نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
سرخط خبرها

توافق ایران و عربستان و آدرس غلط آمریکا درباره یمن

  • کد خبر: ۱۵۵۶۳۸
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
توافق ایران و عربستان و آدرس غلط آمریکا درباره یمن
آمریکایی‌ها با دادن آدرس غلط در مورد بحران یمن، به‌دنبال پنهان‌سازی نقش منفعت‌طلبانه خود در جنگ یمن و همچنین سانسور همگرایی موفق منطقه‌ای در برابر مداخلات غرب هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، توافق اخیر ایران و عربستان به میزبانی چین با واکنش‌ها و بازتاب‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی همراه بود، اما مواضع مقامات آمریکایی در این باره از جمله نکات قابل توجه به‌شمار می‌آید.

«آنتونى بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این توافق مدعی شد؛ هر چیزی که بتواند به کاهش تنش و مهار اقدامات جمهوری اسلامی کمک کند، اتفاق خوبی است.

«جفری دلارنتیس» سفیر و معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: «امیدواریم توافق اخیر به تلاش‌ها برای دست‌یابی به راه‌حلی پایدار برای درگیری در یمن کمک کند.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی کاخ سفید نیز مدعی شدند که این توافق به پایان دادن جنگ یمن کمک می‌کند.

نکته قابل توجه در واکنش مقامات آمریکایی به توافقات ایران و عربستان تکیه بر کلیدواژه جنگ یمن است.

هر چند آمریکایی‌ها تظاهر می‌کنند که دنبال پایان دادن به جنگ در یمن هستند، اما رفتار‌های آن‌ها و شرکای اروپایی‌شان در قبال این جنگ، نشان از نگاهی منفعت‌طلبانه دارد.

غرب در این سال‌ها چند هدف را در قبال یمن در دستور کار قرار داده که فروش تسلیحات به ائتلاف ضد یمنی، سرقت نفت یمنی‌ها، حفظ بحران در این کشور و تأمین منافع رژیم صهیونیستی از جمله مهمترین این اهداف بوده است.

دیگر اینکه؛ ادعای صلح و دوستی مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که در این سال‌ها غرب از هیچ اقدامی برای افزایش فشار بر مردم یمن فروگذار نکرده و از اعمال تحریم‌های گسترده و صدور قطعنامه در شورای امنیت تا سرقت منابع نفتی یمن و حمایت از القاعده و گروه‌های تروریستی را می‌توان در کارنامه غربی‌ها دید.

در عین حال؛ با وجود اینکه ملت یمن، انصارالله را نماینده خود در صحنه جهانی معرفی کرده و مذاکرات صلح نیز با محوریت این انتخاب یمنی‌ها برگزار شده، اما غرب به بهانه مقابله با انصارالله، تحریم‌ها و جنایات خود علیه ملت یمن را توجیه کرده است.

سازمان ملل بار‌ها درباره گرسنگی و وضعیت بحرانی ۲۰ میلیون یمنی از جمله میلیون‌ها کودک هشدار داده است، اما غرب نه تنها گامی برای رفع این بحران‌ها برنداشته بلکه حتی دارو‌ها و غذا‌های فاسد و تاریخ گذشته را در لوای نام سازمان ملل به این کشور ارسال کرده است.

در همین حال رسانه‌های غربی در حالی با شعار حمایت از زن به دخالت در امور داخلی کشور‌ها می‌پردازند که هرگز در این سا‌ل‌ها در قبال وضعیت خطرناک زنان یمنی هیچ موضعی نداشته‌اند.

در حال حاضر سران آمریکایی قصد دارند با نام آنچه حمایت از تأثیر مثبت توافق ایران و عربستان بر تحولات یمن می‌نامند، فتنه‌‎انگیزی جدیدی را دنبال کنند، این فتنه چیزی نیست جز اینکه جنگ یمن به‌عنوان جنگ شیعه و سنی با مرکزیت ایران و عربستان معرفی شود.

غرب اکنون بر آن است تا از یک سو نقش منفعت‌طلبانه خود در یمن را کتمان کرده و از سوی دیگر بحران‌های منطقه را به مسلمانان و امری داخلی نسبت دهد تا ابعاد جدیدی از اسلام‌هراسی را در جهان کلید بزند.

همچنین ادعا‌های مقامات آمریکایی در این باره نشان می‌دهد که آن‌ها با تکرار ادعا‌های دروغین خود در باب حمایت‌های تسلیحاتی ایران از یمن، به‌دنبال فتنه‌انگیزی جدید در منطقه و گسترش ایران‌هراسی در عرصه جهانی هستند.

چنانچه «جفری ال دلارنتیس» سفیر و معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل مدعی شده که این توافق می‌تواند مانع ارسال تسلیحات از ایران برای انصارالله علیه عربستان شده و نقش بحران‌ساز ایران در منطقه را کاهش دهد!

این ادعا‌ها در حالی مطرح شده که ایران در طول این سال‌ها همواره با ابتکار عمل‌های چهار ماده‌ای با محوریت رفع محاصره، برقراری آتش‌بس پایدار، ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن و واگذاری حق تعیین سرنوشت به ملت یمن، راهکار‌های عملی خود را برای حل این بحران ارائه کرده که به‌دلیل کارشکنی‌های غرب به مرحله اجرا در نیامده است.

نکته مهم آنکه؛ توافق میان ایران و عربستان و تأثیر آن بر یمن نه در قالب ادعایی آمریکایی بلکه با رویکرد واحد در مقابله با مداخلات بحران‌ساز غرب صورت می‌گیرد.

توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین نشان داد که کشور‌های منطقه بدون دخالت غرب توان حل سوء تفاوت را داشته و راهکار نهایی پایان بحران¬ها در منطقه نیز استمرار این روند است.

به عبارتی می‌توان گفت که آمریکایی‌ها با آدرس غلط دادن در مورد بحران یمن به‌دنبال پنهان‌سازی این حقیقت هستند که همگرایی منطقه‌ای در برابر مداخلات غرب زمینه‌ساز حل مشکلات است.

منبع: نورنیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->