سرخط خبرها

چهره خشن رانندگی ما

  • کد خبر: ۱۹۵۱
  • ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
چهره خشن رانندگی ما
تکتم جاوید خبرنگار شهرآرا

چند ثانیه قبل از سبزشدن چراغ راهنمایی، بوق‌زدن‌هایشان شروع می‌شود تا ماشین جلویی را وادار کنند که زودتر راه بیفتد.
ویراژدادن پی‌درپی، سبقت غیرقانونی یا خطرناک و بوق‌زدن بی‌مورد و ممتد هم فراوان دارند.
به محض اینکه ماشین دیگری راهش را بگیرد یا احساس کند به او توهین شده است، شروع می‌کند به فریادکشیدن، فحاشی و توهین با اشاره و حرکات دست یا چهره.
بیشتر بلافاصله پس از تصادف یا درگیری‌های لفظی از خودرو پیاده شده و با رانندگان دیگر درگیر و حتی گلاویز می‌شود... .
پرخاشگری یکی از شایع‌ترین رفتارهای ضدفرهنگی در رانندگی‌های ماست. می‌گویند خشونت یک احساس ضروری و در بعضی موارد حیاتی برای هر انسانی است، اما بدترین زمان برای بروز حالت خشونت وقتی است که به‌عنوان راننده پشت فرمان یک خودرو نشسته‌ایم. چرا که خشونت در رانندگی به واکنش‌های پیش‌بینی‌نشدنی، سریع و بسیار خطرناک منتهی می‌شود.
درحالی که وجود وسایل نقلیه باید باعث تسریع در انجام کارها و سهولت در زندگی روزمره شود باعث ایجاد درگیری‌های ذهنی شده‌ است. پـرخـاشگری برخی افراد هنگام رانندگی سبب شده است تا رانندگی یکی از معضلات و عوامل استرس‌زای شایع زندگی روزمره باشد، به‌طوری که باعث بروز بسیاری از نزاع‌های خیابانی، تصادفات و حتی مرگ می‌شود.
 تا زمانی که استفاده از وسایل نقلیه عمومی رواج داشته باشد سخن گفتن درباره فرهنگ رانندگی هم ادامه خواهد یافت. اما صحبت از آرامش در رانندگی موضوع دیگری است. محققان دانشگاه «کویینزلند» عوامل مؤثر در ایجاد خشونت رانندگی را بررسی کرده و دلیل اصلی بروز رفتارهای خشونت‌آمیز ازسوی افراد آرام و معمولی در رانندگی را کشف کردند. عوامل متعددی در تغییر روحیات افراد هنگام رانندگی دخیل هستند اما در این مطالعه مشخص شد که دلیل اصلی تغییر روحیه و افزایش خشونت افراد آرام و معمولی در رانندگی در واقع همان حس گمنامی و ناشناس‌ماندن در فضای خودرو است.
محققان معتقدند که بیشتر مردم با نشستن پشت فرمان به‌نوعی احساس امنیت می‌کنند و خود را ناشناس می‌پندارند، بنابراین به خود اجازه می‌دهند که رفتارهای پرخاشگرانه و توهین‌آمیز در رانندگی از خود بروز دهند.   
با دانستن این موضوع باید گفت تخلف، عصبانیت و عجله، گذشت‌نکردن و رعایت‌نکردن اصول اخلاقی در رانندگی اگر برای همه رعایت نادرست قوانین باشد، برای ما مشهدی‌ها زشت و نازیبا جلوه‌دادن چهره شهری است که در ایام سال میلیون‌ها نفر میهمان و زائر دارد. ازدحام و شلوغی به‌ویژه در خیابان‌ها و میادین مرکزی شهر به‌تنهایی مستعد بروز ناهماهنگی است چه برسد به اینکه عده‌ای راننده عصبانی را ببینیم که در حال پرخاشگری و بحث با دیگران هستند.
اگر خیابان‌ها و معابر به‌دلیل بهسازی و نوسازی مسدود است، اگر در ساعاتی از روز بیشتر خیابان‌ها شلوغ هستند و اگرهای دیگر. باید به‌خاطر بسپارید که شما راننده خودرو خود و نماینده‌ای از این شهر هستید. شما دیده می‌شوید چون میهمانان این شهر درباره رانندگی شما حرف خواهند زد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->