آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جزئیات جدید از توافق امنیتی ایران و عراق | نخست وزیر عراق: به زودی همه گروه‌ها، خلع سلاح خواهند شد

  • کد خبر: ۱۵۵۸۲۷
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
جزئیات جدید از توافق امنیتی ایران و عراق | نخست وزیر عراق: به زودی همه گروه‌ها، خلع سلاح خواهند شد
نخست وزیر عراق با اشاره به توافق این کشور با جمهوری اسلامی ایران درباره کنترل مناطق مرزی، تأکید کرد که بغداد هیچ نیازی به نظامیان خارجی از جمله آمریکایی ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد السودانی نخست وزیر عراق که امروز میزبان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود، شامگاه امروز ابراز امیدواری کرد که توافقات با تهران باعث ثبات وضعیت در مناطق مرزی مشترک باشد.

السودانی در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: توافقی که امروز با ایران امضا کردیم، درباره کنترل مرزهای مشترک و تحویل افراد تحت تعقیب بود. روابط ایران و آمریکا و برخی از کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] نباید تأثیری بر اوضاع داخلی عراق داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌پذیریم هیچ حمله‌ای از خاک عراق متوجه کشورهای همسایه باشد، ادامه داد: هیچ نیازی به نیروهای رزمی خارجی نداریم و دوستان در واشنگتن، به خوبی این مسئله را درک می‌کنند.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه افراد زیادی وجود دارند که به خاطر فساد، محاکمه خواهند شد، تصریح کرد: به زودی وارد مرحله خلع سلاح همه گروهها خواهیم شد و دیگر هیچ سلاح خارج از کنترل حکومت وجود نخواهد داشت.  

این در حالی است که شمخانی ظهر امروز با نخست‌وزیر عراق دیدار و درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار با ابراز خرسندی از ثبات سیاسی ایجاد شده در عراق پس از انتخاب دولت جدید از سوی پارلمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق متحد، یکپارچه و قدرتمند را وزنه ثبات در منطقه عنوان کرد و افزود: بدون شک عراق با عبور از مشکلات سیاسی و امنیتی که طی سال‌های گذشته به این کشور تحمیل شده ،ضمن بازیابی نقش و کارکرد تاثیرگذار خود در جهان عرب و دنیای اسلام به جایگاه تاریخی خود به عنوان بازیگری مهم در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بازخواهد گشت.

شمخانی هرگونه تنش و بحران در مناطق مرزی مشترک ایران و عراق را مخل امنیت و آرامش مردم و عاملی بازدارنده در توسعه شهرهای مرزی عنوان کرد و گفت: باید با هرگونه عوامل تنش زا و بحران آفرین داخلی و خارجی با قاطعیت برخورد و ریشه آنان را خشکاند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، پایان دادن فوری به شرارت عناصر و گروه‌های مزدور و مسلح ضدانقلاب و تهدیدات نظامی و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را در همین ارتباط حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم منافع دو کشور قربانی شیطنت‌های آمریکا و مزدوران تروریستش شود.

شمخانی ضرورت پیگیری و اجرای سریع توافقات بین دو کشور به ویژه فعال سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک و بالاخص طرح راه آهن شلمچه - بصره را مورد تأکید قرار داد و گفت: پیوندهای عمیق فرهنگی و مذهبی بین مردم ایران و عراق با توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری قوی‌تر خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دوجانبه، از تلاش‌های صادقانه دولت عراق در میزبانی پنج دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر کرد و اقدامات انجام شده از سوی بغداد را در فراهم شدن زمینه دستیابی ایران و عربستان به توافق جدید را بسیار ارزشمند برشمرد.

در این دیدار، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق نیز طی سخنانی با استقبال و ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به عراق و تبریک توافق اخیر ایران و عربستان سعودی، بر توسعه همکاری‌های همه جانبه دو کشور تأکید کرد و گفت: دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود به ویژه در روزهای سخت بوده و خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق با گرامیداشت یاد شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این دو شهید بزرگوار را نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق خواند.

السودانی با اشاره به عزم و اراده دولت جدید عراق برای اجرایی کردن توافق‌ها بین دو کشور و گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: امضای توافقنامه مهم امنیتی بین ایران و عراق نشان می‌دهد که از نظر مسؤولان ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت عراق براساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->