راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

تصفیه خانه به دباغ خانه رسید

  • کد خبر: ۱۹۰۵۹
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
تصفیه خانه به دباغ خانه رسید
۱۰ واحد آلاینده شهرک چرم مشهد به دستگاه قضایی معرفی شده اند
علیرضا ظهیری - سال‌ها بود که معضلات زیست محیطی شهرک صنعتی چرمشهر یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان استانی و حتی ملی در حوزه صنعت و محیط زیست به حساب می‌آمد و همین موضوع باعث شد تا عملیات توسعه و احداث تصفیه خانه این شهرک صنعتی در دستورکار قرار گیرد.
درحالی که قرار بود این تصفیه خانه در شهریورماه امسال به بهره برداری برسد، همانند بسیاری از وعده‌ها که با تأخیر همراه می‌شوند، این وعده هم با ۶ ماه تأخیر عملی شد و سرانجام روز گذشته فاز اول این تصفیه خانه در حوزه تصفیه شیمیایی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان استانی و شهری به بهره برداری رسید. با این حال استفاده مناسب از این تصفیه خانه نیازمند پیش تصفیه‌هایی است که واحد‌های تولیدی این شهرک صنعتی باید در واحد‌های خود طراحی و نصب کنند. معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم آغاز بهره برداری فاز اول طرح توسعه و ارتقای تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست یکی از شاخص‌های توسعه پایدار است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست، یکی از تأکیدات ما در کارگروه امور زیربنایی دولت در مباحث ارائه مجوز، حفظ محیط زیست است.
به گزارش شهرآرا، محسن صالحی نیا با بیان اینکه در کشور ۸۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی فعال وجود دارد، ادامه داد: اکنون ۱۸۵ واحد تصفیه خانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال است و خوشبختانه موضوع تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی جزو اولویت‌های مشترک ما و سازمان برنامه و بودجه است.
وی افزود: شاخص‌های خراسان رضوی در بخش ایجاد تصفیه خانه در نواحی صنعتی ۵ درصد است که امیدواریم این شاخص روزبه روز بهتر شود.

از تولید حمایت می‌کنیم، اما جان آدم‌ها مهم‌تر است
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی هم با بیان اینکه یکی از علل موفیقت در انجام امور، توسعه و پیشرفت استان، وحدت، همکاری و همدلی مسئولان استانی است، اظهار کرد: اگر دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگیرند، به طور قطع می‌توانند اقدامات ارزشمندی را انجام دهند و این موضوع سبب کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.
سیدامیر مرتضوی با تأکید بر حمایت دستگاه قضا از سرمایه گذاری‌های مشروع، گفت: دستگاه قضایی در کنار حمایت از سرمایه گذاری، وظایف دیگری هم دارد که حفظ جان انسان‌ها یکی از این وظایف است.
وی با تأکید بر اینکه ما به کمک به تولید اعتقاد داریم، اما تا جایی که این تولید مخاطره‌ای برای سلامت شهروندان نداشته باشد، تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی، ایجاد تصفیه خانه امری ضروری است، به ویژه برای شهرک صنعتی چرمشهر و واحد‌هایی که در این مجموعه فعال هستند.

دلیل تأخیر در بهره برداری
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه افزایش هزینه و برخی موضوع‌های دیگر، دلیل تأخیر در افتتاح این پروژه بود، اظهار کرد: شهرک صنعتی چرمشهر با وسعت ۱۵۳ هکتار و ۶۲ واحد صنعتی فعال، برای ۲۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. مسعود مهدی زاده افزود: در راستای تحقق مسائل زیست محیطی، موضوع ارتقا و توسعه تصفیه خانه این شهرک در دستورکار قرار گرفت و در مجموع برای احداث کامل این تصفیه خانه با ظرفیت تصفیه روزانه ۳۰۰۰ مترمکعب فاضلاب تولیدشده در واحد‌های تولیدی چرمشهر اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است.

بهره برداری کامل از تصفیه خانه چرمشهر در ۶ ماه نخست سال ۹۹
وی افزود: فاز اول این مجموعه مربوط به تصفیه خانه شیمیایی، اکنون به صورت ۱۰۰ درصدی با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال تکمیل شده و فاز دوم هم در حوزه تصفیه بیولوژیکی، پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی داشته است که امیدواریم در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ نیز این فاز به صورت کامل به بهره برداری برسد.
وی در ادامه به مشخصات فنی این فاز از تصفیه خانه چرمشهر اشاره کرد و گفت: عملیات خاکی به میزان ۸۵ هزار مترمکعب، بتن ریزی به میزان ۹۰۰۰ مترمکعب، آرماتوربندی به میزان ۸۲۰ تن و سطح قالب بندی به میزان ۲۶ هزار مترمربع در این پروژه انجام شده است و با تکمیل آن ظرفیت اسمی تصفیه خانه چرمشهر از ۱۰۰۰ تن تصفیه فاضلاب روزانه به ۳۰۰۰ تن ارتقا خواهد یافت.
مهدی زاده از واحد‌های تولیدی فعال در شهرک صنعتی چرمشهر خواست با اقدامات مناسب، ورودی به این تصفیه خانه را به حد استاندارد برسانند و در ادامه افزود: بنده باید از مسئولان استانی و قضایی تشکر کنم، به ویژه از شهرداری مشهد که در مدت به دست گرفتن اقدامات مربوط به کشف رود، همکاری خوبی داشته است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با تأکید بر اینکه ۸ تصفیه خانه فعال با ظرفیت ۱۴ هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی فعال است، ادامه داد: با حضور معاون وزیر، موضوع توسعه تصفیه خانه شهرک صنعتی توس نیز بررسی شد و در دستورکار قرار گرفت. همچنین موارد مربوط به چند تصفیه خانه دیگر در دستورکار قرار می‌گیرد و انعقاد پیمان عملیات اجرایی تصفیه خانه شهرک صنعتی کاشمر نیز در سال آینده به امضا خواهد رسید.

تصفیه خانه چرمشهر رصد می‌شود
در حاشیه این مراسم مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه خوشبختانه یک عزم و اراده جدی در موضوع چرمشهر ایجاد شده که حاصل تلاش رسانه ها، مطالبه گری اجتماعی و اقدامات دستگاه‌های محیط زیست و قضایی است، اظهار کرد: خوشبختانه امروز یکی از گام‌های مؤثر در حوزه چرمشهر برداشته شده است و ما نیز این واحد تصفیه خانه را رصد خواهیم کرد تا متوجه شویم چقدر کارایی دارد.
تورج همتی با بیان اینکه بخشی که در این مرحله از تصفیه خانه چرمشهر به بهره برداری رسیده است با بهره برداری از فاز دوم و حوزه تصفیه بیولوژیک تکمیل می‌شود، ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام شده است، فاز دوم این تصفیه خانه نیز هرچه زودتر در مدار قرار گیرد. وی در ادامه با اشاره به هماهنگی دستگاه قضایی و محیط زیست برای برخورد با واحد‌های آلاینده چرمشهر، گفت: بر اساس هماهنگی با دستگاه قضایی واحد‌هایی که در چرمشهر نیاز به پیش تصفیه دارند باید این کار را انجام دهند.

معرفی ۱۰ واحد در چرمشهر به دستگاه قضایی
همتی با بیان اینکه بر این اساس واحد‌های چرمشهر به ۳ دسته قرمز، زرد و سبز تقسیم شده اند، تصریح کرد: در این زمینه به واحد‌هایی که در این شهرک اقدامات مفیدی را انجام داده اند، فرصت اصلاح سیستم داده شده است و واحد‌هایی که هیچ اقدامی انجام نداده اند، به دستگاه قضایی معرفی شده اند. وی با اشاره به تعداد واحد‌های معرفی شده به مرجع قضایی، افزود: تعداد واحد‌های قرمز که به دستگاه قضایی معرفی شده اند، ۱۰ واحد است و حتی برای ۵ واحد درخواست تعطیلی داده بودیم که با توجه به دریافت برنامه زمان بندی برای اصلاح سیستم از این واحدها، فعلا دست نگه داشته ایم.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد هم در جریان این مراسم با اشاره به بهره برداری از فاز اول تصفیه خانه چرمشهر و افتتاح فاز دوم این تصفیه خانه در آینده‌ای نزدیک، گفت: فاز اول تصفیه خانه چرمشهر توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و با حمایت و پیگیری‌های شهرداری مشهد به عنوان مدیر طرح سامان دهی کشف رود افتتاح شد که ظرفیت تصفیه ۳۰۰۰مترمکعب فاضلاب را در شبانه روز دارد. مهدی یعقوبی با اشاره به انتخاب مشاور و تهیه اسناد و مراحل انجام مناقصه تصفیه خانه سپتاژ، گفت: پیمانکار مرتبط با این پروژه هم ۱۷ اسفند امسال تعیین می‌شود.
وی افزود: به منظور جلوگیری از آب بردگی‌های بستر کشف رود و رعایت مسائل زیست محیطی، شهرداری مشهد به انتخاب پیمانکار اقدام کرده و هم اکنون از منطقه قازقان نزدیک به چرمشهر عملیات اجرایی آن آغاز شده است. یعقوبی اضافه کرد: برنامه ریزی‌ها برای ۷۵هکتار درخت کاری در اراضی مازاد بر بستر رودخانه کشف رود نیز در حال انجام است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->