رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی امروز مردم عراق/ درخواست برای لغو توافقنامه امنیتی

  • کد خبر: ۱۵۷۳۱
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی امروز مردم عراق/ درخواست برای لغو توافقنامه امنیتی
طنین شعارهای ضدآمریکایی و درخواست رهبر جریان صدر برای لغو توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن از جمله اخبار مربوط به تظاهرات میلیونی امروز شهروندان عراقی علیه آمریکا به شمار می رود.

به گزارش شهرآرانیوز، مردم عراق از ساعات ابتدایی صبح امروز جمعه تظاهرات میلیونی خود علیه اشغالگران آمریکایی را آغاز کرده اند.

این تظاهرات بنا به دعوت شخصیت‌های مطرح عراقی از جمله مقتدی صدر رهبر جریان صدر برگزار می‌شود. معترضان عراقی که کفن بر تن کرده و پرچم عراق را به دست گرفته‌اند، با سر دادن شعارهای ملی، حضور آمریکا در عراق را محکوم کردند.

برهم صالح: عراقی ها خواهان کشوری مستقل و دارای حاکمیت هستند

برهم صالح رئیس جمهوری عراق امروز در توئیتی نوشت: عراقی ها بر داشتن کشوری که دارای حاکمیت کامل باشد و مورد تعرض قرار نگیرد اصرار دارند. کشوری که خادم ملت خود و بیانگر خواست و اراده ملی و استقلال به دور از هر گونه دخالهای خارجی باشد.

وی با بیان این مطلب افزود: کشوری که ضامن امنیت و حقوق خود در برخورداری از زندگی آزاد و شرافتمندانه باشد و با همسایگانش در صلح و امنیت باشد.

تاکید مرجعیت عراق بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق

«شیخ احمد الصافی» نماینده مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه‌های نماز جمعه در کربلای معلی که در صحن مطهر حرم امام حسین (ع) برگزار شد، تصریح کرد: مرجعیت بر موضع خود مبنی بر ضرورت احترام به حاکمیت و ثبات تصمیم گیری سیاسی و یکپارچگی ارضی و مردمی عراق تاکید می‌کند.

نماینده مرجعیت افزود: همکاری طرف‌های مختلف برای پایان پرونده تشکیل دولت ضروری است.

مرجعیت عالی دینی بر ضرورت انجام اصلاحات واقعی که مردم خواهان آن هستند و در راه آن فداکاری کردند، تاکید کرده است.

نماینده ائتلاف سائرون: تظاهرات امروز پیامی به ترامپ است

«علاء الربیعی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون امروز در گفتگو با سومریه نیوز اظهار داشت که تظاهرات میلیونی امروز که همه اقشار مختلف ملت عراق از همه استان‌ها در آن مشارکت دارند، آشکارترین پیام این ملت به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص مخالفت با حضور نیروهای این کشور در عراق است.

وی افزود: مسئولان آمریکا می‌گویند که دولت پیشبرد امور عراق گفته‌اند که طرح خروج نیروهای خارجی را اجرا نخواهند کرد اما پس از مصوبه پارلمان درباره ضرورت خروج نیروهای خارجی و تظاهرات امروز ملت در مخالف با حضور اشغالگران دیگر هیچ توجیهی برای باقی ماندن این نیروها در خاک عراق باقی نماند.

سخنگوی گردانهای سرایا السلام: تظاهرات امروز یک همه پرسی است

«صفاء التمیمی» سخنگوی گردان‌های سرایا السلام وابسته به حشد شعبی عراق، با اشاره به تظاهرات میلیونی امروز در شهرهای این کشور علیه آمریکا، گفت که جمعیت بسیار گسترده‌ای در خیابان‌ها حضور یافته و تمامی میادین مملوء از جمعیت هستند.

وی گفت که این جمعیت به مثابه یک همه‌پرسی علیه حضور نظامی آمریکا در عراق است.

التمیمی در بیان نقش آمریکا در مبارزه با داعش نیز گفت: نیروی هوایی که تحت نام ائتلاف بین‌المللی در عراق فعالیت می‌کند، موانع بسیاری در روند آزادسازی عراق از دست داعش ایجاد کرد.

وی تأکید کرد که اگر نیروهای «اشغالگر» آمریکایی از عراق خارج نشوند، گزینه‌های دیگر مطرح خواهد شد.

محمد کریم: همه گزینه ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی روی میز است

«محمد کریم» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف فتح اظهار داشت: برای اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق، همه گزینه ها روی میز است.

وی خاطرنشان کرد که این اشغالگران یا به روش مسالمت آمیز و دیپلماتیک بیرون می روند یا ما به زور متوسل می شویم.

کریم در ادامه گفت: بوق های آمریکایی نمی توانند اراده ملت عراق را برای اخراج اشغالگران در هم بشکنند.

وی افزود: ما از خواست مردم حمایت می کنیم و وطن را همانگونه که آنها می خواهند، می خواهیم. کسی که درد وطن دارد باید اشغالگران، قاتلان و تروریست ها و کسانی که خون فرماندهان پیروز را ریختند، را اخراج کند.

سفارت واشنگتن: اتباع آمریکایی به مناطق تظاهرات نزدیک نشوند

سفارت آمریکا در بغداد همزمان با آغاز تظاهرات بزرگ ضد اشغالگری در بغداد از شهروندان خود خواست از اماکن برپایی این تظاهرات دوری کنند.

در این بیانیه آمده است: شهروندان آمریکایی امروز شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی در بغداد هستند و احتمالا راهها مسدود شده است. فعالیت کنسوگری در بغداد امروز همچنان متوقف است.

در ادامه بیانیه گفته شده است: شهروندان آمریکایی باید به سفارت آمریکا هم نزیک نشوند، کنسولگری آمریکا در اربیل باز است.

درخواست مقتدی صدر برای لغو توافقنامه امنیتی با واشنگتن

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق امروز جمعه همزمان با تظاهرات میلیونی علیه حضور نظامی آمریکا در این کشور، در بیانیه‌ای از دولت عراق خواست تا تمامی پایگاههای نظامی آمریکا را ببندد.

وی تأکید کرد: اگر دولت آمریکا حاضر به خروج از عراق نشود، با آن به مثابه یک کشور اشغالگر و متخاصم برخورد خواهد شد.

مقتدی صدر همچنین از دولت بغداد خواست تا تمامی قراردادهای امنیتی با آمریکا را لغو کرده و حریم هوایی این کشور را بر روی عملیات‌های نظامی آمریکا ببندد.

وی در این بیانیه تأکید کرد که تمامی تلاش خود را بری عدم ورود عراق به جنگی دیگر با آمریکا به کار خواهد گرفت و از تمامی راههای مسالمت‌آمیز از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای اخراج نیروهای آمریکایی استفاده خواهد کرد. او نیروهای آمریکایی را «اشغالگر» توصیف کرد. رهبر جریان صدر در ادامه هفت گام مهم را لازمه رسیدن به این هدف عنوان کرد.

اجرای تدابیر شدید امنیتی همزمان با برپایی تظاهرات

یک منبع امنیتی در گفتگو با سومریه نیوز اعلام کرد که نیروهای امنیتی از شب گذشته تدابیر امنیتی جدی را نزدیک پل های الطابقین و الجاردیه در مرکز بغداد به مرحله اجرا درآورده اند. وی گفت: تقاطع الطابقین و دو پل مجتمع کونکریتیه از دو طرف بسته شده است.

وی همچنین به بستن مسیر میدان فردوس و تمام خیابان هاب منتهی به منطقه الکراده اشاره کرد و گفت که با این اقدام مناطق الرصافه از کرخ به طور کامل جدا می شوند.

وی افزود: این تدابیر، همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی برای اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق بنا به فراخوان مقتدا صدر انجام می شود.

جعفر الحسینی: آمریکا به دنبال مقاصد دیگری در عراق است

«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گروه کتائب حزب‌الله عراق در گفتگو با شبکه المیادین تاکید کرد که عراقی‌ها امروز یک صدا مخالفت خود با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را فریاد می‌زنند.

وی تاکید کرد: وقتی که از حاکمیت و استقلال عراق حرف می‌زنیم، می‌بینیم که همه کشور بر سر موضوع اصولی پایان اشغالگری اتفاق نظر دارند.

سخنگوی کتائب حزب‌الله افزود: اگر نیروهای آمریکایی از عراق نروند، شیوه‌های دیگری آماده در میدان وجود دارد.

الحسینی تصریح کرد: نمی‌توان عراق را از استقلال در تصمیم‌گیری بازداشت. امروز برای ملت عراق روشن شده است که آمریکا به دنبال مقاصد دیگری در عراق است.

وی اعلام کرد: گزینه‌های پاسخ به آمریکا حاضر است ما چه از لحاظ نظامی و چه دیپلماتیک آماده مقابله با حضور اشغالگران آمریکایی در عراق هستیم.

نماینده ائتلاف فتح: هدف اصلی عراقی اخراج اشغالگران آمریکایی است

نعیم العبودی یکی از نمایندگان ائتلاف فتح عراق در گفتگو با المیادین اظهار داشت: موضع امروز تمامی شهروندان عراقی در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در کشور یکسان است و تمامی عراقی ها مخالف حضور بیگانگان هستند.

وی با بیان این مطلب افزود: هدف اصلی، اخراج اشغالگران بیگانه از سرتاسر عراق است و تمامی احتمالات در این زمینه وجود دارد.

العبودی خاطرنشان کرد: اختلاف سیاسی یک امر طبیعی است اما در لحظات سرنوشت ساز، موضع ما به ویژه در زمینه اخراج اشغالگران یکی است.

این نماینده عراقی در ادامه گفت: همچون انقلاب بیستم، امروز ایستگاه مهمی در تاریخ عراق است که بر کل منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->