نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور
سرخط خبرها

چهار هزار شعبه اخذ رای در خراسان رضوی به روی مردم گشوده شد

  • کد خبر: ۱۸۳۸۳
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
چهار هزار شعبه اخذ رای در خراسان رضوی به روی مردم گشوده شد
فرایند رای‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح جمعه ۲ اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در چهار هزار و ۲۳ شعبه اخذ رای ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی آغاز شد.
به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری حدود ۷۵ هزار نیروی اجرایی برای این تعداد شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده و هزار و ۶۱۲ شعبه از این تعداد در روستا‌ها قرار دارند.

هچنین به دلیل احتمال مراجعه بیش از حد معمول رای دهندگان به حدود هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای، برای این شعب به جای پنج نفر عامل اجرایی هفت نفر در نظر گرفته شده است.

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی کل واجدین شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان را چهار میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۱۰ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۸۲ نفر زن و ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۲۸ نفر مرد هستند و ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ نفر نیز به عنوان رای اولی برای نخستین بار در انتخابات و تعیین سرنوشت سیاسی خود شرکت می‌کنند.

حسن جعفری افزود: شمار حوزه‌های انتخابیه اصلی خراسان رضوی ۱۲ حوزه است که علاوه بر این تعداد در ۶۳ حوزه انتخابیه فرعی نیز این انتخابات برگزار می‌شود و در مجموع ۳۰ فرمانداری و ۴۵ بخشداری به عنوان حوزه‌های اصلی و فرعی در این چارچوب فعالیت می‌کنند.

همچنین پس از آغاز ثبت نام ها، از مجموع هزار و ۱۱۴ داوطلب نامزدی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی ۶۰ نفر انصراف دادند و از هزار و ۵۴ داوطلب باقی مانده در مرحله نخست، دوم و نهایی تایید صلاحیت‌ها ۶۷۴ نفر معادل ۶۶ درصد توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.

تا پایان روز تبلیغات انتخاباتی بالغ بر ۱۵۰ نفر از انتخابات انصراف دادند و هم اکنون ۴۷۹ نفر برای تصاحب ۱۸ کرسی نمایندگی باقی‌مانده‌اند که به ازای هر کرسی ۲۷ نفر رقابت می‌کنند.

همچنین در فرایند انتخابات میاندوره‌ای خبرگان رهبری نیز ۲۹ نفر ثبت نام کردند که ۱۲ نفر انصراف دادند و از ۱۷ داوطلب باقی مانده نیز صلاحیت پنج نفر تایید شد.

بر اساس اعلام فرمانداری مشهد اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده نخستین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان خراسان رضوی بر اساس حروف الفبا عبارت است از عباس شاه رفعتی فرزند محمد علی مشهور به رفعتی با کد نامزدی ۲۶، علی قربانی فرزند حسین مشهور به خراسانی با کد نامزدی ۴۷، مرتضی مروی سماورچی فرزند علی اکبر مشهور به مروی/سماورچی با کد نامزدی ۵۲، تقی مصباح فرزند باقر مشهور به محمد تقی مصباح یزدی با کد نامزدی ۵۴ و غلامرضا مغیسه فرزند رجبعلی با کد نامزدی ۵۶.

انتظار می‌رفت به دلیل پاره‌ای دلخوری‌ها بابت رد صلاحیت برخی نامزد‌های یک جریان سیاسی در انتخابات مجلس، جناح یاد شده حضو پر رنگ در انتخابات نداشته باشد، اما با ورود ۲ جریان منتسب به اصلاح طلبی به جریان تبلیغات انتخاباتی و فعالیت متنوع جریان اصولگرا در استان، فعالیت‌های انتخاباتی در خراسان رضوی جان تازه‌ای گرفت.

در این راستا معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس نظرسنجی صورت گرفته که نتایج آن در تاریخ ۲۱ بهمن ماه جاری توسط سه دستگاه اعلام شد، نرخ مشارکت در انتخابات در سراسر استان بین ۵۲ تا ۵۶ درصد است.

حسن جعفری افزود: پیش بینی می‌شود این نرخ مشارکت افزایش یابد.

فرماندار مشهد نیز در خصوص برگزاری انتخابات در بزرگترین حوزه انتخابیه استان گفت: از جمعیت سه میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۱۷ نفری شهر مشهد و بخش مرکزی این شهرستان ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۶۲ نفر در سن قانونی برای رای دادن هستند.

محمد رضا هاشمی افزود: تولد رای دهندگان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید قبل از دوم اسفند ماه ۱۳۸۰ باشد و در شهرستان مشهد شامل شهر و بخش مرکزی این شهرستان ۱۲۳ هزار نفر به عنوان رای اولی در این انتخابات می‌توانند رای دهند.

وی به افزایش ۳۸ درصدی شعب اخذ رای در مشهد اشاره کرد و گفت: در حالی که تعداد شعب اخذ رای در دوره گذشته انتخابات مجلس هزار و ۱۰۹ شعبه بود این تعداد با افزایش ۴۱۱ شعبه به هزار و ۵۲۰ شعبه رسیده است.

وی ادامه داد: مشهد به ۱۹ منطقه انتخاباتی تقسیم شده و به ازای هر ۱۰ شعبه یک مسوول تعیین شده است و امنیت منطقه انتخاباتی نیز توسط یک مسوول انتظامی که از سوی فرماندهی انتظامی شهرستان منصوب شده تامین می‌شود.

رییس ستاد انتخابات مشهد گفت: از هزار و ۵۲۰ شعبه اخذ رای در مشهد ۶۴ درصد در مدارس، ۲۰ درصد در مساجد و بقیه در سایر اماکن مانند دانشگاه‌ها، حسینیه‌ها و محیط‌های ورزشی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: چهار هزار و ۴۸۰ مامور انتظامی امنیت صندوق‌ها در مشهد را برعهده دارند و ممکن است به درخواست نیروی انتظامی برای تامین کمبود نیرو از نیرو‌های بسیج در تامین امنیت شعب استفاده شود.

وی شمار نامزد‌های تایید صلاحیت شده این حوزه انتخابیه تا ۲۲ بهمن را ۳۳۳ نفر اعلام کرد و گفت: از آن تاریخ تاکنون تعدادی انصراف داده و هم اکنون ۲۷۴ نامزد برای تصاحب پنج کرسی در رقابت انتخاباتی حضور دارند که به ازای هر کرسی ۵۵ نفر رقابت می‌کنند.

۱۸ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند.

علاوه بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که امروز دوم اسفند ماه به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود، خراسان رضوی در این روز انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری را نیز برای انتخاب یک نماینده باقیمانده این استان در آن مجلس برگزار می‌کند.

"حوزه مشهد و کلات" با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی محسوب می‌شود.

حوزه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستان‌های فیروزه و نیشابور با ۲ نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با ۲ نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستان‌های فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستان‌های سرخس و فریمان و بخش‌های احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستان‌های بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستان‌های رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستان‌های تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستان‌های بینالود (طرقبه‌-شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.
گزارش خطا
برچسب ها: انتخابات98
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->