پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

جذب قطره‌چکانی بودجه اشتغال

  • کد خبر: ۲۰۳۷
  • ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
جذب قطره‌چکانی بودجه اشتغال
معاون استاندار: اعتبارات تبصره ۱۸ برخی از دستگاه‌ها ابلاغ نشده‌است

سلطانی - سال گذشته خیلی از مسئولان استانی روی اعتبارات تبصره 18 قانون برنامه و بودجه سال 97 حساب ویژه باز کردند و کلی اخبار خوش متکی بر این اعتبارات در رسانه‌ها منتشر شد اما اکنون با گذشت 4 ماه از سال 98 این اعتبارات هنوز تخصیص نیافته و فقط حدود 60 درصد آن ابلاغ شده است. معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار خراسان‌رضوی روز گذشته در این باره گفت: اصلا پذیرفتنی نیست اعتباری به استان ابلاغ شود اما جذب نشود. حتی باید به نحوی مدیریت شود که بیش از سهم خودمان از منابع کشوری جذب کنیم. علی رسولیان در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: در تبصره 18 قانون بودجه 2840 میلیارد تومان تسهیلات اعلام شده است. لذا مدیران پای کار باشند تا از این منابع محدود به بهترین نحو استفاده شود.


ماجرای تبصره 18 چه بود؟
یکی از ابتکارات دولت یازدهم برای افزایش اشتغال و تثبیت اشتغال موجود در بازار کار همین تبصره 18 قانون برنامه و بودجه سال 97 بود. در این قانون به دولت اجازه داده شد که با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تأکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی 20 درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور را هزینه کند. این رقم معادل 65 هزار میلیارد تومان پول بود و سهم خراسان رضوی از آن 2840 میلیارد تومان شد.
در قانون برنامه و بودجه 97 محل مصرف این بودجه نیز به صورت کلی مشخص شد و در قانون به مواردی نظیرکمک‌های فنی و اعتباری، یارانه سود تسهیلات و کمک‌های بلاعوض، تسهیلات بانکی برای حمایت از طرح‌های تولیدی اشتغال‌زا با اولویت بازسازی و نوسازی صنایع، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی نیمه‌تمام بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد، پروژه‌های صنایع کوچک و حمایت از خوشه‌های صنعتی، بافت‌های فرسوده، طرح‌های حمل و نقل عمومی و ریلی، کارورزی جوانان و طرح‌های اشتغال‌زایی مناطق مرزی نظیر کوله‌بران، گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی هزینه اشاره شده است.
جزئیات نحوه هزینه‌کرد این بودجه نیز طی تفاهم‌نامه‌هایی که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با 7 وزارتخانه منعقد کرد تعیین شد. این وزارتخانه‌ها نیز سهم هر استان را از بودجه پیش‌بینی‌شده در تبصره 18 تعیین کردند و مجموع سهم خراسان رضوی نیز از این اعتبارات حدود 4 درصد و معادل 2840 میلیارد تومان شد.


سهم خراسان رضوی چقدر وصول شده است؟
تاکنون این اعتبار هنوز تخصیص پیدا نکرده اما محمد سنجری، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، در گفت‌وگو با شهرآرا اعلام کرد که حدود 60 درصد از این اعتبارات ابلاغ شده است. او گفت: سهم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل راه و شهرسازی از این محل ابلاغ شده و سهم هر‌کدام به‌ترتیب حدود 1100 میلیارد، حدود 600 میلیارد و حدود 88 میلیارد تومان است.
البته ابلاغ این بودجه به معنای وصول یا تخصیص آن نیست و بعد از مرحله ابلاغ سازمان‌های مربوط، برای جذب این بودجه‌ها باید تلاش، ‌و طرح نحوه استفاده از آن را به وزارتخانه ارائه کنند.
این مسئله در سومین جلسه کارگروه اشتغال استان در سال 98 مورد بررسی ویژه قرار گرفت. به گزارش اداره ‌کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در این باره گفت: هنوز هیچ اعتباری به برخی از دستگاه‌ها از جمله سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ نشده است.
علی رسولیان ادامه داد: در هر جلسه کارگروه اشتغال، دستگاه‌های متولی باید گزارشی در خصوص تبصره 18 برای رصد بهتر ارائه کنند. اگر بانک‌ها در این زمینه مشکلی ایجاد می‌کنند به ما اعلام شود تا در جلسات با آن‌ها موضوع را رفع کنیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در همین جلسه گفت: منابع تبصره 18 مربوط به منابع سال 97 است و با توجه به اینکه سازوکار اجرایی آن در مقایسه با سال 96 متفاوت بود، تفاهم‌نامه‌هایی در مرکز منعقد شد که بر اساس آن، تعهدات برای هرکدام از دستگا‌ه‌ها، منابع، تسهیلات و یارانه‌های مورد نیاز پیش‌بینی شد.
محمد سنجری افزود: در شرایط فعلی که بنگاه‌های اقتصادی ما برای تأمین سرمایه در گردش و تثبیت و حفظ اشتغال موجود خود به کمک نیاز دارند، جذب منابع و اعتبارات تبصره 18 برای استان مهم و مورد تأکید استاندار بوده است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->