توزیع فصل سوم «پدرخوانده» + زمان پخش تخصیص یارانه خرید از نمایشگاه کتاب برای دانش‌آموزان و فرهنگیان آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌یابی نمایش «هیس» به فستیوال کلاسیک روسی سعدی یکی از خود ماست بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری
سرخط خبرها

روز مادر و بزرگداشتی از خیر کثیر

  • کد خبر: ۱۷۷۰۸
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
روز مادر و بزرگداشتی از خیر کثیر
سید اسماعیل هاشمی رکاوندی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد
مخلوقات عالم انسانی از ۲ جنس پدید آمده‌اند؛ پدر و مادر. در این‌باره ابنای بشر تاکنون مطالب و مباحث زیادی نگاشته و گفته‌اند؛ اما درباره مادری از جنس مهربانی و دلسوزی (حضرت فاطمه (س))، مورخان بسیار کم مایه گذاشته‌اند و مادری را که برکات و نقش هدایتگری وی باوجود کوتاهی عمر، بسیار فراوان است را کمتر از حد انتظار، شبیه به یک زن عادی و معمولی نشان داده‌اند.
فاطمه، دخت نبی اکرم (ص)، زنی است که به برکت تولدش از جانب پروردگار سوره کوثر نازل شده است؛ سوره‌ای به بلندای ۳ آیه که در پهنای عالم با گذشت زمان و مکان ابعاد آن روشن‌تر و واضح‌تر می‌شود. از نسل او انسان‌هایی پرورش یافته‌اند که بی‌شک بهترین مخلوقات روی زمین بوده‌اند. حضرت فاطمه (س) از لحاظ شرف انسانی باشرف‌ترین و از لحاظ روحیات انقلابی، انقلابی‌ترین انسان‌ها را تحویل جامعه و تاریخ داده است. زیرا تأثیرات فرزندان فاطمه (سادات و علویان) در طول تاریخ برای آزادی انسان‌ها و مبارزه با ظلم و ستم و هرزه‌گرایی و مبارزه با دروغ، نفاق و خودپرستی سرآمد روزگار بوده‌اند. انسان‌هایی که در راستای احیای دین پیامبر اسلام (ص) از خود گذشتند تا از میراث مادری که آن‌ها را پرورانده است، حمایت و جانبداری کنند. فرزندان فاطمه (س) از باتقواترین و پاک‌ترین انسان‌ها هستند. در یک مقایسه سرانگشتی بین نسل‌های انسانی که از شهرت تاریخی برخوردار هستند، به‌ویژه زن‌ها، هیچ زنی به این اندازه نتوانسته است شخصیت‌های برجسته‌ای را تحویل جامعه دهد.
خداوند صلوات بر پیامبرش را به مسلمانان توصیه فرموده است؛ یعنی فرستادن بهترین درودها. دلیل آن هم روشن است و به آل‌‎محمد، که توانستند بهترین نقش را در تاریخ ۱۴۰۰ساله ایفا کنند، بازمی‌گردد.
این گروه انسان‌ها ازاولیای الهی هستند که توانستند بدون ادعا در سازندگی بشریت نقشی اخلاقی و بی‌بدیل ایفا کنند. آمار‌های تاریخی کاملا گویای این مدعاست و اگر هر دوره و حکومتی را بررسی نماییم، به صدق این موضوع کاملا برمی‌خوریم. در طول تاریخ و در محدوده جغرافیایی جهان اسلام به دانشمندان اهل قلم و مبارزان جهادگر بی‌شماری برمی‌خوریم که همگی از نسل فاطمه (س) هستند و هزاران عنوان کتاب و رساله از خود به جای گذاشته‌اند و حرکت‌های تاریخی ایجاد کرده‌اند که سمت و سوی آن‌ها پرورش انسان‌های سالم بوده است.
تاکنون کتب رجال یا عناوین مختلف در حوزه تمدنی ایران و عرب و سایر مکان‌های دیگر به رشته تحریر درآمده و همه آن‌ها گویای این مسئله تاریخی است. از مقاتل‌الطالبین ابوالفرج اصفهانی گرفته که از نسل حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) سخن گفته تا کتاب‌های الرجال و طبقات قاموس‌نویسان، شجره‌نویسان، نسب‌شناسان، آثار بی‌شماری نوشته شده است که بخش اعظمی از آن‌ها از نسل این بانوی گرامی بوده‌اند.
باری، فاطمه (س) در اوج عظمت است. نگاه به سلوک رفتاری و درس آموختن از مکتب فکری و تربیتی آن حضرت، انسان را عظمت می‌بخشد. خوانش زادروز فرخنده بانویی چنین به نام مادر و زن، باعث تعظیم درمقابل زنانی‌است که بدان مکتب زیسته‌اند و بهتر زیستن را به فرزندان خود نیز تعلیم داده‌اند.
خضرت فاطمه (س) با تحویل امامان معصومی که هر یک به‌تن‌هایی قطب عالم بشریت بوده‌اند، توانسته است جهان را روشنی بخشد وخیر کثیر را بعد از خود نثار جامعه نماید. روز مادر مبارک باد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->