سرخط خبرها

ایجاد سبک جدید در ادبیات ایران مرهون «ادبیات مقاومت» و «ادبیات آیینی» است | شعر خراسان، شعر با پشتوانه ای است

  • کد خبر: ۱۶۵۸۹۸
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۸
ایجاد سبک جدید در ادبیات ایران مرهون «ادبیات مقاومت» و «ادبیات آیینی» است | شعر خراسان، شعر با پشتوانه ای است
رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما گفت: اگر ایجاد سبک در ادبیات ایران بخواهد اتفاق بیفتد، مرهون ادبیات غنایی و عاشقانه و اجتماعی و صوفیانه نیست. مرهون «ادبیات مقاومت» و مرهون «ادبیات آیینی» است.

به گزارش شهرآرانیوز، «علیرضا قزوه» رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در حاشیه شب شعر شهدای مقاومت به شهرآرانیوز گفت: شعر امروز ایران نسبت به شعر پیش از انقلاب، بسیار رشد کرده است و به خصوص این رشد را در زمینه شعر آیینی و مقاومت داشته است. اگر ایجاد سبک در ادبیات ایران بخواهد اتفاق بیفتد و سبک تازه‌ای بخواهد اضافه شود، مرهون ادبیات غنایی و عاشقانه و اجتماعی و صوفیانه نیست. مرهون ادبیات مقاومت و مرهون ادبیات آیینی است. یعنی این دو شاخه بسیار رشد داشته است.

وی افزود: داشته‌های ادبیات نیز همین ۲ موضوع یعنی ادبیات مقاومت و مرهون ادبیات آیینی است. هرچند ادبیات انقلاب در شعر عاشقانه و اجتماعی صوفیانه و عارفانه هم درخشیده است.  

قزوه خاطرنشان کرد: به خصوص ادبیات انقلاب در شاخه‌های خاطرات حرف‌های تازه داشته است که در گذشته نبوده است. خاطرات جنگ و داشته‌های ادبیات مقاومت، فقط شعر هم نیست. چیز‌های دیگری هم هست.

وی تاکید کرد: حتما است خاصی به نام سبک شعر انقلاب به وجود خوهد آمد که مقاومت بخشی از آن است. بعد از انقلاب، ضرورت ایجاد سبک بیشتر شده است. سبکی به نام سبک ادبیات انقلاب باید ایجاد شود.

وقتی ادبیات پشتوانه دانشگاهی پیدا کند، به سبک می‌رسد

قزوه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای قیصر امین پور ۳۰۰ رساله دانشگاهی نوشته شده است. راجع به شعر‌های من بیش از صد رساله دانشگاهی در فوق لیسانس و دکترا نوشته شده است. این‌ها تنها در ایران هم نیست. این حمل بر خودستایی نیست. موضوع این است که ادبیات انقلاب رشد کرده است. وقتی ادبیات پشتوانه دانشگاهی پیدا کند، به سبک می‌رسد.

وی افزود: اگر سبک بخواهد ایجاد شود، فقط به خاطر شعر نیست. به خاطر ادبیات داستانی هم هست. به خاطر خاطرات جنگ و ۱۰ هزار کتابی است که راجع به ادبیات جنگ نوشته شده است. ضمن این که فقط ادبیات هم نیست. هنر‌های دیگر هفت گانه نیز هست.

وی تاکید کرد: سبک انقلاب اسلامی حتما به وجود می‌آید و این سبک، مرهون ادبیات دفاع مقدس و مرحوم ادبیات آیینی است. خراسان هم از جمله استان‌هایی است که در رده‌های بوده و همیشه حاصلخیز بوده است.

شعر خراسان، شعر با پشتوانه‌ای است

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شعر خراسان، شعر با پشتوانه‌ای است و شعر مقاومت، عرفانی، تصوف، عاشقانه و همه انواع شعر از خراسان بزرگ سر برآورده است. خراسان بزرگ مهد شعر بوده است.

وی افزود: خراسان در شعر مقاومت هم پا به پای همه کشور و مناطق دیگر جهان درخشیده است. خراسان، شهدای زیادی تقدیم کرده و بزرگانی در بین شهدا داشته و نشانگر این است که این خطه تا چه اندازه سهم دارد.

شعر خراسان همیشه با طراوت و تازه بوده و هست

قزوه خاطرنشان کرد: شعر خراسان همیشه با طراوت و تازه بوده و هست. پشتوانه‌های آن هم مشخص است. افرادی مثل شفیعی کدکنی، قهرمان، صاحبکار، اخوان ثالث و ... بزرگان شعر خراسان و ایران هستند. شعر جوان خراسان، شعر با پشتوانه و ریشه دار است. هر وقت به خراسان آمده ام، شاعران جوان من را غافلگیر کرده اند.

وی تاکید کرد: شعر آیینی هم در خراسان رشد بسیار زیادی داشته است. نمونه آن کار‌هایی است که آقایان موید و غفورزاده (شفق) و شکوهی و ... اراده داده اند که در شعر آیینی کشور هم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته اند.

قزوه افزود: همچنان که فوتبال ملی وقتی قوی است که فوتبال جوانان و نوجوانان قوی باشند، این دو پشتوانه در شعر خراسان هست. همیشه شعر جوان و شعر نوجوان خراسان ریشه دار بوده و تعداد نفرات زیادی هم از جهت کیفی و کمی داشته اند.

شعر شاعران جوان خراسان، حمایت می‌خواهد

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در مراسم امروز شعر بچه‌های جوان را بسیار پسندیدم. شعر شاعران جوان خراسان، حمایت می‌خواهد. به عنوان شخصی که یک انتشارات دارم، حاضرم از یکایک این‌ها حمایت کنم.

وی افزود: تا به امروز اشعار حدود ۴۰ شاعر غیر ایرانی را که شعر‌های فارسی زبان داشته اند را چاپ کرده ایم. به همین آمادگی داریم اشعار شاعران افغانستانی را چاپ کنیم. آن‌ها شعر مقاومت و امروز و عاشقانه و عارفانه و اجتماعی خوبی دارند. شعر افغانستان به تاسی از شعر خراسان بسیار توانمند است و بهترین شاعران افغانستان هم شاعرانی هستند که در ایران زندگی می‌کردند. نمونه آن هم «محمدکاظم کاظمی» است که واقعاً به اعتلای شعر جوان خراسان کمک کرده و خود او هم یکی از بهترین ها و شاید بهترین شاعر افغانستان باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->