علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

هشدار دوباره زمین

  • کد خبر: ۱۵۵۸
  • ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۶
هشدار دوباره زمین
زلزله‌ای به بزرگی ۷/۵ ریشتر دیروز مسجدسلیمان و شهرهای اطراف را لرزاند

مهدی قرآنی - شنیدن اسمش هم لرزه بر جان انسان می اندازد. تاکنون نه کسی توانسته آن را پیش بینی کند و نه دستگاهی که خبر وقوع آن را بدهد اختراع شده است. همه چیز درباره یک ابهام ترسناک در مورد زلزله است. ترسی که معلوم نیست فرد در مواجهه با زلزله جان سالم به در می برد یا زیر خروارها خاک محبوس می شود. زلزله؛ این بلای طبیعی، حادثه ای است که امروز حیات خیلی از شهرهای بزرگ کشور همچون تهران، مشهد و... را به دلیل نامطلوب بودن زیرساخت های شهری تهدید می کند و اگر راه چار ه ای برای آن نیندیشیم در آینده شاهد فاجعه ای بزرگ خواهیم بود. البته اگر شناخت کاملی از این بلای طبیعی داشته باشیم و طبق مقررات، ایمنی سازه ساختمانی خود را در شهرها و روستاها رعایت کنیم بروز تلفات و خسارات ناشی از وقوع زلزله به حداقل خواهد رسید چرا که امروزه ژاپن که یکی از کشورهای زلزله خیز محسوب می شود با استفاده از فناوری و رعایت نکات ایمنی در ساخت و سازها توانسته است جلوی بروز خسارات مالی و جانی در برابر زلزله را بگیرد.
وقوع ۲۵ زلزله در چهارماه
بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ زمین لرزه در مقیاس ۴ریشتر به بالا در نواحی مختلف کشور همچون استان های خوزستان، سمنان، فارس، کرمانشاه، خراسان جنوبی، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان رخ داده که برخی از آن ها در شهرها و بعضی در روستاها اتفاق افتاده است.
بیست و یکم آبان ماه سال ۹۶ بود که زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر ازگله کرمانشاه را لرزاند و منجر به خرابی های فراوان شد و بیش از ۵۰۰ تن ازهم وطنانمان جانشان را از دست دادند. زیر ساخت های غیر اصولی هم در این حادثه بی‌تأثیر نبودند و موجب چند برابر شدن میزان خسارت های وارده شدند. سازه هایی که اگر مهندسان ناظر آن کمی دقت در اجرای آن ها داشتند هیچ گاه بر سر ساکنانش خراب نمی شدند. حالا با گذشت حدود دو سال از این فاجعه تلخ روز گذشته زلزله ای با مقیاس ۵.۷ ریشتر مسجد سلیمان خوزستان را لرزاند که تا لحظه تنظیم این گزارش منجر به کشته شدن یک نفر و مصدومیت ده ها نفر شد. این زلزله در ساعت ۱۱:۳۰و در عمق ۱۷ کیلومتری زمین رخ داد که نزدیک ترین مکان ها به کانون این زمین لرزه مسجدسلیمان، قلعه خواجه و ایذه بودند.فرماندار مسجدسلیمان در تشریح آخرین خبرهای زلزله در گفت و گو با فارس گفت که در پی وقوع این حادثه طبیعی در این شهرستان یک پیرمرد به دلیل ترس و اضطراب ناشی از زلزله شدید دچار سکته شد و جان خود را از دست داد.
حیدر حجتی نیا با اشاره به دیگر خسارات وارده از این زمین لرزه بیان کرد که بر اثر این حادثه راه یکی از روستاهای این شهرستان مسدود شد و تیم های امدادی و راهسازی به محل اعزام شدند و مسیر را بازگشایی کردند.
به گفته رئیس جمعیت هلال احمر خوزستان در اثر وقوع این زمین لرزه ۱۱۲ نفر مصدوم شدند که اغلب این افراد به صورت سرپایی درمان شدند. علی خدادادی عنوان کرد که هزار واحد مسکونی نیز در این زلزله آسیب دیدند.محمدامین زرگر، سرپرست مرکز اورژانس خوزستان نیز در این باره اظهار کرد بیمارستان نفت مسجدسلیمان هم در اثر زلزله دچار خسارت شد که طبق دستور تخلیه گردید.درحالی تعداد مصدومین این زلزله از سوی سرپرست اورژانس خوزستان ۴۶نفر اعلام شده بود که دقایقی بعد دکتر محمد امین زرگر، سرپرست مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از زخمی شدن ۶۴نفر در این حادثه طبیعی خبر داد.
وقوع ۷ پس لرزه
مرتضی سلیمی رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور هم در مصاحبه با شبکه خبر صدا و سیما بیان کرد که کانون اصلی زمین لرزه روز گذشته دهستان گلگیر در مسجدسلیمان بوده که تاکنون ۷ پس لرزه این منطقه را لرزانده و بزرگ ترین آن ها ۴.۷ ریشتر بوده است.
سلیمی درباره دیگر مناطق خسارت دیده در این زمین لرزه گفت: شهرستان های لالی، اندیکا، شوشتر، ایذه و باغملک جزو مناطقی هستند که متأثر از این بلای طبیعی بوده اند که خسارت جانی و مالی نداشته اند. همچنین ۱۵ روستا هم ارزیابی شدند که در آن ها برخی خانه ها دچار ترک های جزئی و برخی نیز دچار ریزش دیوار شده اند.
این مقام مسئول نیز ادامه داد که در ۵ روستای دیگر منطقه که مورد ارزیابی قرار گرفتند ۸ باب منزل بیش از ۵۰ درصد دچار تخریب شدند و راه دسترسی برخی روستاها نیز در اثر زلزله بسته شده است که بالگردهای هلال احمر به منظور ارزیابی و ارسال کمک های امدادی به این مناطق اعزام شدند.
مصطفی سمالی، فرماندار ایذه در همین خصوص گفت که ۱۰ مدرسه روستایی در این شهرستان در اثر زمین لرزه خسارت دیده اند. 
به هر حال با تجهیز شدن در برابر این حادثه طبیعی و ایمن سازی ساختمان ها می توان علاج قبل از واقعه کرد و سطح آسیب و خسارات را همانند دیگر کشورهای زلزله خیز اما پیشرفته جهان کاهش داد.

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->