برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

روایت بازدیدکنندگان و غرفه داران از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد

  • کد خبر: ۱۵۶۷۲۸
  • ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
روایت بازدیدکنندگان و غرفه داران از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، از ۴ فروردین ماه در محل نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی آغاز به کار کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، به صورت متمرکز و از ۴ فروردین ماه در محل نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی واقع در باب الجواد حرم مطهر رضوی، آغاز به کار کرده است.

آنگونه که «محمد حسین زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری پیش از برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت خراسان رضوی در جمع نمایندگان رسانه‌های استان گفت، این نمایشگاه در مشهد از ۴ تا ۱۱ فروردین مصادف با ۲ تا ۱۱ ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و شامل بخش‌های مختلف مرتبط با قرآن و عترت است.

نمایه کلی از نمایشگاه شانزدهم

اما نمایشگاه شانزدهم، در فضایی نمایشگاهی و در جوار حرم مطهر رضوی برپا شده است. صاحبان غرفه‌های مختلف موجود در این نمایشگاه، به معرفی خدمات و محصولات خود می‌پردازند.

از ارائه محصولات قرآنی مکتوب و دیجیتال گرفته تا محصولات مرتبط با عفاف و حجاب. در بخش‌هایی از این نمایشگاه، فضایی برای برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن برای نوجوانان در نظر گرفته شده است. بخش سالن همایش این مجموعه، به ویژه برنامه‌های قرآنی، رونمایی‌ها و جلسات نقد و بررسی اختصاص پیدا کرده است.

از جمله بخش‌های دیگر این نمایشگاه، بخش بین الملل است که به غرفه‌های ویژه کشور‌های مختلف اسلامی اختصاص پیدا کرده است و غرفه داران آن که از ملیت‌های مختلف حضور پیدا کرده اند، محصولات و خدمات خود را در معرض دید علاقمندان قرار داده اند.

نقاط قوت و ضعف نمایشگاه از نگاه بازدیدکنندگان

از نگاه بازدیدکنندگان نمایشگاه، مهمترین نقطه قوت برگزاری نمایشگاه شانزدهم قرآن و عترت، همجواری مکان برگزاری این نمایشگاه با حرم مطهر رضوی است که موجب می‌شود بازدیدکنندگان، ضمن استفاده از فضای معنوی حرم مطهر و زیارت امام رئوف (ع)، از این نمایشگاه بازدید کنند.

اما این فضای بسته با ورودی‌های محدود، نمی‌تواند آنچنان که باید، مورد مراجعه زائران و مجاوران حرم مطهر قرار بگیرد. حتی اگر بخشی از فضای داخلی حرم مطهر در یکی از صحن‌ها به این موضوع اختصاص پیدا می‌کرد، شاید می‌توانست توجه بیشتری را به خود اختصاص دهد. ضمن آن که همین بازدیدکنندگان، اعتقاد دارند که تبلیغات محیطی متناسب با نمایشگاه نیز آنگونه که باید، صورت نگرفته است و این موضوع به یکی از عواملی مبدل شده که می‌توانست موجب رونق بیشتر کار شود و جای آن داشت که از فضا‌های موجود، استفاده مناسبتری برای معرفی فعالیت این نمایشگاه صورت می‌گرفت.

از نظر بازدیدکنندگان، پرداختن بیش از پیش به قرآن و مسائل مرتبط با قرآن و عترت، باید بیش از پیش مورد توجه دست اندرکاران برپایی چنین محافلی قرار بگیرد و هر چند که نفس برگزاری اینگونه فعالیت‌ها و ترویج آن مهم است، اما می‌بایست در مورد استفاده از فضا‌های بصری، تلاش بیشتری صورت بگیرد تا ارائه محصولات و خدمات نمایشگاه، جلوه‌ای در خور و شایسته قرآن داشته باشد. برخی از بازدیدکنندگان معتقدند که انتظار بیشتری از فضای موجود داشته اند و این فضا، توقعات آن‌ها را برآورده نکرده است.

نظر غرفه داران درباره نمایشگاه

اما غرفه داران و برپاکنندگان این نمایشگاه نیز نظرات متفاوتی درباره برپایی این رویداد قرآنی دارند. بسیاری از آنها، به تممرکزاین فعالیت‌ها در کنار یکدیگر به عنوان یک فرصت نگاه میکنند و اعتقاد دارند که این تمرکز، ضمن آن که بازدیدکنندگان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد، فضایی را نیز برای آشنایی موسسات فرهنگی و قرآنی با یکدیگر پدید می‌آورد که موجب هم افزایی فعالیت‌ها و بهبود کیفیت خدمات فرهنگی در سطح جامعه خواهد شد. فرصتی که در نمایشگاه‌های غیرمتمرکز، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

از سوی دیگر، نزدیک بودن مکان برپایی نمایشگاه به حرم مطهر، این امکان را برای غرفه داران فراهم آورده است که در کنار معرفی برنامه‌ها و ارائه خدمات به مجاوران و مشهدی ها، ارتباط بیشتری با زائران حرم مطهر رضوی از اقصی نقاط کشور و حتی کشور‌های مختلف داشته باشند و این، راه را برای گسترش فعالیت‌های قرآنی فراهم می‌آورد.

اما همین غرفه داران نیز اعتقاد دارند که اگر فضایی با قابلیت‌های بیشتر فعالیت نمایشگاهی برای غرفه آرایی‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت، جاذبه‌های بیشتری نیز برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آمد.

فقدان سرفصل اعتباری مشخص برای نمایشگاه؛ مهمترین آسیب نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

اما نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد سرفصل بودجه ندارد. نکته‌ای که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگاران به آن اشاره کرده بود و اعتقاد داشت با وجود آن که اهمیت نمایشگاه قرآن و عترت مشهد کمتر از برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران نیست، اما از منظر اختصاص بودجه و سرفصل اعتبار، هیچ توجهی به آن صورت نگرفته و نمایشگاه شانزدهم نیز همچون سال‌های گذشته، بدون هیچ بودجه و اعتبار دولتی و صرفا با همراهی افراد و دستگاه‌های دلسوزی برپا شده است که دغدغه فرهنگ قرآنی داشته اند.

باید در نظر داشته باشیم که برپایی چنین رویداد‌هایی در شهر مشهد و با وجود میلیون‌ها زائری که برای زیارت حرم مطهر به مشهد سفر می‌کنند، نیازمند تقویت نگاه‌های ملی است و لازم است دستگاه‌های متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، آستان قدس رضوی و ... به عنوان نهاد‌های متولی و همکار که در زمینه برپایی فعالیت‌های قرآنی ملی مسئولیت‌هایی در سرفصل برنامه‌های خود دارند، به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.

گسترش نمایشگاه شانزدهم قرآن و عترت به بوستان‌های شهری مشهد

لازم به ذکر است که به گفته «حمید صمدی» رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با توجه به توافقات صورت گرفته با مجموعه شهراری مشهد و برخی از دستگاه‌های فرهنگی، قرار بر آن است که پس از پایان کار نمایشگاه شانزدهم در ۱۱ فروردین ماه، فضایی در بوستان‌های شهری فراهم شود تا بخش‌های مختلف فعالیت‌های این نمایشگاه در این بوستان‌ها فراهم شود و از این طریق، برنامه‌های نمایشگاه شانزدهم قرآن و عترت، تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->