«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

عکس | ناسا از لباس فضانوردان مأموریت سفر به ماه رونمایی کرد + ویژگی‌ها

  • کد خبر: ۱۵۵۳۴۴
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
عکس | ناسا از لباس فضانوردان مأموریت سفر به ماه رونمایی کرد +  ویژگی‌ها
ناسا به‌تازگی از لباس فضانوردی جدید ساخته‌شده توسط شرکت اکسیوم اسپیس (Axiom Space) رونمایی کرده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، فضانوردان از این لباس در مأموریت آرتمیس ۳ استفاده خواهند کرد که برای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز - ناسا در طی سال‌های اخیر پروژه‌های مختلفی را در قالب همکاری مشترک با شرکت‌های بخش خصوصی به انجام رسانده است و لباس فضانوردی جدید این نهاد نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. شرکت اکسیوم اسپیس به عنوان طراح و توسعه‌دهنده اصلی محصول مورد بحث شناخته می‌شود و هدف از ساخت آن، بهبود قدرت مانور حرکتی فضانوردان در شرایط محیطی ماه بوده است.

ناسا از لباس فضانوردان مأموریت سفر به ماه رونمایی کرد + ویژگی‌ها

قرار است لباس فضانوردی جدید آکسیوم اسپیس در مأموریت آرتمیس ۳ بر تن فضانوردان قرار بگیرد؛ مأموریتی که در آن برای اولین‌بار در تاریخ شاهد حضور بانوان و افراد رنگین پوست روی سطح ماه خواهیم بود. شایان ذکر است که محصول فعلی، یک نمونه آزمایشی است و احتمال دارد در آینده تغییراتی در آن صورت بگیرد. همچنین نمونه نمایش داده شده، از پوشش خاکستری با بند‌های نارنجی بهره می‌برد؛ اما اعلام شده است که لباس‌های نهایی به دلیل مسائل حرارتی، سفید رنگ خواهند بود.

ناسا برای سالیان متوالی از طراحی نسبتاً یکسان جهت ساخت لباس‌های فضانوردان استفاده می‌کرد؛ زیرا این طراحی توانسته بود از آزمون‌های مختلف سربلند بیرون آید و در شرایط سخت، مقاومت خوبی از خود نشان دهد. با این حال از زمان ابداع طرح قدیمی حدود ۴۰ سال می‌گذرد؛ لباسی که در عصر طلایی شاتل‌ها همواره در کنار فضانوردان بوده، ولی مشکلات اساسی هم به همراه داشته است. برای مثال یکی از معضلات اصلی لباس قبلی، محدودکردن دامنه حرکات افراد بوده است که در برخی موارد، مشکل‌ساز می‌شود. 

ناسا از لباس فضانوردان مأموریت سفر به ماه رونمایی کرد + ویژگی‌ها

راه رفتن و خم شدن از مهم‌ترین حرکات فیزیکی برای فضانوردان به شمار می‌روند که در محیط‌های دارای جاذبه کم، بسیار دشوارتر خواهند شد. لباس فضانوردی جدید ناسا با نام اختصاری AxEMU با تمرکز روی همین مسئله توسعه یافته است و به فضانوردان کمک می‌کند تا حرکات گفته شده را آسان‌تر از گذشته انجام دهند. شرکت اکسیوم اسپیس از طرح قبلی ناسا (xEMU) برای ساخت محصول جدید خود بهره برده تا در کنار افزایش امکان انعطاف‌پذیری، مسائل ایمنی و حفاظت از فضانوردان در مقابل سرمای کشنده هم رعایت شود.

در طی مراسم رونمایی از لباس فضانوردی جدید، جیم استاین که به عنوان مهندس ارشد در آکسیوم اسپیس فعالیت دارد، اقدام به پوشیدن محصول مذکور و انجام حرکات فیزیکی کرد. البته انجام چنین حرکاتی در جاذبه زمین بسیار آسان‌تر است و قابل قیاس با شرایط ماه نخواهد بود؛ اما واضح است که طراحی جدید از قسمت‌های منعطف بیشتری در نیم‌تنه پایینی بهره می‌برد و حرکاتی مانند برداشتن اشیاء از زمین را امکان‌پذیر می‌کند که فضانوردان نمی‌توانستند آن‌ها را در لباس‌های قدیمی به راحتی انجام دهند.

ناسا از لباس فضانوردان مأموریت سفر به ماه رونمایی کرد + ویژگی‌ها

کلاه لباس جدید فضانوردی هم از یک نوار نورانی در بالای حباب شیشه‌ای خود بهره می‌برد و به دوربینی با کیفیت HD مجهز شده است که امکان ضبط و استریم مستقیم ویدئو به زمین را فراهم می‌سازد. کفش‌های تقویت شده از دیگر ویژگی‌های این لباس هستند که مقاومت بیشتری در مقابل سرما از خود نشان می‌دهند و می‌توانند از فضانوردان در قسمت‌های تاریک ماه نیز به خوبی محافظت نمایند. ناگفته نماند که برخلاف طراحی قبلی، دیگر نیازی به ورود فضانوردان به داخل لباس از قسمت بالایی وجود ندارد و می‌توان آن را از بخش پشتی بر تن کرد. ناسا اعلام کرده است که مالکیت لباس فضانوردی جدید همچنان در اختیار شرکت اکسیوم اسپیس قرار خواهد داشت و این نهاد دولتی، تنها اقدام به اجاره آن‌ها در طی قرارداد‌های بلندمدت برای مأموریت‌های خود می‌کند.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->