سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حق به حق‌دار برسد

  • کد خبر: ۱۸۹۸
  • ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
حق به حق‌دار برسد
نگاهی به مصادیق رعایت حق تقدم که از یاد برخی رانندگان رفته است

ملیحه ابراهیمی‌یزدی| حق در هر شرایطی باید ادا شود؛ حالا فرقی نمی‌کند مال یتیم باشد، ارثیه باشد یا فشار‌دادن ترمز ماشین زیر پایتان. خواهش می‌کنیم با خودتان رو‌راست باشید. اگر برای خودتان حقوقی قائل‌ هستید‌، نگاهتان به هم‌نوعتان نیز به‌گونه‌ای باشد که او هم دارای حق و حقوقی است. می‌خواهیم درباره رعایت حق تقدم بگوییم؛ مسئله‌ای که اگر موردتوجه خیلی از شهروندان که اعتقادی به قانون ندارند و بر محور قوانین خاص خود می‌رانند قرار بگیرد، نه‌تنها شاهد روان‌شدن ترافیک هستیم، بلکه طبق مستندات موجود می‌‌توان از حدود 60‌درصد تصادفات در شهر، که ناشی از رعایت‌نکردن حق تقدم حین رانندگی است، به‌طرز معجزه‌آسایی جلوگیری کرد.

 

از فرصت واکنش مثبت تا ادای احترام

یک خواهش جدی! لطفا در معابری که ممکن است فرعی بسیار داشته باشد، با احتیاط برانید. البته که صددرصد حق با شماست که در خیابان اصلی د‌رحال رانندگی هستید، اما در بدیهی‌ترین شکل ممکن با سرعت مطمئن راندن، فرصت واکنش‌های مثبت را به شما می‌دهد. شما راننده محترمی هم که اعتقادی به توقف در تقاطع‌های فرعی به اصلی ندارید، کمی حوصله داشته باشید؛ باور کنید کسی شما را به ‌این دلیل که به تابلو «رعایت حق تقدم» احترام می‌گذارید، مورد تمسخر قرار نمی‌دهد.

 

ملت علم غیب ندارد

به‌جای آنکه هی نیم‌کلاچ، نیم‌کلاچ کنید تا از پارک خارج شوید، چه اشکالی دارد چند ثانیه تحمل کنید تا خیابان خلوت شود؟ راستی اگر زحمتی نیست، آن راهنمای مبارک را هم بزنید! ملت که علم غیب ندارند که شما یکهو قرار است از پارک خارج شوید.

 

وای از سودجویان

تا صدای آژیر خودرو آتش‌نشانی یا آمبولانس را می‌شنود، به‌شکل عجیبی سپر‌به‌سپر آن‌ها حرکت می‌کند تا از این موقعیت به نظر خودش عالی، نهایت استفاده را ببرد. خدا نکند خودرو امدادی یک نیش ترمز بزند. آنجاست که مدعی می‌شود به ماشینش ضربه وارد شده است و پاک فراموش می‌کند مقصر صحنه تصادف خود اوست که فاصله قانونی را رعایت نکرده است و پشت سر ماشین‌امدادی راه افتاده است.
عزیز سودجو! فراموش نکن که برابر قانون‌، حق تقدم با وسایل نقلیه امدادی در‌حال انجام مأموریت است؛ حتی اگر خودرو امدادی مثل آمبولانس خالی باشد. لطفا آن طرف سکه را ببینید؛ شاید آمبولانس با عجله بر سر بالین یک بیمار بدحال می‌رود.

 

مقصران حق‌به‌جانب

یکی از تفریحات برخی شهروندان این است که از عصر تا شب، حوالی یک میدان بنشینند و از دور به رانندگی آن‌هایی که وارد میادین می‌شوند، بخندند. اصلا اوضاعی است! هر‌کس وارد میدان می‌شود، فکر می‌کند درست مثل انرژی هسته‌ای که حق مسلم اوست، باید تمام راه‌ها برایش باز شود. اما به این بزرگواران باید بگوییم برابر بند پ ماده137 آیین‌نامه راهنمایی‌و‌رانندگی چنانچه راننده‌ای هنگام ورود به میدان حق تقدم را رعایت نکند، مقصر حادثه شناخته می‌شود.

 

وقتی پای جبر در میان باشد

یادتان باشد معنی و مفهوم رعایت حق تقدم این نیست که سر یک چهارراه با بوق و سو‌بالا با طرف مقابل تعارف رد و بدل کنید که «شما بفرمایید؛ نه! شما بفرمایید»! وقتی حین رانندگی به چپ منحرف می‌شوید یا یکهو بی‌هیچ مقدمه‌ای و ناگهان تغییر مسیر می‌دهید و از سرعت تخطی می‌کنید، حق تقدم را رعایت نکرده‌اید. حتما باید پای دوربین‌های نظارت، گشت‌زنی‌ها، تابلوهای انتظامی و جریمه‌های سفت و سخت وسط بیاید تا آهسته بروید و آهسته بیایید؟!

 

یک اتفاق خوب به نفع عابران!

باور کنید عابران این شهر بزرگ هم دارای حقوقی هستند، اما متأسفانه بعضی افراد که پشت فرمان می‌نشینند، در آینه خودرو‌ خود، جز خودشان، فرد دیگری را نمی‌بینند.
چند وقت پیش به ابتکار سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، کارگاهی با عنوان «ایده‌پردازی رعایت حق تقدم» با هدف خلق و پرورش ایده‌های مهندسی، شهرسازی، ترافیکی، هنری، آموزشی، روان‌شناسی، تعلیم و تربیت دراین‌زمینه، در فرهنگ‌سرای کودک و آینده و با حضور دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاهی و داوران متخصص در حوزه‌های شهری، روان‌شناختی و هنری برگزار شد.
با‌توجه‌به این موضوع که مشهد ازنظر تصادف عابر پیاده، متأسفانه آمار بالایی دارد‌، هدف از برگزاری کارگاه فوق، اجرای یک اقدام مهم فرهنگی در شهرمان بود و طی آن به مشکلات و چالش‌های روزمره عابران پرداخته شد.
یکی از مسائلی که دراین‌باره در این کارگاه مطرح شد، مشکلات حوزه فنی و اجتماعی بود که متأثر از هم هستند؛ نمونه آن وجود خلأ در زیرساخت‌های تردد یک عابر در شهر است. بماند که برای رعایت حق تقدم عابران کاری انجام نداده‌ایم.

 

4

رعایت نکردن حق تقدم عبور برای وسایل نقلیه شخصی 4 نمره منفی به همراه دارد

6

رعایت نکردن حق تقدم عبور برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 6نمره منفی به همراه دارد

50 هزار

برابر کد 2012 جریمه رعایت نکردن حق تقدم عبور 50هزار تومان است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->