راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

شرح شهر در ۳ ساعت و ۷ دقیقه

  • کد خبر: ۱۵۷۴
  • ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۴
شرح شهر در ۳ ساعت و ۷ دقیقه
ریز و درشـت دومین نشسـت خبری محمـدرضا کلائی که صبح روز گذشته با حضور اصحاب رسانه برگزار شد

زهرا اسکندریان - عصر دوشنبه توئیت کرد که «فردا صبح، دومین نشست خبری‌ام با اصحاب رسانه است. می‌خواهم در بخشی از جلسه به پرسش‌های شما پاسخ دهم. لطفا سؤالاتتان را اینجا برایم به اشتراک بگذارید. این‌بار #نوبت-شماست.» توئیتی که واکنش‌ها و سؤالات زیادی را برای شهردار جوان مشهد به همراه داشت. محمدرضا کلائی برای نشست خبری همان‌طور که گفته بود، حاضر شد؛ البته با 20 دقیقه تأخیر. در دویستمین روز کاری‌اش، به سالن شهدای شهرداری مشهد آمد تا پاسخ‌گوی جمع زیادی از خبرنگاران ملی و محلی باشد. این‌بار هم کتش تنش بود ولی در جایی از صحبت‌هایش، همانند نشست خبری قبلی، باز هم از پوشیدن کت اظهار نارضایتی کرد. همان ابتدا هم گفت که ترجیح می‌دهد بدون مقدمه و بلافاصله به سراغ سؤالات خبرنگاران برود. این شد که او 3 ساعت و 7 دقیقه را بنا بر آنچه قبلا هم درباره اعتقادش به گفت‌وگو بیان‌کرده بود، فقط به خبرنگاران پاسخ ‌داد. بر اساس عهدی که دارد و باید در هر 100 روز کاری گزارش عملکرد بدهد، این دومین نشست خبری او بود. در نشست دیروز محمدرضا کلائی موجی از انرژی به‌صورت سینوسی در جریان بود و با این حال در آخر جلسه به موضوعاتی خارج از متن اصلی ختم شد. جایی از این برنامه خبری به موضوع شبگردی‌های شهردار 38 ساله شهرمان با تی‌شرت و لباس خاکی در شهر اختصاص پیدا کرد، جایی به خبرهای خوب درباره سرانجام پروژه‌هایی که اگر در همین دوره شروع شده‌اند حتما در همین دوره هم به پایان برسند، پرداخته. کلائی در این نشست این وعده را داد که کار هیچ پروژه‌ای که در این دوران مدیریت‌شهری شروع شده است، نیمه‌تمام نمی‌ماند. یکی از این پروژه‌ها افتتاح پارک 72 هکتاری و سوله‌های تاریخی در اراضی لشکر 77 است. نقشه‌های این اراضی روزهای ابتدایی تیرماه به استانداری خراسان‌رضوی ابلاغ شد و کلائی، شهردار مشهد، هم از مأموریتی که برای این اراضی به معاونش داده است، خبر داد.
او در پاسخ به شهرآرا در این زمینه این‌طور اظهار کرد: پیشاپیش دستور دادم نقشه‌برداری را در قسمتی از این اراضی که قرار است پارک 72هکتاری در آن احداث شود، شروع و برای اجرای آن مشاور انتخاب کنند.
کلائی گفت: «گفت‌وگوهای بسیاری با امیران ارتش انجام شده است و احداث پارک 72 هکتاری و سوله‌های تاریخی از مهم‌ترین پروژه‌هایی به حساب می‌آید که می‌خواهم در این دوره مدیریت‌شهری به سرانجام برسد». او افزود: این سوله‌ها در شمال شرق پادگان قرار گرفته است و به دلیل راه‌های زیرزمینی که به آن‌ها مرتبط می‌شوند، جاذبه گردشگری زیادی دارد.
شهردار مشهد این اعتقاد را دارد که اگر نسل قبل پارک 72 هکتاری ملت را به ما هدیه داده است، نسل ما هم باید میراثی این‌چنینی به آیندگان بدهد. او همچنین تأکید کرد: «کاری که تا پایان دور پنجم تمام نشود، آغاز نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم پروژه‌ها را طولانی‌مدت کنیم یا روی دست مدیریت بعدی بگذاریم. پس همین دوره این پروژه‌ها را اجرایی می‌کنیم».


با پولی شدن تردد در اطراف حرم مخالفم
«با پولی شدن تردد در اطراف حرم رضوی مخالفم اما با محدودکردن عبور و مرور در این قسمت موافقم». این هم جمله خبری شهردار مشهد در پاسخ به یکی از خبرنگاران در این نشست در رابطه با نگرانی‌های به‌وجودآمده درباره پولی شدن تردد در اطراف حرم مطهر رضوی بود. شهردار مشهد اعتقاد دارد که فضای پیرامون حرم مطهر باید امن و آرام باشد و رفت‌وآمد به آسانی انجام شود. همچنین باید معلولان و جانبازان در عبور و مرور در این قسمت با کمترین سختی مواجه شوند و شهروندان بتوانند از حمل‌ونقل عمومی بیشترین استفاده را بکنند.
او با اشاره به اینکه وضع موجود در این زمینه وضع مناسبی ارزیابی نمی‌شود، اظهار کرد: این وضعیت باید تغییر کند و برای این منظور چند نهاد به صورت هم‌زمان باید وارد عمل شوند. شورای همتا، راهنمایی‌ورانندگی، مجموعه مدیریت‌شهری و آستان قدس رضوی باید همکاری کنند که البته پیش از این، گفت‌وگویی بین این مجموعه‌ها برقرار نبوده و حتی بر سر اینکه مطالعات از سوی یک نهاد برای این منطقه انجام شود، توافق نبوده
است.
کلائی با بیان اینکه توسعه ارتباطات و گفت‌وگو باعث شده است تا نظرات به هم نزدیک شوند، ادامه داد: راهکارهای مختلفی بررسی و این راهکارها به افق کوتاه‌مدت و درازمدت تقسیم شده است. موضوع پیاده‌محور بودن در این منطقه باید در اولویت قرار گیرد؛ همچنین معتقدیم محدود‌سازی باید با رعایت عدالت انجام شود و این کار لزوما با گرفتن عوارض انجام نمی‌شود. در نتیجه باید تسهیلات و محدودیت‌هایی را برقرار کنیم.


ساخت پارکینگ‌های اطراف حرم رضوی تا پایان سال 99
شهردار مشهد یادآور شد: به این نتیجه رسیدیم که محدوده پیرامون حرم مطهر باید به تعدادی پارکینگ با ظرفیت بالا مجهز شود تا این مناطق، محلی برای پارک خودروهای شخصی و مبدأ استفاده از حمل‌ونقل عمومی باشد. برای این منظور اولین پروژه احداث پارکینگ در میدان شهدا خواهد بود که آغاز عملیات عمرانی این پروژه ظرف چند روز آینده انجام می‌شود. پارکینگ وحدت نیز در انتهای خیابان نواب‌صفوی ظرف یک ماه آینده کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی با بیان اینکه زمینی در نزدیکی میدان بسیج از سوی آستان قدس در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا کار ساخت پارکینگ در این محدوده نیز انجام شود، گفت: هم‌اکنون نیز مطالعات این کار شروع شده است و ظرف 2 ماه آینده عملیات عمرانی آنجا نیز آغاز خواهد شد.
کلائی درباره احداث پارکینگ در میدان شهید گمنام اظهار نگرانی کرد و گفت: در این منطقه با مشکلاتی مواجه هستیم و با این حال آستان قدس گفت‌وگوهایی را با وزارت نفت شروع کرده است تا بخشی از زمین شرکت نفت به این منظور اختصاص یابد. شهردار مشهد این وعده را هم داد که سهم شهرداری در حوزه ساخت پارکینگ در اطراف حرم مطهر رضوی را تا پایان سال 99 به سرانجام برساند.


استفاده از ارتفاعات جنوبی با حکمیت دانشگاه فردوسی
«کمربند جنوبی با وجود داشتن مصوبات لازم، ملاحظات لازم را ندارد. پس توافقی کردیم تا مطالعات لازم را برای رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های مطرح‌شده انجام دهیم و قرار است برای این موضوع دانشگاه فردوسی به عنوان حَکَم قرار بگیرد». این را هم شهردار مشهد در ادامه این نشست خبری درباره کمربند میلیاردی گفت و افزود: در مطالعاتی که طی روزهای آینده به پایان می‌رسد، سعی شده است ملاحظات لازم با راهکارهای فنی رعایت شود و نتیجه‌ای که دانشگاه فردوسی اعلام می‌کند، قطعا اجرایی می‌شود.
کلائی در رابطه با دغدغه‌های دادستانی، اضافه کرد: دادستانی دغدغه توسعه ساخت‌وسازها و از بین رفتن محیط‌زیست را دارد که برای رفع آن ملاحظات لازم صورت ‌می‌گیرد و امید است با کمک دانشگاه فردوسی این مسئله مرتفع شود.
آن‌طور که شهردار مشهد درباره ارتفاعات جنوبی مشهد گفته است، «این محدوده 19 هزار هکتار است و تنفس‌گاه مشهد محسوب می‌شود که باید کارهای لازم برای توسعه کمربند سبز و تسهیل استفاده مردم از این فضا صورت بگیرد. با این رویکرد 2 میلیون درخت کاشته شده و اقداماتی مانند ایجاد راه برای کوهنوردان، ساخت سرویس بهداشتی، توسعه تجهیزات آبیاری فضای سبز و خدمات عمومی نیز انجام شده است».
او با تأکید بر اینکه ارتفاعات جنوبی شهر مشهد یکی از اولویت‌های جدی کاری‌اش است، گفت: 23 میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز مشهد استفاده می‌شود که از این میزان، به دلیل استفاده از گونه‌های کمیاب گیاهی، 2 میلیون مترمکعب آب صرف آبیاری فضای سبز ارتفاعات جنوب شده و این در حالی‌ است که در این ارتفاعات به اندازه تمام فضای سبز شهری، درخت‌کاری شده است.


از قله زو تا پارک خورشید با تله‌کابین
کلائی همچنین با تأکید بر لزوم زمینه‌سازی برای حضور مردم در ارتفاعات جنوبی مشهد، گفت: حضور مردم تنها عاملی است که می‌تواند از این ارتفاعات حفاظت کند؛ به همین دلیل در حال انجام مطالعات زیست‌محیطی هستیم تا تله‌کابینی از پارک خورشید به قله زو احداث شود.


گفت‌وگو جواب می‌دهد و زمان می‌برد
کلائی درباره آینده طرح پیرامون حرم مطهر رضوی نیز اظهار کرد: طرح اطراف حرم مطهر رضوی در سال ۷۲ شروع به طراحی شد و در سال ۷۸ و همچنین دهه ۸۰ مصوبات بالادستی را گرفت. هرچند آن زمان فکر می‌شد که طرح خوبی است و البته در برخی از بخش‌ها نیز خوب بود، در قسمت‌هایی عملکرد خوبی نداشت. در ابتدای دهه 90 که انتقادها زیاد بود، بازنگری این طرح در دستورکار شورای عالی معماری و شهرسازی قرار گرفت و بازنگری بیشتر از اینکه عاقلانه باشد، تحت‌تأثیر هیجان و سرعت قرار گرفت و بسیاری از حقوق مردم را رعایت نکرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر گفت‌وگوها بین شهرداری، استانداری و سایر نهاد‌ها آغاز شده است، افزود: پیش از این و به‌ویژه در دوره چهارم، دعواهای عجیب و غریبی بین دستگاه‌ها بر سر این موضوع وجود داشت که زبانزد بود. حتی در زمانی مدیران را از جلسات بیرون می‌کردند. با این وجود هم‌اکنون با گذر از این اختلافات، گفت‌وگوها در جریان است. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر راه‌وشهرسازی در دفتر تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد. هم‌اکنون وزارت راه‌وشهرسازی پذیرفته است که تغییراتی در طرح اطراف حرم مطهر رضوی تا پایان تابستان امسال انجام شود. ۲۵ سال است که این طرح شروع شده است و اگر‌ سرعت نگیرد، با شکست مواجه می‌شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته با گفت‌وگوهایی که انجام شد، رئیس‌جمهور دستور داد تا اعتبارات لازم با اولویت اجرای زیرساخت‌ها پرداخت شود، گفت: بر این اساس قرار بود سال گذشته 700 میلیارد تومان و امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شود که نیمی از آن را شهرداری پرداخت خواهد کرد. بر این اساس فعالیت‌های زیرساختی و خدماتی خوبی در این منطقه انجام شده است؛ به‌طوری‌که تقریبا در سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ به اندازه ۱۵ سال گذشته، فضای سبز در اطراف حرم رضوی ایجاد شده است.


آبادگران، پروژه‌ای مضر برای شهر
كلائي همچنين درخصوص سؤال يكي از خبرنگاران درباره پروژه پرحاشيه آبادگران گفت: بدون شک این پروژه برای شهر مضر است. پروژه آبادگران از لحاظ قانونی مجوزهای لازم را گرفته است، اما به علت اینکه قرار بوده به یک پروژه گردشگری و تفریحی تبدیل شود و توسعه فضاهای فرهنگی مدنظر قرار گیرد، به تعهدات خود عمل نکرده است.
شهردار مشهد با اشاره به ورود دستگاه‌های نظارتی در این رابطه، بیان کرد: احقاق حقوق مردم مشهد سرجمع تمامی فعالیت‌هایی به حساب می‌آید که در دست انجام است. آبادگران به دلیل تخطی از تعهدات خود پروژه پیچیده‌ای است که سال‌های سال وبال گردن شهر مشهد خواهد بود.
یکی از وعده‌های خوبی که شهردار مشهد در این نشست به شهروندان داد، رشد اقتصادی هشت‌درصدی در مشهد بود. کلائی با اشاره به امکان رشد اقتصادی مشهد با وجود رشد اقتصادی منفی در کشور، بیان کرد: رشد هشت‌درصدی اقتصاد در شهر مشهد شدنی است. تمام توان خودمان را برای این موضوع می‌گذاریم تا در سال ۹۸ شهر مشهد این رشد را داشته باشد.


چرا شهرداری از تیم‌های ورزشی حمایت می‌کند؟
او در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه و چرایی کمک به تیم‌های ورزشی، این‌طور گفت: سال گذشته و در ابتدای شروع لیگ‌ برتر، تیم فوتبال پدیده در وضعیت نابسامانی قرار داشت و با توجه به اینکه بخش خصوصی توان و انگیزه ورود نداشت، شهرداری در پاسخ به درخواست مردم از این تیم حمایت کرد.
با این حال به گفته کلائی «این حمایت‌ها از حالت مستقیم خارج شده است و به مالک تیم گفته شده که در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند و شهرداری نیز از آن حمایت خواهد کرد. همان‌طور که مشخص است، ایجاد کمپ ورزشی با همکاری مالک پدیده در دست اقدام است».
وی افزود: اکنون تیم والیبال مشهد دچار این مشکل شده است و ما علاقه‌مند هستیم که بخش خصوصی اگر توان دارد، وارد شود.
او درباره دیگر زیرساخت‌های ورزشی بیان کرد: برنامه‌ریزی برای ساخت یک سالن ورزشی سرپوشیده شش‌هزارنفری و ایجاد یک مجموعه ورزشی برای جانبازان و معلولان در حال انجام است.


از کارهای گذشته‌ام خداحافظی کرده‌ام
کلائی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص حضور خود و یکی از معاونانش در یک شرکت نمایشگاهی اظهار کرد: شخصا درباره این موضوعات بسیار حساس هستم و بر این اساس، روز اولی که می‌خواستم به شهرداری بیایم، به دستگاه‌های نظارتی مراجعه کردم و‌ در مورد گذشته و کسب‌وکارها صحبت کردم. مهم این است که وقتی وارد چنین پست‌هایی می‌شویم، باید از کارهای گذشته خداحافظی کرده باشیم. بله، در فعالیت‌های نمایشگاهی حضور داشتیم، اما قبل از اینکه به شهرداری‌های مشهد و‌ تهران بیایم، این فعالیت‌ها را ترک کردم. با این وجود مخالف آن هستم که مجموعه‌ای که قبلا در آن حضور داشته‌ایم، تعطیل شود.
وی اضافه کرد: در این زمینه برخورداری از رانت وجود ندارد. صنعت نمایشگاهی دیگر مانند قبل نیست و زیان‌آور است و به همین واسطه، دیگر رانت زیادی وجود ندارد.


3 مأموریت برای معاون فرهنگی
شهردار مشهد درباره عملکرد معاون فرهنگي خود گفت که به او 3 مأموریت محول کرده است و چون این 3 مأموریت بلندمدت است، نمی‌توان عملکرد را ارزیابی کرد. به گفته او اولین کار، فرهنگ شهروندی است که شامل 2 مسئله عبور و احترام به خط عابر پیاده و دوم تفکیک زباله از مبدأ است. من از فرایندی که در این زمینه پیگیری می‌شود، ناراضی نیستم. موضوع دوم حمایت از اصحاب فرهنگ و‌ هنر است و موضوع سوم نیز توسعه فضاهای فرهنگی است و من با این 3 شاخص، عملکرد ایشان را ارزیابی ‌می‌کنم.


حمایت از کسب‌وکارهای وابسته به سوغات و توافق با ماهان
این اولین‌باری بود که یکی از مسئولان این شهر درباره سوغات زیارت به‌صورت عملی پاسخ می‌داد. شهردار مشهد این خبر را داد که بعد از مذاکره شش‌ماهه با شرکت ماهان، تقریبا به یک توافق برای حمایت از کسب‌وکارهای وابسته به سوغات رسیده است.
کلائی این‌طور توضیح داد: در این زمینه وارد گفت‌وگو شده‌ایم و توافق نسبی با شرکت ماهان و شرکت‌های جانبی آن انجام شده است. در نهایت حمایت از کسب‌وکارهایی که به موضوع سوغات وابسته است، یکی از وظایفی است که برای شرکت ماهان تعریف می‌شود. این موضوع استفاده از یک هماهنگ‌کننده در موضوع گردشگری است و شرکت ماهان به‌عنوان حمایت‌کننده از حلقه تولید و توزیع برای خدمات زیارت خواهد بود.


دفاع شهردار از امام جمعه مشهد
یکی از خبرنگاران، در رابطه با کمبود فضاهای فرهنگی در حاشیه شهر و مخالفت امام جمعه مشهد با احداث چنین فضاهایی سؤال کرد و شهردار مشهد هم در این رابطه به‌صورت صریح پاسخ داد.
او گفت: باید همین‌جا از امام جمعه مشهد دفاع کنم. آیت‌ا... علم‌الهدی واقعا با سینما و تئاتر مخالف نیستند و این در حالی است که خیلی گفت‌وگوها بین ما و ایشان شدید است. در رویکردها بحث وجود دارد، اما ایشان با تئاتر و سینما مخالف نیستند. کلائی با اشاره به وجود 2 رویکرد در حوزه فرهنگی، بیان کرد: مقرر شده است در فضاهای حاشیه شهر اصفهان، مشهد و شیراز امکانات لازم در اختیار قرار گیرد تا سینما بسازند و در همین زمینه مشغول گفت‌وگو هستیم تا سرانه صندلی سینماها در مناطق حاشیه شهر افزایش یابد. همچنین مشهد در زمینه تئاتر مشکلات زیرساختی دارد و احداث پردیس تئاتر در اولویت است.
شهردار مشهد همچنین اظهار کرد: در توسعه فرهنگ‌سراها در حاشیه شهر نیز مصر هستیم و توسعه فضاهایی را با محوریت کتاب نیز در دستورکار قرار دادیم. در این راستا دنبال مخاطب در موضوعات فرهنگی هستیم.
شهردار مشهد همچنین درخصوص آخرین وضعیت احداث خط دوم قطارشهری مشهد این خبر را داد که تا 20 روز آینده این خط تا ایستگاه شهید کاوه فعال می‌شود.


برخورد با 700 متخلف در شهرداری
کلائی با بیان اینکه در سه‌ماهه اول سال جاری با نزدیک به ۷۰۰ متخلف به شکل‌های مختلف برخورد شده است، افزود: بازشدن برخی پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری، ویژه مصوباتی است که اخذ شده و اجرا می‌شود، اما خلاف قانون است؛ گرچه با توجه به رویکرد فرمانداری که با دقت نظر مصوبات را بررسی می‌کند، این بخش رشد نکرده است.
وی افزود: بخش دیگر اختلافات بین‌دستگاهی است و پرونده‌هایی از این دست ممکن است در دیوان افزایش یابد. اختلافاتی بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد و فضای کسب‌وکار را تخریب کرده است. برای نمونه با آستان قدس 40 یا 50 مورد اختلاف داریم که دودش به چشم مردم می‌رود؛ چرا که رویکرد این بوده است که روی اختلافات سرپوش گذاشته شود و به سراغ آن‌ها نروند. وی گفت: ما معتقدیم این مشکل باید رفع شود و برای تعیین تکلیف وارد شویم. به همین دلیل به کسانی که بین شهرداری و دستگاه‌های دیگر مانده‌اند، توصیه می‌کنیم به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.
شهردار مشهد در ادامه تأکید کرد که از این جراحی استقبال می‌کنیم؛ چون آرای قضایی برای زخم‌هایی که مدت‌هاست بر جای مانده، می‌تواند درمان و راه‌گشا باشد.


پروژه‌های میدان شهدا در گرو شرایط مالی کشور
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص پروژه‌های میدان شهدا، بیان کرد: تاکنون پلازا و معابر پیرامون میدان شهدا تکمیل شده است. قسمت دوم، ایستگاه‌های مهم تقاطع خط 2 و‌ 3 قطارشهری است. عملیات اجرای ایستگاه میدان شهدای خط 3 قطارشهری تا پایان سال ۹۹ به پایان می‌رسد و البته کار خیلی سختی است. از سوی دیگر احیای فضای میدان شهدا نیز وابسته به سرمایه‌گذاران است. پروژه مینو در جنب شهرداری است و سرمایه‌گذار‌ نتوانست آن را اجرا کند. همچنین پروژه‌های دیگری وجود دارد که اجرای آن‌ها تابع شرایط مالی کشور است.


پروژه‌ها با تأیید معلولان افتتاح می‌شود
کلائی با اشاره به بهسازی معابر ویژه شهروندان دارای معلولیت، گفت: بهره‌مندی از نظرات افراد دارای معلولیت در بهره‌برداری از پروژه‌های شهری، جا افتاده و لزومی ندارد هر دفعه خبری شود. مدیران و پیمانکاران نیز تفهیم شدند که اگر نقصی در زمینه عبور و مرور شهروندان دارای معلولیت وجود داشته باشد، پروژه بهره‌برداری نمی‌شود.
شهردار مشهد در ادامه اظهار کرد: مناسب‌سازی در پروژه جلوخان انجام شده و بازدیدی در این خصوص نیز صورت گرفته است؛ چرا که تأکید شده پروژه‌ای که افتتاح می‌شود، باید مناسب‌سازی شده باشد.

 

حاشیه‌های یک تماس تلفنی
معاون فرهنگی از اصحاب رسانه عذرخواهی کرد

همانند بسیاری از برنامه‌های خبری، این نشست مطبوعاتی هم خالی از حاشیه نبود. در میانه این نشست، خبرنگار ایرنا به نحوه پاسخ‌گویی معاون فرهنگی شهرداری مشهد انتقاد کرد و گفت که او یا تلفنش را پاسخ نمی‌دهد یا در صورت پاسخ‌دهی خبرنگار را به روابط‌عمومی معاونت فرهنگی مرتبط می‌کند. کلائی در این رابطه به خبرنگار گفت که حتما برای بهبود روابط معاون فرهنگی شهرداری با خبرنگاران به او توصیه‌هایی خواهد کرد. نزدیک به انتهای جلسه بود که کلائی برای راستی‌آزمایی این موضوع خواست تا با زارعی، معاون فرهنگی خود در حضور خبرنگاران تماس بگیرد. خبرنگاران درخواست کردند که این تماس با گوشی تلفن خود خبرنگار انجام شود که خبرنگار ایرنا در تماس با زارعی، معاون فرهنگی شهرداری، پاسخی دریافت نکرد. در ادامه، شهردار مشهد خواست تا خودش با معاونش تماس بگیرد و گوشی خود را روی حالت بلندگو قرار داد. بلافاصله بعد از زدن یک بوق، زارعی تلفن خود را جواب داد و خبرنگاران حاضر در نشست با صدای بلند خندیدند. شهردار مشهد از زارعی پرسید که چرا تلفن خبرنگاران را جواب نمی‌دهی و زارعی این‌طور جواب داد که من آن‌قدر در جلسات هستم که حتی تلفن همسر و فرزندانم را هم نمی‌توانم پاسخ دهم. این مکالمه با بیان کلمه‌ای نامناسب به خبرنگاران از سوی معاون فرهنگی به پایان رسید و کلائی هم این‌طور گفت که «فشار کاری زیادی روی دوش معاونانش به‌خصوص معاون فرهنگی و شهرسازی وجود دارد و باید آنان را درک کنیم؛ هر چند اشتباه از من بود که اعلام نکردم تلفن روی حالت بلندگو قرار دارد».
او ادامه داد: در مجموع ما باید واقع گرا باشیم. فشاری که روی مدیران ماست خیلی زیاد است. بنابراین بنده باید رعایت می‌کردم و می‌گفتم که تلفن روی حالت بلندگو است. بنده خودم زیر فشار فراوان بوده ام و باید از حقوق ایشان دفاع کنم. البته پاسخگو نبودن و نکته ای که آقای زارعی اشاره کرد هر دو مردود است و هر دو آن باید درست شود. این هم از اثرات شفافیت است.
این اتفاق با حاشیه‌های بسیاری در فضای مجازی نیز همراه بود. خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام درباره این اتفاق و نحوه صحبت کردن معاون فرهنگی واکنش‌های متفاوتی داشتند؛ با این حال مهدی زارعی، عصر دیروز به این موضوع واکنش نشان داد و عذرخواهی کرد. او نوشت: «گاهی تقدیر بر آدمی چندان سخت می‌گیرد که عنان از کفت رها می‌شود و آنچه در دل نیست، بر زبان می‌آید و موجب شرمساری می‌گردد.
می‌دانم دوستان و عزیزان خبرنگارمان از سهوی که روی داده است، رنجیده‌خاطرند. قصدم نه تطهیر رفتار نکوهیده‌ام، که بنیان بهانه‌ای‌ است که سرنوشت به شیوه آزمون بر رفتار من نوشت. فرزند کوچکم را در بند بیماری فکند و مرا عاجز از همیاری و درمان وی وانهاد تا رنج پدری و اندوه ناتوانی بر من غالب شود و آن پیش آید که نباید. لذا بدین‌وسیله از خبرنگاران، شهردار محترم و همه دوستان خدمتگزار در جامعه مطبوعات کشور که همواره دل در گرو نشر آگاهی و توسعه وطن دارند، پوزش می‌طلبم که آدمی محل خسران است و اشتباه. صمیمانه‌ترین عذر مرا بپذیرید و مرا عفو نمایید».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->