سرخط خبرها

حس زندگی با رنگ‌ها

  • کد خبر: ۲۱۲۵
  • ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
حس زندگی با رنگ‌ها
هنرمند محله ارشاد از هنر کاشی و سرامیک می‌گوید

نعیمه زمانی - در اطراف ما رنگ‌های زیادی وجود دارد خواه روشن باشند یا تیره، اما هر یک در کنار زیبایی ظاهری تأثیری بر ما خواهند گذاشت. حال اگر این رنگ‌ها در شهر و حتی خانه بیشتر به نمایش گذاشته شود اثرات مثبت‌ و بیشتری بر روحیه‌ افراد خواهد گذاشت. از این رو در دکوراسیون داخلی و تزیینات منازل می‌توان به کمک مواد و مصالح مختلف رنگ‌ها را به خانه آورد. کاری که شبنم مقدم‌زاده در محله ارشاد می‌کند. گرچه فوق‌لیسانس دانش‌شناسی دارد اما با کاشی‌های رنگی زندگی‌اش را رنگی کرده است و با آموزش هنر کاشی و سرامیک به دیگران می‌خواهد آن‌ها را هم با رنگ‌ها آشتی دهد. ما نیز با گفت‌وگویی در این دنیای رنگی سهیم شدیم.


علاقه‌ تمام‌نشدنی
خانم مقدم‌زاده‌ مشهدی نیست و دراین‌باره می‌گوید: در رشت به دنیا آمدم و تا 18سالگی در آنجا سکونت داشتم. از همان کودکی به نقاشی علاقه‌مند بودم و علاقه‌ام را روی کاغذ به نمایش می‌گذاشتم. هنوز هم نقاشی‌های آن زمان را دارم. همان‌طور که قد می‌کشیدم و بزرگ می‌شدم علاقه‌ام به هنر بیشتر می‌شد تا اینکه در دوران دبیرستان در کلاس‌های هنری مانند گل‌چینی شرکت کردم و آن را آموختم. باوجوداین در دبیرستان در رشته‌ علوم تجربی تحصیل می‌کردم. پس از قبولی در دانشگاه تهران به آنجا مهاجرت کردم و مدرک کارشناسی را در رشته‌ مترجمی زبان و کارشناسی‌ارشد را در رشته‌ دانش‌شناسی اخذ کردم. پس از آن به مدت 8سال در یک شرکت خصوصی به‌عنوان کارشناس اسناد و مدارک پروژه کار کردم. به همین دلیل از هنر فاصله گرفتم. در همین زمان ازدواج کردم و تصمیم گرفتم که به دنبال علاقه‌ام بروم و کار هنری را ادامه دهم. همسرم نیز من را حمایت کرد طوری که پس از آن لحظه به لحظه همراهم بود تا بتوانم به هدفی که دارم برسم. براین اساس در زمینه‌های نقاشی برجسته، پتینه، رنگ‌شناسی، دکوراتیو، سفال و مجسمه‌سازی آموزش دیدم و علاوه‌برآن یک دوره‌ کامل معماری داخلی نیز گذراندم و مدارک لازم را هم اخذ کردم. در کنار آن همچنان نقاشی می‌کشیدم. در سال93 به‌دلیل شغل همسرم به مشهد آمدیم و در محله ارشاد ساکن شدیم و تصمیم گرفتم از ظرفیت‌های ممکن در این شهر هم استفاده کنم. به همین دلیل در سال95 دوره‌های فنی و حرفه‌ای را در رشته‌ کاشی و سرامیک در بخش‌های کاشی شکسته، معرق و سرامیک گذراندم. آموزش‌ها در این زمینه 6ماه طول کشید و پس از آن به‌طورجدی فعالیتم را در این زمینه شروع کردم و سپس به‌عنوان مربی به آموزش خصوصی پرداختم. اکنون به تدریس هنر کاشی شکسته و معرق کاشی در پژوهش‌سرای ملاصدرا مشغول هستم. چندین نمایشگاه نیز در این حوزه در تهران و مشهد برگزار کرده‌ام.


هنر کاربردی
کار کاشی و سرامیک زیبا و دلنشین اما سخت است زیرا با ابزار سخت همراه است. باوجوداین، کار آن اندازه برایم دلپذیر و دلنشین است که خستگی‌ام برطرف می‌شود. در این‌کار ابتدا بستری مانند گلدان، میز و... را انتخاب می‌کنم و کاشی‌ها را با ابزار مختلف برش می‌دهم و سپس چیدمان موردنظر را انجام می‌دهم. پس از آن ‌کار را بندکشی کرده و فاصله‌ میان کاشی‌ها را پُر می‌کنم.
این‌کار زیبایی خاصی دارد و هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند. در نمایشگاه‌هایی که برگزار کرده‌ام با استقبال خوبی روبه‌رو شدم و تاکنون چند سفارش کار نیز گرفته‌ام. با آنکه کاشی در گذشته‌ ما ایرانیان کاربرد داشته است اما گویی برای مردم تازگی دارد. وقتی کارهایم را می‌بینند تعجب می‌کنند و می‌پرسند. در واقع از گذشته‌مان فاصله گرفته‌ایم و حتی ارتباط معنایی نداریم. درحالی‌که از این هنر می‌توان در دکوراسیون داخلی نیز استفاده کرد و به جنبه‌ کاربردی آن هم توجه داشت. برای مثال یک میز را می‌توان با کاشی تزیین کرد که علاوه‌بر زیبایی کاربرد هم دارد. متأسفانه هزینه‌ وسایل و ابزار این‌کار نسبت به سال گذشته چندبرابر شده است و به همین دلیل انجام یک کار با هزینه‌ زیادی به پایان می‌رسد. بنابراین قیمت تمام‌شده برای مردم به نظر زیاد می‌آید. از طرفی مردم هنوز آن‌طور که باید به ارزش یک هنر دستی پی نبرده‌اند.


توجه به هنر و هنرمند
محله ارشاد محله‌ خوبی است. گرچه بولوار خیام نسبت به گذشته شلوغ‌تر شده است اما حس خوبی به این محل دارم. با همسایه‌ها نیز ارتباط خوبی دارم و همسایگان من و کارم را می‌شناسند. خانم‌ها روحیه‌ لطیفی دارند و به همین دلیل می‌توانند نقش مهمی در چیدمان منزل و انتقال حس خوب به اعضای خانواده داشته باشند. ضمن اینکه هنر برای پرورش خلاقیت و بهتر فکرکردن نیز مؤثر است. کار با رنگ‌های شاد برای من جذاب و دلنشین است و حس زندگی می‌دهد. طوری‌که هنگام کار احساس مفیدبودن و زنده‌بودن دارم. اکنون تدریس می‌کنم اما در آینده تصمیم دارم کارم را گسترش دهم. برگزاری نمایشگاه در تغییر دید مردم مؤثر است اما این‌کار به تنهایی از عهده‌ من برنمی‌آید و لازم است ارگانی مانند شهرداری حمایت کند. به این منظور می‌تواند در محلات مختلف نمایشگاه‌های محلی دائمی برگزار کند که هنرمندان هر محل آثارشان را در آنجا ارائه دهند تا به این شکل، هم هنر در محلات بیشتر به چشم آید و هم هنرمندان هر محل شناخته شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->