جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

تمامی اعضای هیئت نظارت آکادمی سزار در مخالفت با پولانسکی استعفا دادند

  • کد خبر: ۱۷۷۶۷
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
تمامی اعضای هیئت نظارت آکادمی سزار در مخالفت با پولانسکی استعفا دادند
تمامی اعضای هیئت نظارت آکادمی سزار، که معادل اسکار برای فرانسوی‌ها است، با برخاستن موجی از مخالفت با نامزدی یکی از فیلم‌های رومن پولانسکی در ۱۲ شاخه، همگی استعفا دادند.
مترجم: هدی جاودانی- تصمیم آکادمی برای تقدیر از فیلم اخیر پولانسکی، «یک افسر و یک جاسوس»، خشم بسیاری از گروه‌های مدافع حقوق زنان را برانگیخته و مقدمه‌ای برای تحریم این جشنواره فیلم شده است. این کارگردان لهستانی-فرانسوی، از سال ۱۹۷۰ به جرم تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله، در آمریکا تحت پیگرد قانونی بوده و به همین خاطر به فرانسه گریخته است.

صد‌ها بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان نیز خواستار تجدیدنظر آکادمی سزار شده‌اند. آن‌ها در نامه‌ای سرگشاده خطاب به این آکادمی، سوء‌مدیریت آن را محکوم کردند و آن را «ناکارآمد» خواندند. کناره‌گیری تمامی اعضای هیئت نظارت آکادمی سزار، پیش از برگزاری چهل‌وپنجمین دوره از فستیوال فیلم سزار، برای همگان بهت‌آور بود؛ مراسمی که قرار است ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۰ برگزار شود.

اعضای هیئت نظارت آکادمی سزار، پنج‌شنبه‌شب طی بیانیه‌ای «با احترام به آن گروه از مردان و زنانی که سینمای سال ۲۰۱۹ را رقم زده بودند و برای دستیابی به آرامش و اطمینان از اینکه فستیوالی عادل و درست‌کار و به معنای واقعی کلمه، یک فستیوال فیلم، برقرار بماند» استعفای دست جمعی خود را اعلام کردند. آن‌ها همچنین به این نکته اشاره کردند که «این تصمیمِ دست جمعی به تغییر و تحولاتی اساسی در هیئت نظارت منجر خواهد شد.

چرا چنین اتفاقی افتاد؟

در چند ماه اخیر آکادمی سزار بسیار بحث‌برانگیز شده بود. پس از نامزدی فیلم جدید پولانسکی، در ۱۲ شاخه زمزمه‌های بسیاری مبنی بر تحریم این فستیوال فیلم شدت گرفت. پولانسکی، سال ۱۹۷۰ بعد از محکومیت به جرم تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله از آمریکا گریخت و به فرانسه پناه آورد و پس از آن نیز با اتهامات متعدد اخلاقی مواجه بوده است. بسیاری از فعالین حقوق زن از این که پولانسکی، با وجود تمامی جرائمی که مرتکب شده، کماکان از سوی سینمای فرانسه تقدیر می‌شود، متعجب‌اند. با این وجود، آکادمی سزار از انتخاب خود دفاع کرده و از بدنه خواسته که در اهدای جوایز «مسائل اخلاقی را مدنظر قرار ندهند».

پولانسکی دسامبر ۲۰۱۹، خود اعلام می‌کند که تلاش دارد از حمله‌هایی که به او می‌شود فاصله بگیرد و به آن‌ها اعتنایی نکند: «سال‌های سال مردم تلاش کرده‌اند که از من یک هیولا بسازند. من به تهمت‌های آن‌ها عادت کرده‌ام و آن‌قدر پوستم کلفت شده که به ضخامتی به سختی صدف پیدا کرده است».

برندگان سزار چگونه انتخاب می‌شوند؟

آکادمی سزار ۴۶۸۰ سینماگر حرفه‌ای را در خود جای داده است، با این وجود، به دلیل غیرقابل دسترس بودن و همچنین این که افراد کهنسال به نسبت بیشتری بر آن غلبه دارند، همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. تنها ۳۵ درصد از اعضای این آکادمی زن هستند و برای اینکه جزوی از این ۳۵ درصد باشید، باید حداقل دو اسپانسر داشته و در طول پنج سال، در ساخت سه فیلم مشارکت کرده باشید.

تمامی اعضایی که در آکادمی سزار حق عضویت پرداخت می‌کنند (۴۳۱۳ نفر در سال ۲۰۲۰) می‌توانند به صورت آنلاین، با حق رأی مخفی خود، برای نامزدی فیلم‌های مدنظرشان و پس از آن، برای برندگان نهایی تصمیم بگیرند. این افراد به چند گروه بازیگران، کارگردانان و کارشناسان فنی تقسیم می‌شوند.

این اولین باری نیست که آکادمی سزار با چنین چالشی مواجه می‌شود. در سال ۲۰۱۷ نیز، رومن پولانسکی به عنوان رئیس هیئت داوران سزار انتخاب شد، اما بعد از خشم عمومی کناره‌گیری کرد.

با وجود بحث‌هایی که پیرامون فیلم پولانسکی در جریان است، «یک افسر و یک جاسوس»، پایان سال ۲۰۱۹ به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در باکس‌آفیس فرانسه تبدیل شد و در چندین کشور اروپایی دیگر نیز اکران موفقی داشته است.

پولانسکی تابعیت فرانسوی و لهستانی دارد. مقامات آمریکایی چندین بار برای پس‌گرفتن و اجرای حکم پولانسکی اقدام کرده‌اند، اما او هر بار قسر در رفته است. فرانسه، کشوری که پولانسکی در حال حاضر در آن اقامت دارد، شهروندان خود را به کشور‌های دیگر تحویل نمی‌دهد. یک دادگاه لهستانی نیز، درخواست آمریکا برای تحویل پولانسکی را، هنگامی که سال ۲۰۱۵ مشغول ساخت فیلمی در این کشور بود، رد کرد.

منبع: BBC
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->