سرخط خبرها

ترس از گذر

  • کد خبر: ۱۷۳۹
  • ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
ترس از گذر
اهالی خیابان دانشگاه از سختی تردد می‌گویند

هانیه فیاض - حدفاصل خیابان دانشگاه تا میدان سعدی واقع در محله سناباد منطقه یک شهرداری، یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مشهد است و کاسبان قدیمی زیادی را در خود جای داده است که به اعتقاد آن‌ها مسئولان شهری به خواسته‌شان بی‌‌توجه هستند.
این خیابان حدودا در مرکز شهر واقع شده است و با توجه به اینکه یکی از شاهرگ‌های اصلی برای تردد محسوب می‌شود، با خطر بزرگی روبه‌روست که مشکلات زیادی را برای ساکنان آن ایجاد کرده و از جمله آن می‌توان به رفت‌وآمد در این محیط خطرناک اشاره کرد که سبب بروز حوادث جبران‌ناپذیر می‌شود.

 

به گفته اهالی، این بخش از خیابان دانشگاه گویا غریب مانده است و مشکل اصلی ساکنان آن به گوش مسئولان نرسیده است و اگر هم رسیده مورد غفلت آن‌ها قرار گرفته است و مسئولان چشم بینایی برای حل معضل تصادفات مرگ‌بار این خیابان ندارند.


حوادث جبران‌ناپذیر
قدرتعلی مظفری، یکی از ساکنان این خیابان که دل پری از مسئولان دارد، می‌گوید: سال‌های زیادی است که در این خیابان سکونت دارم، درست از زمانی که ازدواج کرده‌ام حدود 43سال است که اینجا هستم. هر محله‌ای مشکلاتی دارد که با اعلام آن‌ها و پیگیری تا حدودی توانستیم آن‌ها را برطرف کنیم اما برخی دیگر مانند ترافیک سنگین و یک‌طرفه‌بودن این خیابان، بنابر طرح‌های برنامه‌ریزی شده حل‌شدنی نیست.او ادامه می‌دهد: در اینجا معضل بسیار بزرگی وجود دارد که آن را به‌وفور و فراوانی می‌توان دید. آن هم وقوع تصادفات پی‌درپی است که حوادثی جبران‌ناپذیر را به همراه دارد. اتومبیل‌هایی که به‌سرعت از زیرگذر میدان شهدا به‌سمت میدان سعدی بالا می‌آیند و به دلیل نبود سرعت‌گیر حادثه درست می‌کنند طوری که آن‌قدر سرعت زیادی دارند که خسارت‌های سنگینی به بار می‌آورند. برای مثال چند روز گذشته یک دستگاه خودرو 206 با سرعت زیاد از زیرگذر خارج ‌شد و با عابر پیاده‌ای برخورد کرد و پس از تجمع مردم و تماس با اورژانس، آن فرد به بیمارستان منتقل شد. آن فرد که پرستار یکی از بیمارستان‌ها بود، می‌گفت:«با آنکه در تردد از خیابان خیلی احتیاط کردم، متوجه‌ آمدن خودرو نشدم زیرا سرعت زیادی داشت و یک‌دفعه به خیابان رسید.»


واژگونی خودروها
یکی از کاسبان این خیابان خاطرنشان می‌کند: حدود 8سال پیش با شهرداری تماس گرفتم و خواستم برای این مشکل خطرناک، فکری اساسی بکنند. حتی پیشنهاد دادم که درصورت امکان، سرعت‌گیر نصب شود تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود ولی ما را به مسئولان مختلفی ارجاع دادند و درنهایت هیچ اتفاق خاصی نیفتاد.
او با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد واژگون‌شدن حدود 50خودرو در زیرگذر بوده است، توضیح می‌دهد: پلکان کناره‌های زیرگذر کاملا غیراصولی نصب شده است زیرا ماشینی که بخواهد در زیرگذر دور بزند، کافی است که گوشه‌ای از لاستیکش به کناره ‌گیر کند و متأسفانه واژگون شود. زائری، یکی از کاسبانی که از سال1365 در این محله مشغول به کار است، بیان می‌کند: برای تصادفات بسیاری که در این مکان رخ می‌دهد، استشهادهای محلی گوناگونی تنظیم کردیم و به شهرداری فرستادیم اما پاسخی ندادند. حتی امام جماعت مسجدمان این موضوع را پیگیری کردند اما باز هم بی‌فایده بود.او به بی‌توجهی رانندگان به خط عابرپیاده اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای کاستن از میزان تصادفات، بهتر است سرعت‌گیر نصب شود و پس از آن هم برای احترام به حقوق عابران پیاده، علائم راهنمایی مبنی بر وجود خطوط عابرپیاده تعبیه شود. یکی دیگر از کاسبان این خیابان به خاطره‌ای تلخ از دوران فعالیت کاری‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: 15سال است که شاغل هستم اما حدود 8سال است که به این خیابان آمده‌ام. چند وقت پیش جلو در مغازه‌ام ایستاده بودم که متوجه صدای وحشتناکی شدم، سرم را چرخاندم و دیدم که یک مرد و یک دستگاه موتورسیکلت در هوا معلق مانده و با شدت زیادی به زمین اصابت کردند. متأسفانه صحنه تصادف به‌قدری دلخراش بود که به یاد دارم فرزندی در آغوش مادرش شروع به جیغ‌زدن کرد.
او تأکید می‌کند: مسئولان باید برای رفاه مردم چاره‌ای بیندیشند که عابران مجبور نشوند با هزار ترس و لرز از خیابان عبور کنند. حوادث این‌چنینی بیشتر در ساعت‌های خلوت شبانه‌روز رخ می‌دهد زیرا در زمان‌های شلوغ به دلیل وجود ترافیک، وسایل نقلیه‌ای که از زیرگذر خارج می‌شوند، سرعت کمی دارند.


نصب سرعت‌گیر= ایجاد ترافیک
محسن خادم‌پیر، رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه، نیز درباره رفع این مشکل بیان می‌کند: امکان نصب سرعت‌گیر پس از زیرگذر وجود ندارد زیرا با توقف نخستین خودرو پشت سرعت‌گیر، متأسفانه ترافیک ایجاد می‌شود و تمام بار ترافیکی به زیرگذر منتقل می‌شود.وی درباره واژگون‌شدن خودروها در زیرگذر ادامه می‌دهد: طرح آرام‌سازی و ایمن‌سازی زیرگذر به ما ابلاغ شده است و طبق آن، طرح را انجام داده‌ایم. با وجود این موضوع پیگیری و بررسی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->