پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها
فرود آرام تورم

کاهش نرخ تورم و نرخ بیکاری باعث افت شاخص فلاکت شد

  • کد خبر: ۱۵۵۴۳
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
کاهش نرخ تورم و نرخ بیکاری باعث افت شاخص فلاکت شد
مرکز آمار کشور نرخ تورم سالیانه دی‌ماه را ۳۸.۶ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل (آذرماه) ۱.۴ درصد کم شده است.
جزایری - نرخ تورم سالیانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن است. نرخ تورم سالیانه برای خانوار‌های شهری ۳۸ درصد و برای خانوار‌های روستایی ۴۲.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱.۳ درصد و ۱.۶ درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای در دی‌ماه ١٣٩٨ به عدد ۲۶.۳ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل (آذرماه) ۱.۵ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۴ واحد درصدی به ۲۴ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است.

بررسی تورم ماهانه در بین بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که در دی‌ماه امسال تورم بخش حمل‌و‌نقل کشور در بخش غیرخوراکی‌ها، بیش از سایر خدمات بوده است. تورم ماهانه بخش حمل‌و‌نقل کشور در دی‌ماه رقم ۳ درصد را به ثبت رساند. تورم بخش حمل‌و‌نقل در دی‌ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز ۵۱.۷ درصد اعلام شده است. پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، بخش حمل‌و‌نقل (انواع اتومبیل سواری) بیشترین تورم را در بین بخش‌های مختلف اقتصادی به خود اختصاص داده است. تورم در بخش حمل‌و‌نقل پس از این اتفاق به ۱۷.۷ درصد رسیده است.

تورم مواد غذایی
در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (انار، موز و هندوانه) است. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فراورده آن‌ها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.
 
گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم سالانه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در دی‌ماه امسال به ۵۲.۴ درصد رسیده است. بیشترین گرانی مواد غذایی در این مدت مربوط به ماهی‌ها با تورم ۷۱ درصدی است. همچنین در یک سال اخیر گوشت قرمز و سفید و فراورده‌های آن‌ها ۶۹.۹ درصد، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) ۶۸.۴ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه ۶۰ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۳۶.۲ درصد، میوه و خشکبار، ۴۶.۹ درصد و نان و غلات ۳۳.۵ درصد گران‌تر
شده‌اند.

تورم مسکن کمتر از تورم کشوری
در بخش غیر خوراکی‌ها، مبلمان و لوازم خانگی با تورم ۵۸ درصدی، بیشترین رشد قیمت را داشته است. همچنین مسکن نیز تورم ۲۳.۱ درصدی را تجربه کرده است. مسئله‌ای که نشان می‌دهد تورم این بخش کمتر از تورم کشور است و در واقع بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به کمتر از نرخ تورم رسیده است. این رقم به خوبی می‌تواند توضیح‌دهنده چرایی رکود بازار مسکن در ماه‌های اخیر باشد.

شاخص فلاکت
شاخص فلاکت یک نشانگر اقتصادی است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه را نشان می‌دهد. اما چطور به دست می‌آید؟ به طور معمول برای به دست آوردن شاخص فلاکت، نرخ بیکاری و نرخ تورم را با هم جمع می‌کنند. به عنوان مثال نرخ بیکاری در سال ۹۲ عدد ۱۰.۴ درصد و نرخ تورم ۳۴.۷ درصد بود. شاخص فلاکت هم بر همین اساس به ۴۵.۱ درصد رسیده بود. با توجه به اینکه نرخ بیکاری کشور در پاییز امسال ۱۰.۶ درصد اعلام شده بود، جمع این عدد با نرخ تورم دی‌ماه نشان می‌دهد که شاخص فلاکت در پایان این‌ماه به رقم ۴۹.۲ درصد رسیده است.
 
این شاخص در شهریور‌ماه امسال ۵۳.۱ درصد بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که شاخص فلاکت در کشور در حال کاهش است. بالاترین شاخص فلاکت در ایران به سال ۱۳۷۴ مربوط می‌شود، زیرا در آن سال نرخ تورم به ۴۹.۴ درصد و نرخ بیکاری به ۱۰ درصد رسید؛ بنابراین شاخص فلاکت در سال ۱۳۷۴ بالغ بر ۵۹.۴ درصد بود. براساس تحقیق ابوالقاسم گل‌خندان، یک درصد افزایش در شاخص فلاکت، امید به زندگی را در بلند‌مدت ۲۷/. درصد کاهش می‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->