آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

۲۰ هزار برگ سند تاریخی پزشکی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

  • کد خبر: ۱۵۵۳۰
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
۲۰ هزار برگ سند تاریخی پزشکی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی
مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی از جمع آوری بیش از ۲۰ هزار برگ سند با موضوع پزشکی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد.

ابوالفضل حسن آبادی در مراسم رونمایی از اسناد پزشکی آستان قدس رضوی، موجود در گنجینه رضوی که امروز در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد، خاطرنشان کرد: اسناد موجود از دارالشفاء آستان قدس رضوی را به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز درمانی شهر مشهد از دوره صفویه، زوایای بسیاری از تاریخ پزشکی به‌جای مانده از گذشته را بر ما آشکار می‌کند.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی این اسناد را به لحاظ سندشناسی و ساختار نگارشی و همچنین سندپژوهی در زمینه تاریخ پزشکی، بسیار مهم توصیف کرد.

در بخش دیگری این مراسم، برخی از اسناد مراکز پزشکی آستان قدس رضوی از گذشته تا کنون رونمایی شد.

طبق اسناد و مدارک موجود، تاریخ پزشکی آستان قدس رضوی با قدمت بیش از پنج قرن، یکی از نهادهای مهم وقفی در جهان اسلام است، به طوری‌که برخی از واقفان به سلامت و شفای بیماران اهمیت و از موقوفات خود وجوهی را به این امر اختصاص می‌دادند.

تأسیس دارالشفای آستان قدس رضوی در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) باعث شده تا شهر مشهد به‌عنوان یک ‌قطب پزشکی در ایران مطرح شود؛ این مؤسسه درمانی در طول تاریخ جایگاهی برای درمان ارادتمندان و زائران و همچنین مجاوران حرم مطهر رضوی بوده است.

دارالشفا در دوره پهلوی و پس از انقلاب اسلامی با تغییر در فضا و استفاده از دانش پیشرفته پزشکی همچنان به عنوان یکی از مراکز مهم درمانی در خدمت زائران و مجاوران آقا علی بن موسی الرضا(ع) است.

همچنین بیمارستان منتصریه دومین مرکز درمانی آستان قدس رضوی است که از محل موقوفه ساخته شده است.

سومین مرکز درمانی آستان قدس رضوی، بیمارستان امام رضا(ع)، است که در سال 1313 شمسی بیمارستان رسما به بهره برداری رسید.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->