دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل
سرخط خبرها
وزیر بهداشت:

آتش‌سوزی کتاب کار جاهلانه‌ای بوده/ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده+ویدئو

  • کد خبر: ۱۶۱۹۲
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
آتش‌سوزی کتاب کار جاهلانه‌ای بوده/ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده+ویدئو
وزیر بهداشت گفت: هفته گذشته فردی کتاب هاریسون را به آتش کشید. حال برخی به من گفتند که چرا مداخله نکردی؟ من در پاسخ گفتم اگر وزیر بهداشت مملکت در کار یک جاهل مداخله کند آن کار بیشتر ارزش پیدا می‌کند.
به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در زمینه استقرار پرونده الکترونیک سلامت به عنوان یکی از تکالیف قانونی و بر زمین مانده برنامه پنجم و ششم توسعه گفت: این پروژه هر روز در حال تکمیل‌تر شدن است. در عین حال باید از مدیریت سیلاب‌های اخیر نیز تشکر کنم چرا که کوچکترین همه گیری در این سیلاب‌ها نداشتیم.
 
در سیلاب سیستان و بلوچستان نیز که سیلاب بسیار گسترده بود، اما همکاران اورژانس ما حضور پیدا کردند و اجازه ندادند که مشکل جدی در این حوزه ایجاد شود که این دستاورد بسیار ارزشمندی در نظام ارائه خدمات بهداشتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به هاریسون‌سوزی یکی از مدعیان طب اسلامی گفت: بحث طب سنتی در آموزش پزشکی بسیار جدی است. مردم حق دارند در همه دنیا از قسمت‌هایی از طب مدرن به دلیل لاعلاج بودن برخی بیماری‌ها ناامید شوند و به طب سنتی روی آورند، اما در این بازار آشفته سوء استفاده هم می‌شود.

وزیر  بهداشت افزود: هفته گذشته فردی کتاب هاریسون را به آتش کشید. حال برخی به من گفتند که چرا مداخله نکردی؟ من در پاسخ گفتم اگر وزیر بهداشت مملکت در کار یک جاهل مداخله کند آن کار بیشتر ارزش پیدا می‌کند. به نظر من قبل از وزیر بهداشت در حوزه‌های علمیه فریاد بزنند و اعتراض کنند.
اینکه یک نادان بی‌سواد کتاب هاریسون را آتش بزند، قدر منزلت هاریسون را پایین نمی‌آورد بلکه به نظر من این کار وهن اسلام و تشیع بود.

نمکی افزود:  مقام معظم رهبری به بحث سلول‌های بنیادی و تکنولوژی اهمیت و اصالت می‌دهند و همه را به ورود به عرصه‌های نوین و مهم علمی دنیا دعوت می‌کنند. حال آیا اینکه در یک جا هم چنین کاری را می‌کند من باید فریاد بزنم؟ وقتی یک نفر چهره زمخت طالبانی از اندیشه روحانیت مترقی تشیع نشان می‌دهد، وزیر بهداشت نباید فریاد بزند چرا که ما از جهالت آن فرد نسبت به علم پزشکی اطلاع داریم و اگر هم مشتری دارد از نادانی آنهاست که چنین فردی را تایید می‌کنند.

وی تاکید کرد: اصلاً به این عرصه ورود نمی‌کنیم بلکه روحانیت مترقی شیعه که همواره پیشتاز تحولات علمی در تمام دنیا بوده‌اند باید به این حوزه ورود کنند که خوشبختانه در این زمینه برخی بزرگان حوزه ورود کردند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر من به چنین موضوعی ورود کنم بی‌جهت باعث می‌شود که قیمت جاهلی بالا برود، اما از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار داریم که به طب سنتی بپردازند و برایش جایگاه تعیین کنند. این مملکت در زمانی که هیچ کجای دنیا تخصصی نداشت ابوعلی سینا و رازی را داشت.
در عین حال ما دیگر نمی‌توانیم راه را بر طب‌سنتی ببندیم باید به ایجاد دانشگاه طب ایرانی و مکمل بپردازیم و اجازه ندهیم که شیادان این عرصه به آن ورود و عوام فریبی کنند بلکه علما باید به این حوزه بپردازند. باید این حوزه را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید در خانه‌های بهداشت در این حوزه قفسه و در بیمارستان‌ها برای متخصص طب سنتی تخت داشته باشیم. این کاری است که در همه دنیا انجام شده است. در حال حاضر در چین ۴۰ درصد سیستم بهداشتی و درمانی مختص به طب سنتی است.
در کانادا، آمریکا و اروپا نیز این موضوع وجود دارد و نباید از این موضوع بسیار مهم غفلت کنیم در عین حال باید بحث ادغام طب سنتی در نظام ارائه خدمت را جدی بگیریم، اما به صورت حکیمانه، مدبرانه و عالمانه.

ایجاد خانه‌های بهداشت عشایری تسریع شود

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم راه‌اندازی خانه‌های بهداشت عشایری گفت: خانه‌های بهداشت عشایری یک دستاورد جدید در جمهوری اسلامی ایران است که باید روی آن کار کنیم. عشایر کوچ‌رو و مولد ما هیچ امکانی برای مسائل بهداشتی و درمانی نداشتند.
درخواستم این است که حتماً با جدیت ایجاد این خانه‌های بهداشت را دنبال کنید. از معاونت بهداشت خواسته‌ام که قبل از کوچ آینده این افراد بتوانیم این تسهیلات بهداشتی و درمانی را برایشان فراهم کنیم.

درخواست وزیر بهداشت: حاشیه شهر‌ها دریابید

وی ادامه داد: در عین حال باید به بحث حاشیه شهر‌ها توجه کنیم. روسای دانشگاه‌هایی مانند مشهد که تقریباً یک سوم جمعیت آن حاشیه نشین هستند و روسای دانشگاه‌هایی مانند زاهدان، اهواز و ... حاشیه شهر‌ها را جدی بگیرند. نباید حاشیه شهر را فقط به‌صورت کالبدی درست کرد، چراکه بهبود حاشیه شهر از نظر معماری مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید هم از نظر کالبدی و هم از نظر اجتماعی به این مناطق ورود کنیم.
 
مسائل حاشیه شهر‌ها زیر پوست شهر در جریان است و مرتب مشکلات آن تا مرکزی‌ترین نقطه شهر می‌آید و برمی‌گردد در عین حال اقدام در حاشیه شهر‌ها نیازمند یک کار بین بخشی است.
من از حاشیه شهر مشهد یک تجربه‌ای دارم که ردیفی را برای آن جا تعیین کرده و ورود کردم و همه هم به من کمک کردند. حال در اعتراضات اخیر که تقریباً حاشیه همه شهر‌های بزرگ در آن حضور داشتند، اما در حاشیه شهر مشهد یک نفر هم به این اعتراضات ورود نکرد بنابراین باید در این حوزه با جدیت ورود کنیم.

ضرورت افزایش کیفیت زندگی سالمندان

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید بحث سالمندان را دریابیم، گفت: در آینده طوفانی از مشکلات سالمندی گرفتارمان می‌کند آن هم سالمندان بی دل و دماغی که جوانی نکرده پیر شدند.
باید توجه کرد که سالمند افسرده پرهزینه است. یکی از راهکار‌های ما در این زمینه راه اندازی هر خانه یک پایگاه سلامت است. ما اگر بتوانیم در کنار افزایش طول عمر به کیفیت زندگی هم بپردازیم بسیار مهم است. حال اگر می‌خواهید کیفیت زندگی سالمندان را ارتقا دهید باید به بعد توانبخشی نیز توجه کنید.
 
واکنش وزیر بهداشت به شایعه ورود ویروس کرونا به کشور و قرنطینه دو فرد خارجی در یزد
 

تشکیل کمیته ملی مشترک تحقیقاتی در حوزه علوم پزشکی

و‌ی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در عرصه پژوهش طرح مشترک ملی تعریف کنند. چرا ما نباید در کشور یک مرکز
تحقیقاتی ملی مشترک داشته باشیم. چرا نباید وضعیت ما به گونه‌ای باشد که دانشگاه‌های بزرگ دست دانشگاه‌های کوچک را در امور مختلف از جمله پژوهش نگیرند و آن‌ها همواره در این جزیره سرگردان گرفتار مشکلات بزرگ باشند. خواهش می‌کنم این کمیته کشوری در کنار کمیته دیگری که در بحث آموزش گفتم، امروز تشکیل شود تا به ارتقا و منطقی شدن پژوهش کشور کمک کند و بتوانیم تجمیع و هم افزایی مراکز تحقیقاتی را به عنوان یک راهکار در نظر بگیریم.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->