زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شب موسیقی مقامی خراسان در لیسبون

  • کد خبر: ۱۸۹۸۲
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
شب موسیقی مقامی خراسان در لیسبون
عبدالله عبدی، هنرمند تربت جامی و استاد نوازنده دوتار، به مناسبت ثبت جهانی این ساز کهن ایرانی، در مرکز فرهنگی اسماعیلیه شهر لیسبونِ پرتغال به اجرا پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، در این برنامه که جمعی از سفرا و دیپلمات‌های مقیم، جامعه مسلمانان، ایرانیان و علاقه‌مندان به موسیقی سنتی ایران حضور داشتند، استاد «عبدالله عبدی» هنرمند دوتارنواز تربت جامی با همراهی استاد رحمان حقیقی نوازنده سازهای کوبه‌ای ایرانی مقیم کشور پرتغال به هنرنمایی پرداختند.

 

در آغاز این برنامه و پس از بخش کلیپی در نکوهش تروریسم فرهنگی آمریکا و تهدید ترامپ به هدف قرار دادن ۵۲ مکان فرهنگی و تاریخی ایران، «مرتضی دامن‌پاک جامی» سفیر کشورمان در پرتغال طی سخنانی موسیقی را زبان مناسبی برای ارتباط بین فرهنگ‌ها و تحکیم روابط انسانی دانست و با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی و تاریخ ساز ایرانی، گفت: تمدن ایرانی سرشار از هنر، هیجان و خلاقیت و زیبایی است که در اشکال مختلفی از شعر و ادبیات، طنز، نقاشی، صنایع دستی و موسیقی ظهور و بروز یافته است .

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تهدید دو ماه قبل رئیس جمهور آمریکا در مورد حمله به ۵۲ مرکز فرهنگی ایران، آن را تهدیدی از جنس اقدامات گروه تروریستی داعش دانست و تصریح کرد که علیرغم این تهدید نابخردانه، جلوه‌ها و نمادهای فراوان فرهنگ و تمدن ایرانی که بسیاری از آنها در میراث مشترک بشری به ثبت رسیده‌اند، نابود‌نشدنی است.

 

دامن‌پاک همچنین با اشاره به ثبت مهارت‌های ساختن و نواختن دوتار ایرانی در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو، توضیحاتی را در مورد موسیقی سنتی خراسان و نقش دوتار در توسعه و ترویج موسیقی مقامی بیان کرد.

 

در ادامه این برنامه، هنرمندان ایرانی قطعات زیبایی از اشعار مولانا ، جامی ، سعدی ، فردوسی و لعل شهباز و هم‌چنین تعدادی از مقام‌های موسیقی منطقه تربت‌ جام را اجرا کردند که با تشویق و استقبال زیاد حاضرین مواجه گردید.

 

تور اروپایی عبدالله عبدی هنرمند تربت جامی و استاد نوازنده دوتار به مناسبت ثبت جهانی این ساز کهن ایرانی، با حمایت سفارت‌خانه‌های ایران در ورشو و لیسبون از اواسط بهمن ماه ۱۳۹۸ با اجراهایی در شهرهای مختلف لهستان آغاز شد و وی در ایستگاه دوم خود در شهرهای لیسبون و فارو (مرکز استان الگارو در جنوب پرتغال) به اجرای برنامه پرداخت. این هنرمند ایرانی در ادامه سفر خود اجراهای متعددی را نیز در شهرهای دامشتات و مونیخ آلمان و شهرهای ژنو و برن در سوئیس خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->