ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون
سرخط خبرها

۲۰۰۰ کودک آزاری در ۳۶۰ روز

  • کد خبر: ۲۱۶۸
  • ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
۲۰۰۰ کودک آزاری در ۳۶۰ روز
بررسی آسیب شناسانه کودکانی که مورد آزار و اذیت در یک سال گذشته قرار گرفته اند

راحله حسین زاده - کودک آزاری خشونتی است که همانند هیولایی مهیب کودکی را می بلعد و زخم هایی عمیق بر شخصیت او به جا می گذارد. جراحت هایی که جسم کوچک و روح کودکان را خدشه دار می کند و گاه چنان عمیق است که تا آخر عمر همراهشان خواهد بود و در وجودشان هیچ گاه التیام نمی یابد. پدیده ای که می تواند سرآغاز بسیاری از آسیب های اجتماعی در بزرگ سالی باشد. این پدیده شوم در جامعه ما یک روز امیرحسین ده ساله را با افکار شیطانی مردی بیست وهفت ساله به جاده های فرعی شهرک صنعتی منطقه ویرانی طرقبه و شاندیز می کشاند و روزی دیگر ندا دختر بچه شش ساله تبعه افغانستانی را قربانی آزار جنسی مرد همسایه می کند.
این هیولای مهیب که زائیده فقر اقتصادی و فرهنگی در خانواده های از هم گسیخته روانی است چهره کریه خود را زمانی که علی هشت ساله بهانه مادر را در پیش پدر می گرفت با پرت شدن این طفل از سوی پدر سنگدل از پل میدان امام حسین (ع) به نمایش گذاشت و حالا این روزها آرمان پنج ماهه را که به گفته متخصصان پزشکی قانونی بجنورد و متخصصان مشهدی از سوی نزدیکانش مورد کودک آزاری قرار گرفته می بلعد.

 

اعتیاد و طلاق عامل اصلی کودک آزاری
ماجرای آرمان بهانه ای شد تا به سراغ حمیدرضا پور یوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی برویم که این مقام مسئول تعداد کودک آزاری در سال گذشته را 2000 مورد اعلام کرد و از افزایش ده درصدی این معضل اجتماعی در استان خبر داد.
پوریوسف کودک آزاری را پدیده ای اجتماعی می داند که عواملی نظیر اعتیاد، طلاق و خشونت در خانواده درصد زیادی در شکل گیری این کج رفتاری اجتماعی به خود اختصاص می دهد.


اعدام برای مادر، حبس برای پدر
قاضی صادق صفری، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی با بیان اینکه در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوبه سال 1381 به طور صریح به موضوع کودک آزاری جسمی و روحی اشاره کرده است، گفت: در ماده 4 این قانون هرگونه صدمه، اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع بوده و فرد کودک آزار به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا تا ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.
این مقام قضایی تأکید کرد که اگر کودک آسیب دیده با کودک آزاری از سوی والدین کشته شود قتل عمد محسوب می شود و در صورتی که والد آزارگر مادر باشد قصاص آن اعدام بوده و برای پدر 3 تا 10سال حبس
است.
صفری عمده ترین عامل کودک آزاری را اعتیاد بیان کرد و ادامه داد که پرونده های زیادی درباره کودک آزاری به دلیل اعتیاد یکی از والدین در دادستانی تشکیل شده که به دلیل بی توجهی و عدم رسیدگی پدر و مادر معتاد، کودک به قتل رسیده است.
به گفته دادیار دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی 90 درصد کودک آزاری ها از سوی والدین و خویشاوندان کودک انجام می شود که اکنون میزان کودک آزاری جنسی از سایر موارد بیشتر بوده و روند رو به رشدی دارد و در این باره پرونده های وحشتناکی نیز تشکیل شده است.
به اعتقاد او میزان کودک آزاری بسیار بیشتر از آن چیزی است که گزارش می شود به این دلیل که در عمده این موارد مردم شکایتی نمی کنند.


قربانیان امروز ، سوء استفاده گران آینده
کودک آزاری دارای انواع مختلف جنسی، جسمی، عاطفی و غفلت یا بی توجهی است ولی در عرف جامعه وقتی نام کودک آزاری مطرح می شود تمام افکار به سمت کتک کاری یا آزار جسمی هدایت می شود که این مسئله نشان از آگاهی نداشتن مردم به این موضوع مهم دارد، مسئله ای که دکتر حسین کدخدا، مدیرگروه و استادیار دانشگاه فرهنگیان و متخصص روان شناسی نیز بر آن صحه می گذارد.
او ازدواج های اجباری و نارضایتی زوجین از یکدیگر را شاخصه تأثیرگذار در کودک آزاری دانست و گفت: بیماری های روحی وروانی والدین عامل مهمی در اعمال خشونت علیه کودکان است که ضروری است قبل از ازدواج افراد مشاوره های ازدواج را داشته باشند و صلاحیت پدر و مادر شدن آن ها بررسی شود.
کدخدا معتقد است که بی توجهی والدین در نپوشاندن فرزندانشان با لباس مناسب عاملی تحریک کننده برای افراد بیمار در جامعه است که وسوسه آسیب رساندن به کودک را ایجاد می کند.
این متخصص روان شناسی موضوع کودک آزاری جنسی را بیشتر مورد توجه قرار داد و بیشتر موارد آزار و اذیت های جنسی را از سوی آشنایان و نزدیکان کودکان دانست که زنگ خطری برای والدین بوده تا کودک خود را نزد هرکسی برای نگهداری نسپارند.
به گفته استادیار دانشگاه فرهنگیان سوء استفاده های جنسی بین سن های 6 تا 13 سال و در هر دو جنس اتفاق می افتد که دختران بیشتر از پسران این موضوع را گزارش می دهند.
او مدعی است بیشتر افرادی که در کودکی مورد آزار و اذیت های جنسی قرار گرفته اند در بزرگ سالی خودشان از بقیه سوء استفاده می کنند و اگر پسر باشند هویت جنسی آن ها دچار دوگانگی می شود علاوه بر این افرادی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند حتی به سمت اعتیاد و خودکشی هم کشیده می شوند.
کدخدا به والدین توصیه کرد که به فرزندان خود آموزش دهند هرکسی اجازه ندارد به بدنشان دست بزند و اگر کسی قصد سوء استفاده از آن ‎ها را دارد ابتدا نه بگویند، در مرحله بعد محل را ترک کنند و در آخر به آن ها گزارش دهند. این متخصص روان شناسی راهکارهای مقابله با کودک آزاری را برشمرد و افزود: باید فرهنگ سازی شود تا افراد قبل از ازدواج پیش مشاور و روان شناس بروند دومین کاری که لازم است انجام گیرد این است که برای والدین دوره های آموزشی تربیت فرزند گذاشته شود همچنین تمهیداتی صورت گیرد تا سن ازدواج پایین بیاید و زوجین مدتی را صرف شناخت یکدیگر کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->