سرخط خبرها

خانه‌ای برای حسینیه

  • کد خبر: ۱۹۵۶
  • ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
خانه‌ای برای حسینیه
کلنگ‌زنی حسینیه متوسلین امام رضا (ع) در محله امام خمینی پس از ۳۴ سال

حمیده صفائی - هم‌زمان با میلاد باسعادت هشتمین اختر تابناک، امام رضا(ع)، ساکنان محله امام خمینی به‌ویژه امام خمینی93 و خیابان‌های اطرافش جشنی متفاوت را تجربه کردند و به یمن این روز کلنگ حسینیه هیئت متوسلین امام رضا(ع) با حضور سیدامیر مرتضوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی، علی شیرازی شهردار منطقه8، حجت‌الاسلام علی کریم‌پور رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد، و دیگر مسئولان بر زمین زده شد.

هیئت را جوانان محله امام خمینی تأسیس کردند که یکی از مؤسسان این هیئت و فعالان فرهنگی محله، حسین نجفی است. آن زمان 16سال بیشتر نداشت که به اتفاق دوستانش به این فکر افتاد که برای ایام عزاداری در محله هیئتی برپا کند و نام آن را هیئت متوسلین به امام رضا(ع) گذاشت. در ابتدا این هیئت کارش را با 20 الی 30نفر از جوانان محله آغاز کرد و امروز پس از سی و اندی سال با جمعیتی بیش از 100نفر مراسم مذهبی را برگزار می‌کند.
یکی از ویژگی‌های هیئت متوسلین به امام رضا(ع) این است که اهالی محله، همکاری زیادی برای اجرای امورش می‌کنند و خودشان این هیئت را می‌گردانند. فعالیت‌های این هیئت، فقط به عزاداری ختم نمی‌شود، بلکه فعالیت‌های فرهنگی هم انجام می‌دهد. اگر اعضای هیئت احساس کنند کسی نیاز به کمک دارد، بی‌توجه از کنارش نمی‌گذرند و برایش قدم برمی‌دارند.
شاید بتوان یکی از پایه‌گذاران این هیئت را خانواده نجفی دانست که در سال‌های اول، میزبان هیئتی‌ها بودند اما همت اهالی، کم کم مراسم را به سمتی پیش برد که مراسم در منزل دیگر هیئتی‌ها هم برگزار می‌شد. این‌بار هم خانواده نجفی مانند سی و اندی سال قبل همت گماردند و زمینی برای حسینیه درنظر گرفتند و می‌خواهند آن را بسازند تا اهالی از فضای آن استفاده کنند.
سیدمهدی طباطبایی، رئیس هیئت مذهبی استان خراسان رضوی، در این مراسم گفت: به همت مسئولان هیئت (خانواده آقای نجفی) این ملک برای امام رضا(ع) خریداری شده و قرار است در 4طبقه بسازند. 3طبقه آن وقف هیئت و طبقه چهارم وقف اولاد است. همه اهالی محله می‌توانند از آن استفاده کنند و جشن‌ها و مراسمشان را در این حسینیه برگزار کنند.
وی تأکید کرد: در این مکان فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی برگزار خواهد شد. در امر ازدواج نیز می‌توانند مراسم را برگزار کنند، به شرط آنکه مخالف با موازین شرعی نباشد. در ادامه مراسم میرمرتضوی، دبیر کمیته حل اختلاف هیئت مذهبی مساجد و مؤسسات خیریه مشهد، در این مراسم گفت: امروز هیئت متوسلین امام رضا(ع) یکی از هیئت‌های قدیمی مشهد، در این شب فرخنده کلنگ‌زنی حسینیه‌اش را انجام می‌دهد و به لطف پروردگار ساخت آن را آغاز می‌کنند.
 وی درباره برپایی حسینیه‌ها درکنار مساجد توضیح داد: امیدواریم جوانان ما جذب فعالیت‌های فرهنگی بشوند و بتوانند از این فضاها به‌خوبی استفاده کنند. در مساجد مسائل خاصی برگزار می‌شود و امور فرهنگی و ورزشی به‌دلیل قداست مساجد محدودیت‌هایی دارد، اما در حسینیه این‌طور نیست و متولیان می‌توانند فعالیت‌های فرهنگی برگزار کنند، در واقع حسینیه‌ها بازوی مساجد هستند.
حجت‌الاسلام علی کریم‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد، نیز با اشاره به مراسم کلنگ‌زنی گفت: در مشهد حسینیه‌های متعددی داریم که در راستای ترویج مکتب امام حسین(ع) فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به این موضوع که برخی تصور می‌کنند برپایی حسینیه در جوار مساجد به نوعی موازی‌کاری است، گفت: اینکه در کنار مساجد حسینیه بنا می‌شود موازی‌کاری نیست. مسجد و حسینیه مکمل یکدیگر هستند و هر یک کارکرد خودشان را دارند. ما به دنبال برپایی خیمه‌ها نیستیم، اما حسینیه‌ها در اعیاد و مراسم عزاداری نقش تکمیلی دارند و فعالیتشان با مساجد گره خورده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->