تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

جراحی فرهنگ مصرف پلاستیک

  • کد خبر: ۲۲۳۳
  • ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
جراحی فرهنگ مصرف پلاستیک
شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی برای کاهش مصرف کیسه‌های نایلونی تفاهم‌نامه امضا کردند

روز گذشته در مراسمی بین سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی در راستای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در بازارهای شهرداری تفاهم نامه همکاری به امضا رسید.
مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل‌شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد، هدف از این تفاهم‌نامه را افزایش همکاری بین بخشی در راستای فرهنگ‌سازی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی دانست و اضافه کرد: مدت این تفاهم‌نامه یک‌ساله است تا از طریق برپایی نشست‌ها، همایش‌ها و ارائه راه‌حل‌های مناسب، به‌تدریج به سمت کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گام برداریم. بهروز کیانی با اشاره به اینکه دنیا به سمت تحقیقات مراکز علمی گام برمی‌دارد و استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت به نفع همه است، افزود: هرچه بیشتر از ظرفیت مجموعه‌های علمی استفاده کنیم، به نفع جامعه و دستگاه‌های متولی خواهد بود. به گفته وی، در راستای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی باید جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنیم که از جمله می‌توان به کیسه‌‎های پارچه‌ای، پاکت‌های کاغذی یا مثل گذشته استفاده از زنبیل اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل‌شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در ادامه اظهار کرد: برای این اقدام به همکاری اتاق اصناف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دیگر نهادها نیاز داریم تا بتوانیم در راستای کاهش مصرف پلاستیک گامی مهم و اساسی برداریم.
کیانی با اشاره به اینکه اکنون موضوع محیط زیست دغدغه عده زیادی شده است و باید از این بستر در راستای بهسازی آن استفاده کنیم، گفت: از یک سال گذشته پویش «نه به کیسه‌های پلاستیکی» آغاز شد اما با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، با استقبال شهروندان مواجه نشد.
به گفته وی در این پویش هزینه هر کیسه پارچه‌ای ۱۰ هزار تومان بود که ۵ هزار تومان آن به‌صورت یارانه از طرف شهرداری پرداخت می‌شد. با این وجود به دلیل پای کار نبودن سایر اصناف، کارایی لازم را نداشت.
مدیر محیط زیست و توسعه پایدار مشهد نیز در حاشیه این مراسم با تأکید بر اینکه پیش از اجرایی شدن قوانین، باید زیرساخت‌های آن فراهم شود، گفت: باید نیازهای پنهان مشتری را نیز در نظر بگیریم و در همین راستا برای کاهش یا حذف کیسه‌های پلاستیکی، به ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز است.
به گفته محمد پذیرا، این تفاهم‌نامه می‌خواهد با شناسایی مشکلات، بخشی از هزینه‌های مازاد را پوشش دهد تا اجرای طرح‌ها در آینده با خرد جمعی همراه باشد؛ زیرا در صورت آماده نبودن زیرساخت‌ها، محکوم به شکست خواهیم بود.
در ادامه مراسم، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد نیز با اشاره به تجربه خوب دانشگاه فردوسی در همکاری با سازمان پارک‌های شهرداری برای شناسایی گونه‌های گیاهی کم‌آب‌طلب، اظهار کرد: شهرداری مشهد مسیر مناسبی برای بهسازی محیط زیست شهری در پیش گرفته است که جای قدردانی دارد.
محمدتقی دستورانی به ظرفیت خوب دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور برای انجام این دست اقدامات اشاره کرد و گفت: این دانشگاه با 28 هزار دانشجو در مقاطع مختلف و بیش از 850 عضو هیئت علمی یکی از اهداف اصلی خود را تأثیرگذاری اجتماعی قرار داده که بهسازی محیط زیست یکی از این اهداف است.
طبق آمار ارائه‌شده در این جلسه، روزانه 20 هزار مشتری از بازارهای شهرداری خرید می‌کنند که بر این اساس، مصرف روزانه کیسه‌های پلاستیکی در حدود 350 کیلوگرم و سالانه بیش از 120 تن است.
اقدام اولیه این تفاهم با اجرای پویش «نه به کیسه‌های پلاستیکی» و برپایی مسابقه‌ای با ارائه آثاری در قالب تصویر، خط و عکس آغاز شده است و تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->