افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

دکتر محمد شاهین فر، پیر هژیر علم طب در مشهد

  • کد خبر: ۱۹۷۴۱
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
  • ۱۰
دکتر محمد شاهین فر، پیر هژیر علم طب در مشهد
دکتر محمد شاهین فر، در حالیکه کمتر از یکسال تا یک قرن زندگی و حیات فاصله داشت، دیروز در ایالات متحده امریکا درگذشت و ایران و مشهد، یکی از بزرگان علم پزشکی خود را از دست داد.
به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد شاهین فر در سال ۱۲۹۹ در مشهد دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن تحصبلات ابتدایی، در سال ۱۳۱۶ وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شد و در سال ۱۳۲۲ دانش آموخته رشته پزشکی این دانشگاه شد.

شاهین فر پس از آن به عنوان معلم افتخاری تشریح در تهران مشغول خدمت شد و  از سال ۱۳۲۵ و با درجه علمی دانشیاری، به استخدام بیمارستان شاه رضا (امام رضا فعلی) درآمد. با استخدام پروفسور روش بولون آلمانی به عنوان رییس بخش جراحی این بیمارستان، وی ابتدا به عنوان مترجم و دستیار او در بیمارستان به فعالیت خود ادامه داد و پس از چندی با همکاری وی، جراحی‌های موفقی را در مشهد به انجام رساند. به گونه‌ای که بنا به تعریف خودش، گاهی اقدامات بیمارستان مشهد از تهران نیز برتر و برجسته‌تر می‌شده است.

دکتر شاهین فر، پایه گذار بخش جراحی بیمارستان شهناز (قائم کنونی) بود. او در آن سال‌ها و از سال ۱۳۳۶ با ساخت و تجهیز بیمارستانی که امروزه به بیمارستان شاهین فر مشهور است، ضمن انجام رسالت پزشکی خود، به امر مدیریت بیمارستان و خدمت به بیماران نیز مبادرت ورزید و بیش از ۵۰ سال از عمر خود را صرف خدمت و زندگی در این بیمارستان کرد.
 
دکتر محمد شاهین فر، پیر هژیر علم طب در مشهد


شاهین فر تا پیروزی انقلاب اسلامی به امر طبابت مشغول بود و ۴۰ سال قبل و در سال ۱۳۵۸ پس از ۳۴ سال خدمت رسمی بازنشسته شد و پس از آن فعالیت‌های درمانی خود را در بیمارستان شاهین فر ادامه داد و هنگامی که به سن ۸۰ سالگی رسید، با آگاهی از عدم توانایی در انجام جراحی‌های بزرگ، از این خدمت نیز خود را بازنشسته کرد و به مدیریت بیمارستان اکتفا نمود و تا آن هنگام، بیمارستان وی مجهز ه ۱۰۰ تخت بیمارستانی همراه با دستگاه‌های پزشکی لازم برای بیماران شده بود.

سال ۱۳۸۱، بیمارستان شاهین فر، واقع در بازارچه سراب که همگان نام آن کوچه را، کوچه شاهین فر می‌دانند، توسط وی به دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد واگذار شد. دکتر شاهین فر از آنجا که معتقد بود دانشگاه باعث رشد و تعالی انسان می‌شود، اقدام به این وقف ماندگار علمی کرد و نام خود را در ردیف واقفان طب قرار داد.

دکتر شاهین فر، پزشکی را از آن جهت برگزید که بنا به روایت خودش، رواج خرافات و عدم پیشرفت علم در ایران به شکلی بود که دو برادر خردسال خود را بخاطر همین خرافات رایج از دست داده بود و از این روی، کمر به خدمت مردم و مداوای بیماران بست. شاهین فر به علت قدرت حافظه بالایی که داشت، به ذکر خاطره‌ای پرداخته است که اینجا نقل می‌کنیم: 

«روزی با دو کودک کوچکتر از خودم سوار بر الاغی بودیم و یک کارگر آن را یدک می‌کشید، در کوچه پس کوچه‌های نوغان پیرزنی پیش آمد و گفت: ((آقا پسر برای تب دامنه (تیفویید یا حصبه)) چه دارویی خوب است؟))، چون می‌گفتند از سوار سه پشته بر الاغ اگر سؤال کنید هر دارویی گفت برای بیمار خوب است اگر چه یک بچه خردسال باشد، در جواب گفتم ((جوشانده با شیرخشت))، چون هر موقع که تب می‌کردیم مادربزرگ همین دارو را به ما می‌داد و خوب می‌شدیم.

سال‌ها گذشت در سن نوجوانی از همان کوچه‌ها سوار بر اسب سیاهی می‌گذشتم، مرد جوانی پیش آمد جلو اسب را گرفت و پرسید ((برای بیمار سیاه سرفه چه دارویی خوب است؟)) در جواب گفتم ((شیر مادیان))، چون خودم قبلاً به سیاه سرفه مبتلا شده بودم و شیر مادیان تجویز نموده بودند. پس از مدتی با جستجو در کاروان سرا‌های پایین خیابان که محل زوار بود مادیان پیدا شد که به زحمت شیر مختصری از او دوشیدند و به من دادند. چون سیر بیماری به پایان رسیده بود همزمان با خوردن شیر بهبود یافتم، درصورتی که اگر از روز اول هم این شیر را می‌خوردم اثری نداشت؟! و این بود وضع طبابت در دوران قدیم برای مردم ساده دل که با همان اعتقادات بیماران را معالجه می‌کردند؛ که این روش در یونان باستان به عنوان یک روش درمان شناخته می‌شد و بعضی از این عقاید خرافی ایرانی‌ها هم از همین جا ایجاد شده بود».
 
دکتر محمد شاهین فر، پیر هژیر علم طب در مشهد


دکتر محمد شاهین فر، ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ چهره در نقاب خاک فرو کشید. از ایشان، چهار فرزند به یادگار مانده است که همگی همچون پدر به علم پزشکی مشغول و در رشته‌های نفرولوژی، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی و جراحی پلاستیک خدمت می‌کنند. همچنین بیمارستان شاهین فر نیز یادگار زرینی از ایشان است که هم به علم دانشجویان پزشکی کمک می‌کند و هم به درمان بیماران مشغول است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد ثانوی گروسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
8
خدا رحمتشون کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خدا رحمش کند اینمرد بزرگ را
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
0
چه حیف،...
کاش ایشون در این بحبوحه کرونا از دنیا نمی رفتند و می‌توانستیم برای این پزشک واستاد تحصیلکرده ی خراسان بزرگ، مراسم تشییع خاص برگزار میکردیم__
روحشان شاد و درود بر خراسان وخانواده محترم شان
دکتر فرامرز رضایی فر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
0
... با درود به روان پاک این استاد گرامی...... اینجانب..از سال چهارم پزشکی از محضر استاد آموزش عملی و علمی پزشکی رایاد گرفتم.... و اخلاق پزشکی....جمله ای از ایشان به یاد دارم....می فرمود تو وقتی فارغ‌التحصیل شوی...در عمل. به مراتب بهتر از اطلاعات کتب پزشکی استفاده خواهی کرد...یادش گرامی....روانش شاد......
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
0
0
خدا رحمتشون کنه. من تو بیمارستان شاهین فر به دنیا اومدم
سید محمدرضا معتمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
0
روحش شاد یادش گرامی
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
0
خدا بیامرزتت اقایه دکتر شاهینفر ایشون یک بار پدر من را عمل کردن وپدرم سال ها خوب و خوش و خرم زندگی کرد بعد از ۲۰ سال دادیم یک دکتر دیگه عمل کرد ۳ بار تویه سال شکم پدرمو باز کرد خواستم بگم اقایه دکتر پدرم ۲۰سال شمارو دعا کرده وهروز از شما برایه همه تعریف .خدابیامرزتت بزرگ مر
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
0
روح شاد یادش گرامی درسال ۱۳۷۵ مرحوم پدرم تحت مداوا قرار داد انشاالله روحش شاد باشه
علیرضا نصیری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
0
0
روحش شاد و یادش گرامی هرساله در روز تولد این بزرگمرد تاریخ پزشکی مشهد باید مراسمی خاص در خور شأن ایشان برگزار گردد ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
0
0
خدا رحمتش کنه منم از پدرم تعریفش شنیده بودم قدیمی ها به نیکی از ایشون یاد میکردند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->