ترافیک در جوار مسیر سبز

  • کد خبر: ۱۷۰۳
  • ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۱
ترافیک در جوار مسیر سبز
انتقاد اهالی و کسبه خیابان آیت‌ا... بهجت از ایجاد مسیر دوچرخه در این خیابان

هانیه حسین زاده - طی چند سالی که از راه اندازی مسیر سبز دوچرخه در مشهد می گذرد، اضافه شدن هر مسیر جدید به مسیرهای قبلی، نقدها و نظرهای مختلفی را به همراه داشته است، انتقادهایی که بیشتر حول محور ایجاد محدودیت در مسیر تردد خودروها، ناایمن بودن مسیر دوچرخه، نبود زمینه برای استفاده اختصاصی دوچرخه سواران و ... مطرح می شود.
جدا از ضرورت گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در شهری همانند مشهد، حداقل انتظار شهروندان، ایجاد مسیر دوچرخه با توجه به درنظر گرفتن تمام جوانب ایمنی است. جدیدترین انتقادها برای ایجاد مسیر جدید دوچرخه از سوی برخی اهالی خیابان آیت ا... بهجت است، خیابانی که به دلیل عرض کم و نزدیکی به مسیر تشرف به بارگاه رضوی، همواره در پیک ترافیک قرار دارد و با ایجاد مسیر دوچرخه در مسیر رفت و برگشت، به بار ترافیکی این مسیر افزوده است.بنا به درخواست اهالی این خیابان و برای بررسی عملکرد مسیر جدید دوچرخه، راهی این خیابان می شویم؛ به ویژه که با اجرای طرح اگو در روزهای اخیر، دامنه ترافیک و شلوغی و از مدار خارج شدن مسیر دوچرخه نیز مزید بر علت شده است. در طول یک بار پیمودن تمام مسیر این خیابان، هیچ دوچرخه سواری را مشغول رکاب زدن در مسیر باریک و کم عرض دوچرخه نمی بینیم. لوله های بزرگ و قطور ایجاد شبکه اگو، در بخش هایی از خیابان، داخل مسیر دوچرخه قرار گرفته است و در بخشی از مسیر نیز بلوکه های بزرگ سیمانی قرار دارد. در نزدیکی چهارراه شهدا نیز کنده کاری های طرح اگو به قدری در خیابان پیش رفته که در مسیر خیابان، تنها یک خودرو قادر به تردد است.


ایجاد مسیر دوچرخه، با کدام فلسفه؟
ابتدا به سراغ علی آقا می رویم که در این خیابان مغازه تعمیرگاه یخچال دارد. او حرف هایش را با یک سؤال از ما آغاز می کند: این مسیر به چه منظوری در این خیابان پرتردد آن هم با این کیفیت نازل ساخته شده است؟
او ادامه می دهد: این مسیر ویژه دوچرخه تقریبا هیچ مزیتی برای ساکنان این خیابان ندارد، ضمن اینکه برای کسبه هم مشکلات زیادی ایجاد کرده است؛ هنگامی که بخواهیم بارگیری یا تخلیه بار انجام دهیم با توجه به عرض اندک باقی مانده در خیابان، امکانی برای توقف خودروها وجود ندارد.
وی با اشاره به جوی آب عمیقی که در کنار مسیر دوچرخه قرار دارد، بیان می کند: در ابتدا باید جوی آب را می پوشاندند سپس این مسیر را برای دوچرخه در نظر می گرفتند، زیرا با پوشش جوی آب فضای بیشتری در اختیار مسیر قرار می گرفت.


نبود امکان عبور و مرور هم زمان
محمدی یکی دیگر از ساکنان این خیابان است که اضافه می کند: مسیر دوچرحه انجا هم بسیار باریک است، به طوری که امکان عبور 2 دوچرخه از کنار یکدیگر وجود ندارد.
وی مدعی می شود: از میان همین تعداد اندک دوچرخه هایی که از این مسیر عبور می کنند نیز بارها شاهد بروز حوادث بوده ایم. چندی پیش دوچرخه سواری که در حال عبور از این مسیر بود با دوچرخه ای دیگر برخورد کرد و تعادلش را از دست داد و داخل جوی آب افتاد. بیچاره سرش با ضربه محکمی به لبه جدول برخورد کرد و تا رسیدن اورژانس فوت کرد.


مسیری برای عبور اندک دوچرخه ها
با محمود آقا در حالی هم کلام می شویم که زیر سایه درختی ایستاده است. او می گوید: تا جایی که من می بینم، اغلب دوچرخه سواران و موتورسیکلت سواران از داخل پیاده رو عبور می کنند. از چند ماه پیش که این مسیر برای تردد دوچرخه سواران ساخته شده است، تعداد بسیار کمی دوچرخه دیده ام که از این مسیر تردد کنند.
او بیان می کند: بیشتر از عبور دوچرخه، شاهد عبور موتورسیکلت هستیم.


نبود تابلو و علائم مناسب
محمود آقا اضافه می کند: در مسیرهایی که به خیابان های فرعی می رسد، مسیر دوچرخه هم قطع می شود و هیچ تابلو و علائمی در خصوص عبور دوچرخه برای آگاهی و اطلاع راننده هایی که قصد خروج از فرعی و ورود به خیابان اصلی را دارند در نظر گرفته نشده است.
در حال پیمایش پیاده رو برای سؤال کردن از کسبه هستم که شاهد از غیب می رسد و موتورسواری با من برخورد می کند. معترض می شوم که چرا از مسیر دوچرخه تردد نمی کند و او ضمن عذرخواهی می گوید: به نظر شما با وجود مصالح ساختمانی فراوانی که در مسیر دوچرخه ریخته اند، آیا امکان عبور وجود دارد؟
مجتبی با بیان اینکه در یکی از مغازه ها شاگرد است و باید روزی چند بار این مسیر را طی کند، ادامه می دهد: قبلا هم که مصالح ساختمانی وجود نداشت، من از این مسیر استفاده نمی کردم، چون این مسیر اصلا استاندارد نیست.


پایان طرح اگو در ماه آینده
وی اضافه می کند: در همین مسیر حداقلی و باریک هم موتورسواران برای رهایی از ترافیک، با سرعت زیاد حرکت می کنند، بنابراین امکان برخورد آن ها با دوچرخه سواران زیاد است.
از ابتدای خیابان آیت ا... بهجت تا بهجت 6 تمام مسیر دوچرخه با مصالح ساختمانی طرح اگو، مسدود شده است. مردی که چند قدم آن طرف تر ایستاده و خودش را پیمانکار اجرای پروژه فاضلاب شهری معرفی می کند، به سمت ما می آید و در توضیح وضعیت موجود می گوید: در دیگر فصول سال که احتمال بارش برف و باران وجود دارد امکان اجرای پروژه هایی از این دست وجود ندارد.
وی که مایل به معرفی خود نیست، ادامه می دهد: اگر در دیگر فصول سال اقدام به ساخت و کنده کاری کنیم، بارش ها باعث آسیب به زیرساخت خیابان می شود، بنابراین به ناچار باید در فصل تابستان اقدام به اجرای پروژ ه ها کنیم.
وی اضافه می کند: تقریبا بیشتر مسیر این پروژه اجرا شده است و بین 20 روز تا یک ماه آینده به اتمام می رسد.


کنده کاری ها موجب ترافیک شده است
یکی از خانم‌های اهل محل هم که روی صندلی نشسته و منتظر اتوبوس است با اشاره به مسیر محدود عبور خودروها در نزدیکی چهارراه شهدا، می گوید: این خیابان دارای عرض کمی است. این خرابی ها و کنده کاری ها برای اجرای طرح فاضلاب شهری، باعث می شود ترافیک در این خیابان بیشتر شود.
وی ادامه می دهد: منزل ما در یکی از کوچه های این خیابان است. حذف آیلندهای فلزی و جایگزینی آن ها با فضای سبز جای تشکر و قدردانی دارد اما ایجاد مسیر دوچرخه اقدامی نامناسب است که باعث باریک تر شدن خیابان و افزایش ترافیک شده است.


برخورد با جدول‌ها و آسیب لاستیک خودروها
یکی دیگر ازشهروندان هم جدول هایی را که بر اثر برخورد لاستیک خودروها شکسته شده است نشان می دهد و می گوید: جدول هایی که برای جداسازی خیابان از مسیر سبز تعبیه شده، در جاهایی که ورودی مسیرهای فرعی است، فاصله مناسب ندارد به طوری که در هنگام خروج و ورود خودروها به این خیابان ها باعث پنچری و در برخی موارد ترکیدگی لاستیکشان می شود.

 

وعده اتمام پروژه تا دو ماه آینده

مدیر توسعه حمل و نقل انسان محور سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد درباره گله های شهروندن به خبرنگار ما می گوید: اجرای مسیر سبز دوچرخه در این مسیر هنوز به طور کامل انجام نشده و پوشیده شدن کانال در کنار مسیر سبز دوچرخه یکی از طرح هایی است که در سال جاری پس از اجرای فاضلاب شهری انجام می شود و فضای بیشتری برای مسیر سبز دوچرخه ایجاد خواهد شد.
جمشید جعفری با اشاره به اینکه در سطح شهر مسیرهای سبز دوچرخه در حال احداث است ادامه می دهد: با توجه به پیوسته بودن مسیرها و مشترک بودن مسیرها با پیاده روها، این امر برای شهروندان محدودیت استفاده ایجاد کرده است، به همین منظور مسیر مذکور در مسیر سواره رو در نظر گرفته شده است.
جعفری مدعی می شود: ایجاد این مسیرها در سواره رو دارای عرض کافی و پیوستگی است و از ایمنی لازم برخوردار است، ضمن اینکه با استقبال مردم روبه رو خواهد شد.
وی با اشاره به برخی مسیرها در نقاط مرکزی شهر بیان می کند: این مسیر بدون استفاده نیست، زیرا اگر به خیابان های شیرازی، آیت ا... بهجت، خسروی و... مراجعه کنید شاهد تردد و پارک تعداد زیادی از دوچرخه ها در سطح پیاده رو و خیابان خواهید بود که نشان دهنده نیاز این خیابان ها به مسیر سبز دوچرخه است.
مدیر توسعه حمل و نقل انسان محور سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه تعریض خیابان ها وسیله ای برای تشویق و استفاده بیشتر شهروندان از خودرو است می افزاید: شهروندان برای تردد در نقاط مرکزی باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا ترافیک کمتر شود.
وی خاطرنشان می کند: در تقاطع های فرعی به اصلی طرح آرام سازی انجام خواهد شد، به طوری که خودروها کنترل شده وارد مسیر شوند و با مسیر دوچرخه تداخل ناایمن نداشته باشد.
جعفری تأکید می کند: مجری اجرای این مسیر شهرداری ثامن است و برخی اقدامات مانند رنگ آمیزی، نصب علائم و... در دستور کار است که با ورود پیمانکار جدید تا 2 ماه آینده به اتمام و بهره برداری می رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->