خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع) دردنامه‌ای برای عبور از فصل سردِ غفلت؛ موسوی قوچانی، شهیدِ غریب! ارائه بیش از ۳ هزار خدمت فرهنگی به زائران بارگاه رضوی تا کنون (۴ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حرم مطهر رضوی، مهیای میزبانی از زائران نوروزی

  • کد خبر: ۱۵۵۵۸۲
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
حرم مطهر رضوی، مهیای میزبانی از زائران نوروزی
خوب که گوش کنی، صدای تپش قلب‌ها را می‌شنوی، صدای نو شدن و تازه شدن، صدای پای بهار در جوار یار، صدای نوروز در بارگاه حضرت دوست ثامن الحجج (ع)، حضرت شمس الشموس. امسال بزم عاشقی، بزم‌تر است و جمع عاشقان نیز جمع‌تر.

به گزارش شهرآرانیوز، طراوت و حلاوت نوروز امسال با نسیم دلنواز رمضان در هم آمیخته تا سال جدید هم زمان با نو شدن روزگار و دیدار یار، آوردگاه ماه میهمانی خدا نیز باشد. برای این سه گاه دلربا، بارگاه منور رضوی تمام قد مهیای میزبانی شده است تا زائر و مجاور این بارگاه، بی کم و کاست، بی دغدغه و دلمشغولی، با حال و احوال آرام، هم به اسباب زیارت بپردازد و هم به دیدار یار نائل شود و هم مهیای ماه میهمانی خدا شود.

حرم ثامن الحجج (ع) در این آوردگاه پر فیض و فیوضات، تمام قد، مهیای میزبانی است. در همین راستا قرار است پربارتر از گذشته، میزبانی باشکوهی از زائر و مجاور انجام شود و درست به همین دلیل، در شب تحویل سال، ۱۰ هزار خادم رضوی دست بر سینه، مهیای میزبانی شب تحویل سال شده اند.

به این‌ها اضافه کنید ۴۰ هزار خادمیاری که در بارگاه منور رضوی مهیای همراهی هستند تا این قبله‌گاه عشاق بیشتر به آداب میزبانی مزین شود. از پرتو همین حضور و سرور، قرار است برای نوروز امسال حرم مطهر رضوی با ۱۵۳ هزار بوته و شاخه گل مزین و مطهر شود تا جلوه‌های حضور به زیبایی حضور گل ها، زیباتر شود.

حرم، میزبان المان‌های نوروزی

میزبانی آدابی دارد و میهمان هر چه عزیزتر باشد، اسباب میزبانی باید مهیاتر شود. برای همین قرار است ۲۰ تا ۲۴ المان نوروزی به صحن‌های آزادی، انقلاب، جمهوری و گوهرشاد اضافه شود، ضمن اینکه حرم مطهر نیز با استفاده از ۲۸ هزار متر ریسه جدید قرار است پرنورتر شود. کتیبه‌های ویژه سال نو نیز در بالای ایوان‌های صحن‌های مرکزی حرم نصب می‌شود.

بارگاهی معطر به عطر گلاب ناب

یکی دیگر از لوازم خوش آمدگویی امسال، عطرافشانی حرم مطهر رضوی با ۴۰۰ لیتر عطر مرغوب است. از آنجا که قرار است همه جانبه مهیای قدوم میهمانان باشیم، فرش‌آرایی بارگاه ملکوتی رضوی نیز در ایام تحویل سال با بیش از ۲۳۰ هزار مترمربع صورت می‌گیرد، به گونه که ۸۰ درصد صحن‌های حرم مفروش می‌شود و رواق‌های بارگاه رضوی نیز با ۶۱ هزار مترمربع فرش دستباف مفروش خواهد شد.

همچنین قرار است در کنار توزیع روزانه ۱۹۰ هزار چای متبرک، اقلام متبرکی همچون کیک، نمک، نبات و ... در شب و روز تحویل سال در مبادی ورودی و چایخانه ها، میان زائران توزیع شود. به اینهااضافه کنید پذیرایی روزانه از ۲۰ هزار زائر در سه وعده صبحانه، ناهار و شام در میهمان سرای حضرت.

آماده باش کامل پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم

هر چند دعای تمام خادمان این بارگاه نورانی این است که تن و جان زائران این حریم امن و قدسی، سلامت و تندرست بماند، اما برای اطمینان خاطر از زیارتی بی دغدغه، پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی چند برابر شده و از ۱۱ به ۵۷ پایگاه افزایش یافته است. ۳۸ آمبولانس نیز در سطح صحن‌های پیرامونی و حریم حرم مطهر مستقر خواهند شد تا در مجموع ۵۸۳ نیروی فوریت‌های پزشکی آماده خدمت باشند. در تدارکی دیگر نیز ظرفیت دفاتر امانات حرم مطهر رضوی از ۷ هزار به ۲۲ هزار افزایش یافته است.

در مسیر تشرف به حرم، هر کس که دل عاشق داشته باشد باید زیارتی دلچسب داشته باشد و غم قدم برداشتن نداشته باشد. برای رفع این دغدغه نیز ۲۵۰۰ صندلی چرخدار و ۸۰ زائربر برقی آماده ارائه خدمات به زائران سالمند و کم‌توان در ایام نوروز خواهد بود. در شب سال تحویل نیز با همراهی شهرداری و با توجه به محدودیت‌های تردد ترافیکی، ۸۰ ون برای جابه‌جایی زائران در شب تحویل سال در قبل و بعد از برگزاری مراسم تحویل سال در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر پیش‌بینی شده است.

فراهم سازی اسباب اقامت زائران

علاوه بر مشارکت در اسکان زائران در زائرشهر و زائرسرای رضوی، سالن‌های ورزشی آستان قدس رضوی، مدرسه نواب و حسینیه‌های اطراف حرم مطهر برای اسکان تجهیز شده است. با توجه به ازدحام حضور زائران، برای پیش بینی همراهی بیشتر با زائران، فعالیت ۹ دفتر پیداشدگان حرم مطهر رضوی به صورت ۲۴ ساعته در ایام نوروز ادامه خواهد یافت.

افطار، میهمان بارگاه رضوی

به فاصله‌ای کمتر از عدد انگشتان یک دست، روز‌هایی است که بعد از تحویل سال، نوبت به میهمانی ماه خدا می‌رسد و آستان قدس رضوی برای این مهم و پذیرایی از زائران نیز تدارک وسیعی دیده است و قرار است یک میلیون و ۲۰۰ هزار بسته افطاری سبک بین زائران در صفوف نماز جماعت این ماه توزیع شود.

علاوه بر پذیرایی از شیفتگان حضرت رضا (ع) در وعده افطار در مهمانسرا‌های حرم مطهر رضوی در ایام رمضان، سفره‌های اکرام رضوی نیز در این ماه مبارک در حرم مطهر گسترده خواهد شد به طوری که حداقل روزانه ۲ هزار نفر مهمان سفره پربرکت رضوی می‌شوند. سفره‌های افطاری نیز در باب الهادی، باب الکاظم و خیابان آیت واعظ طبسی با توجه به ظرفیت موکب‌ها در این ایام پربرکت گسترده خواهد شد. همچنین موکبی در راسته بازار با توزیع افطاری گرم میزبان زائران خواهد بود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->