اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

هفت سین، نماد کهن ایران

  • کد خبر: ۲۱۷۱۹
  • ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
هفت سین، نماد کهن ایران
یکی از مهمترین آداب نوروز در ایران گستردن خوان نوروزی است که به هفت سین مشهور است.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از نکته های بسیار مهم تعداد اقلام حاضر در سفره می باشد که هفت عدد است. عدد هفت از زمان قدیم مقدس بوده و عدد مقدس آریاییان و اشاره به هفت امشاسپند یا هفت ایزد جاویدان آیین مزدیسنا می باشد.

احتمالا تا آنجا که تحقیقات مورخان نشان می دهد,قوم سومر نخستین قومی بوده که به عدد هفت توجه نشان داده است.پیروان آیین یهود و مسیح معتقدند جهان در شش روز آفریده شده است و پروردگار در روز هفتم به استراحت پرداخته است.در اسلام نیز صراحتا به آفرینش زمین و آسمان در شش روز اشاره شده است.

سفره ی هفت سین

قبل از ذکر اقلام سفره ی هفت سین نکته ای که قابل توجه است آداب نشستن بر سر سفره ی هفت سین می باشد.خوان نوروزی در نزدیک کردن اعضای خانواده و دور هم جمع شدن ایشان نقش بسزایی دارد.ایرانیان هرجا که باشند,دور یا نزدیک می کوشند تا خود را پیش از تحویل سال نو به خانه و خانواده برسانند تا همه سر سفره ی هفت سین در کنار هم باشند.چرا که باور دارند اگر کسی در لحظه ی تحویل سال در خانه و کنار سفره نباشند تا آخر سال از خانه و خانواده دور خواهند بود.قاعدتن در پیشاپیش سفره که جایگاه کتاب مقدس است کسی نمی نشیند اما در پایین آن کاسه ی آبی می نهند که در آن نارَنج انداخته باشند بدان معنی که تا سال آینده از رنج دور بمانند.

سپس محتویات هفت سین را می چینند تا نعمت و رزق را خواستار باشندو با این نمادها به خود قوت قلب می دهند.با پوشیدن بهترین لباسها و استفاده از عطر در کنار یکدیگر سر سفره می نشینند و هنگام تحویل سال نو یکدیگر را غرق در بوسه کرده و شگون و زیبایی سال نو را جشن میگیرند. در سفره ی هفت سین اقلامی که استفاده می کنند عبارتند از:

            «سنجد,سیب,سبزه,سمنو,سیر,سرکه و سماق»

سنجد

اکنون سفره آماده ی چیدن است.سنجد نماد سنجیده اقدام کردن است.سنجد را بر این باور بر سر سفره ی هفت سین می نهند تا هر کس با خویش عهد کند که در آغاز سال نو هر کاری را سنجیده انجام دهد.قرار دادن سنجد سر سفره هفت سین نشانه ی گرایش به عقل است.

سیب


دومین سین بر سر سفره هفت سین سیب است که آنرا مادر یا بزرگ خانواده در کنار سنجد قرار می دهد.سیب نماد سلامتی است.

 

سبزه

سبزی نشانه ی خوش اخلاقی و خرمی و شادابی است.سبزی با خود شادابی,زندگی,نیکویی و ... به همراه می آورد.سبزه به تو می آموزد درست گو نه درشت...!

 

سمنو

سمنو علامت قوت است;آدمی در کشاکش زندگی خود و مبارزه با طبیعت باید نیرومند و قوی باشد...فردوسی توسی می گوید:

ز نیرو بود مرد را راستی

                                  ز سستی کژی زاید و کاستی

سیر

سیر به نشانه ی دست نگاه داشتن از تجاوز ما به سفره ی هفت سین راه یافته است تا پای از گلیم خویش فراتر ننهیم.

سیر نماد و نشانه ی مناعت طبع است;یعنی بایسته است که انسان همواره با قناعت به جهان بنگرد.زیرا انسان قانع از نفس بهی می باشد تا انسان قانع به دارندگی ثروت...

 

سرکه

سرکه نماد پذیرش نا ملایمات,نماد رضا و تسلیم است.اما بدان معنا نیست که بی ارادگی و دل مردگی و پس زدگی را نشان دهد;بلکه نمادی از انسان تلاشگرو پیگیر اما صبور که در راستای آرمان های والای خویش گام بر می دارد.

 

سماق

این سین که آخرین نماد محسوب می شود,نماد صبوری و بردباری و گویای یک اشاره ی شفاف به درنگ و مبارزه برای خواستها و آرزوهاست;زیرا صبر به آدمی می آموزد که در گذر زندگی خستگی را باید خسته کند و کام را بدست آرد...شاید معنای عبارت«سماق مکیدن» نیز برگرفته از روح این نماد کهن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->