگران حرکت کردیم. هرچه جلوتر می‌رفتیم، به حجم ترافیک و تعداد شهروندان افزوده می‌شد. بیشتر افراد با خانواده گرد آتشی کوچک جمع شده بودند و تعدادی جوان هم به قصد خودنمایی گاهی آتش‌بازی راه می‌انداختند.

صدای ترقه هم به گوش می‌رسید، اما خبر چندانی از بمب‌های دستی و نارنجک‌های دست‌ساز نبود. به‌جز درختان که خواسته یا ناخواسته اسیر لحظات سرخوشی برخی شهروندان شدند و احتمالا ده‌ها اصله درخت زیر آتش جهل برخی شهروندان ناآگاه سوخت، خوشبختانه دیشب مشهد آرام بود و دل‌چسب.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->