سرخط خبرها

باران تمام شد و مرمت آغاز نشد

  • کد خبر: ۲۰۷۳
  • ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
باران تمام شد و مرمت آغاز نشد
تجارت‌خانه مشهدی‌‌ها در انتظار فرجام وعده‌های سازمان میراث

ملک خانی
خبرنگار شهرآرا محله

بازهم یک وعده‌ی سرانجام و باز هم یک بنای تاریخی دیگر که در انتظار عملی شدن وعده میراث‌فرهنگی برای بازسازی و مرمت است. این‌بار قرعه به نام سرای عزیزا...اف افتاده است.
سرایی که روزگاری تنها تجارت‌خانه مشهدی‌ها به شمار می‌رفته و نام و آوازه آن حتی در شهرها و کشورهای دیگر هم پیچیده بود، امروز به خرابه‌ای تبدیل شده و از آن همه جلال و شکوه فقط نام آن باقی مانده است.
تابستان سال گذشته بود که برای اولین‌بار بحث مرمت و بازسازی سرای عزیزا...اف از سوی میراث‌فرهنگی اعلام شد. طرح این مرمت و بازسازی نیز از سوی کارشناسان این سازمان تهیه شد و قرار بود بعد از هماهنگی با کسبه و مستأجران این بنا و همچنین شهرداری، کار مرمت و بازسازی آغاز شود.
با وجود هماهنگی‌های لازم و طی شدن بوروکراسی‌های اداری، این وعده تا انتهای سال طول کشید اما این‌بار باران دلیلی شد برای عقب افتادن اجرای طرح و این سازمان اجرایی شدن طرح را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کرد. در آخرین مصاحبه‌ای که با وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی منطقه ثامن، داشتیم، او وعده داد که طرح مرمت و بازسازی سرای عزیزا...اف از 10 اردیبهشت‌ماه آغازخواهد شد و تأکید کرد بارش باران که تمام شود، کار آغاز خواهد شد؛ اما این وعده هم در گرمای شدید تابستانی عملی نشد و مرمت و بازسازی این سرای قدیمی و تاریخی همچنان در حد حرف باقی مانده است.


مخالفت کسبه با بازسازی و مرمت
درحالی‌که مدت‌ها برای راضی کردن کسبه‌ای که مغازه آن‌ها در طرح قرار داشت و باید تخلیه می‌‌شد، زمان صرف شده بود، با عملی نشدن وعده‌های یک‌ساله سازمان میراث، کسبه اعلام کرده‌اند که دیگر برای بازسازی و مرمت راضی به تخلیه مغازه‌های خود نیستند.
«م»، یکی از کسبه این سرا، در این‌باره می‌گوید: ابتدای سال به ما اعلام کردند که دیگر جنس جدید برای مغازه نخرید؛ چرا که قرار است طرح مرمت و بازسازی آغاز شود. ما هم یک ماه جنس نخریدیم اما مرمت که آغاز نشد هیچ، ما هم از کار و کاسبی افتادیم.
«ق»، یکی دیگر از کسبه، نیز عنوان می‌کند: ما برای تأمین مخارج خانواده‌هایمان مجبوریم کاسبی خود را ادامه بدهیم.
نمی‌توانیم هرچه گفتند، بگوییم چشم. فردا که موعد چک‌ها برسد و پولی در حساب‌هایمان نباشد، چه کسی جواب‌ می‌دهد؟ آن وقت ما کلاهبردار محسوب می‌شویم و آبروی چندین‌ساله‌مان هم می‌رود.
«ت»، یکی دیگر از کسبه سرای عزیزا...اف، هم در ادامه صحبت‌های همکارانش می‌گوید: الان فصل کار ماست. خیلی از زائران و مسافران برای خرید از شهرهای دور و نزدیک می‌آیند. باید وقت بدهند که جنس‌هایمان را بفروشیم و بعد مرمت و بازسازی را آغاز کنند.


شهرداری آماده است
این همه در حالی است که مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه ثامن که یک ضلع دیگر مثلث مرمت و بازسازی سرای عزیزا...اف است و طبق تفاهم‌نامه بین سازمان میراث و کسبه و شهرداری، یک‌سوم منابع مالی این طرح باید از سوی شهرداری تأمین شود، در این‌باره می‌گوید: شهرداری آمادگی هرگونه همکاری را دارد. ما در اجرایی شدن یا نشدن این طرح ذی‌نفع نیستیم و فقط تأمین‌کننده بخشی از هزینه‌ها هستیم. سازمان میراث‌فرهنگی طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته امضا کرده است، مجری طرح محسوب می‌شود و متأسفانه به وعده‌هایش عمل نکرده است.


میراثی‌ها ساکت‌اند
درحالی‌که سازمان میراث‌فرهنگی در رأس هرم قرار دارد، با وجود تمام پیگیری‌ها، معاون سازمان و مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی منطقه ثامن درباره اینکه چرا با وجود گذشت یک سال، تأمین هزینه و تمام شدن فصل باران‌های غیرمنتظره هنوز خبری از مرمت و بازسازی سرای عزیزا...اف نیست، هیچ پاسخ و توضیحی ندادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->