پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کنسرت‌های خوانندگان پاپ در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات ساعد سهیلی با «شهرک» در «کازابلانکا» «فرداها» ملیسا ده کوستا پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها استاد سخن زیر سایه نام‌ها | گفتگو با دکتر جعفر یاحقی در باب فاصله جامعه با سعدی کارگردان آپارتچی: انتظار حضور پرشور مردم را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وضعیت روزنامه های جهان در روزهای قرنطینه کرونا چگونه است؟

  • کد خبر: ۲۲۳۴۵
  • ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
وضعیت روزنامه های جهان در روزهای قرنطینه کرونا چگونه است؟
با ادامه بیماری همه‌گیر کرونا ویروس و بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی‌ها در جهان بسیاری از روزنامه های محلی و سراسری در کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار گرفتند. به طوری که تعدادی از نشریات به صورت موقت چاپ خود را متوقف کرده اند و تعدادی هم به صورت آنلاین به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، این گزارش سعی کرده تا با بررسی وضعیت نشریات کشورهای مختلف بعد از شیوع کرونا ویروس به این مسئله بپرازد که هرکدام چه تصمیمی برای ادامه حیات خود در پیش گرفته اند.

 

روزنامه‌های آسیا؛ از تعبیه کاور برای روزنامه تا ادامه فعالیت به صورت آنلاین

به گزارش شفقنا رسانه، با توجه به هم پوشانی فضای قرنطینه کرونایی و ایام نوروز در ایران نمی توان بررسی کاملی از وضعیت انتشار روزنامه ها در این ایام داشت ولی براساس اخبار دریافتی و با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر تعطیلی چاپخانه ها، امکان انتشار نسخه کاغذی روزنامه ها تا پایان محدودیت فوق الذکر وجود ندارد. لذا به نظر می رسد انتشار نسخه الکترونیکی، گزینه مورد نظر تعدادی از مدیران مسئول تا گذر از این مقطع باشد. اگرچه امسال به دلیل لزوم اطلاع رسانی درباره بحران شیوع کرونا ویروس روزنامه هایی چون ایران، شرق و مردم سالاری همچنان به صورت اینترنتی و با صفحات محدود در ایام نوروز منتشر می شوند.

 روزنامه sözcü (سوزجو-سخنگو) در ترکیه هم یکی از نشریاتی بود که با شیوع کرونا ویروس در این کشور شاهد کاهش تیراژ شد. این روزنامه در ابتکاری جالب و با یک کار ابداعی در حالی ‌که نسخه روزنامه خود را در میان صفحه‌ای خالی و سفید پوشانده بود، نوشت: « میان شما و ویروس فاصله انداختیم.»  این روزنامه با درک نگرانی مخاطبان خود کاوری برای روزنامه طراحی کرد و این جملات را بر روی آن نوشت: « پاره کن بنداز بره. روزنامه تر و تمیز را با خیال راحت بخوان. سلامت بمانید، درخانه‌تان بمانید.».

روزنامه ترکیه ای Yeni Yaşam  (حیات نو)  هم در پیامی اعلام کرد تا زمانی که وضعیت سلامت به حالت عادی برگردد، نسخه کاغذی خود را منتشر نخواهد کرد و فعالیت خود را از اینترنت ادامه خواهد داد.

علاوه بر این امارات متحده عربی هم به دلیل شیوع ویروس کرونا، انتشار روزنامه های کاغذی خود را محدود کرده است. نهاد قانون گذاری مطبوعات در امارات اعلام کرد تا وقتی که شیوع کرونا ادامه دارد، روزنامه های چاپی، تبلیغات کاغذی و مجلات در رستوران ها، هتل ها، باشگاه ها و فروشگاه ها توزیع نخواهند شد. به عبارتی تنها کسانی که اشتراک روزنامه ها را دارند، می‌توانند با رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه، روزنامه خود را از برخی فروشگاه ها تهیه کنند. این موضوع به خاطر نگرانی از تماس دستان آلوده با کاغذ است. البته این مصوبه در مورد بروشورهای بهداشتی و درمانی صدق نمی کند و آنها همچنان باید توزیع شوند. نهاد مطبوعاتی دولت امارات گفته روزنامه ها در این مدت باید با تقویت زیرساخت آنلاین خود به صورت آنلاین به مخاطبان خدمت رسانی کنند.

نشریه gulfnews هم در گزارشی از متوقف شدن انتشار روزنامه های کشور عمان به دلیل شیوع کرونا خبر داد و تاکید کرد تا زمانی که خطر انتشار گسترده ویروس کرونا در جامعه وجود دارد، هیچ روزنامه ای به صورت چاپی در این کشور منتشر نخواهد شد. ستاد مبارزه با کرونای کشور عمان ضمن ممنوع کردن انتشار روزنامه و مجله در این ایام اعلام کرده است که دفاتر مطبوعاتی نیز باید با ۳۰ درصد نیروی خود کار کنند و سایر کارکنان از خانه به دورکاری مشغول باشند.

علاوه بر عمان کشورهای دیگری چون اردن، یمن و مراکش هم به دلیل شیوع کرونا انتشار کاغذی خود را متوقف کردند.

با اینکه اکثریت روزنامه های هندی در میانه همه گیری کرونا و قرنطینه این کشور همچنان منتشر می شوند اما برخی روزنامه ها مانند Tripura اعلام کرده نسخه چاپی خود را منتشر نخواهند کرد. این روزنامه اعلام کرد که به دلیل متوقف شدن بخشی از سیستم توزیعش به وسیله قطار و همچنین ایجاد مزاحمت پلیس برای پخش کنندگان روزنامه، قصد دارد که فعلاً اطلاعات و اخبار را تنها از طریق انلاین در اختیار مردم قرار دهیم.

روزنامه South China Morning Post هم که در هنگ کنگمنتشر می شود، اعلام کرده همچنان به انتشار خود ادامه می دهد.

 

روزنامه‌های اروپا؛ از توقف روزنامه نهاد کلیسا تا افزایش آگهی های ترحیم برای هشدار به مردم ایتالیا

شیوع کرونا علاوه بر کشورهای آسیایی در اروپا هم روزنامه ها را تحت تاثیر قرار داد به طوری که انتشار روزنامه اختصاصی نهاد کلیسا در واتیکان (L’Osservatore Romano) هم به دلیل شیوع کرونا متوقف شد. این روزنامه  که از سال ۱۸۶۱ تنها سه بار منتشر نشده بود، این بار به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه کلی در ایتالیا اعلام کرد که تا مدت نامعلومی منتشر نخواهد شد.

همچنین موسسه رسانه ای جی پی آی (جانستون پرس) که صاحب چندین روزنامه در اسکاتلند، ایرلند و انگلیس است اعلام کرده به دلیل شیوع کرونا و همچنین نبود آگهی، انتشار نسخه چاپی چندین روزنامه را لغو کرده است.

با این حال روزنامه های ایتالیایی به خصوص در شمال این کشور که منشا اصلی کروناست، تعطیل نمی شوند. با اینکه چند روزنامه محلی به دلیل نبود آگهی توان رقابت ندارند و نمی توانند نسخه چاپی خود را روانه دکه ها کنند، اما روزنامه های اصلی ایتالیا در شرایط کرونا همچنان به انتشار خود ادامه می دهند. دولت ایتالیا خبرنگاران و روزنامه نگاران را در رده مشاغل ضروری و مهم دسته بندی کرده و آنها می توانند برخلاف دیگر مردم و مشاغل برای تهیه خبر به هرکجایی که خواستند مراجعه کنند. دکه های روزنامه فروشی نیز برخلاف دیگر مشاغل باز هستند و باید به خدمت رسانی خود در شرایط شیوع کرونا ادامه دهند.

در این میان روزنامه ایتالیایی برگامو دیلی که تا چند هفته پیش تنها یک صفحه را به آگهی ترحیم و تسلیت اختصاص داده بود، در اقدامی عجیب ده صفحه آگهی تسلیت چاپ کرد تا به مردم نشان دهد که کرونا شوخی و یا یک آنفلوآنزای معمولی نیست.

نشریه های Metro  و Evening Standard هم که هر دو درلندن منتشر می شوند گفته اند که همچنان نسخه های چاپی خود را توزیع می کنند اما تنها به در خانه های مردم می رسانند و در دکه ها فعالیت نخواهند کرد. استاندارد در این میان گفته علیرغم بالا بودن تقاضا، تیراژ خود را به ۵۰۰  هزار نسخه کاهش داده است. مدیرمسئول استاندارد گفته با وجود شیوع کرونا ۱۰ عضو شورای سردبیری این نشریه در محل کار خود حاضر می شوند.

باید گفت همه گیری ویروس کرونا تاثیرات بسیار عمیقی روی درآمد نشریات از طریق آگهی خواهدگذاشت که احتمالا در هفته ها و ماه های آینده، شاهد نتایج تکان دهنده آن در تعدیل نیرو و یا حتی تعطیلی روزنامه ها هستیم با این حال گاردین در گزارشی تاکید کرده است که این موضوع برای برخی نشریات مانند دیلی میل انگلیس (Daily Mail) صادق نیست چرا که دیلی میل اذعان کرده میزان مراجعه به نسخه آنلاین این روزنامه در روزهای گذشته به شدت افزایش یافته، به طوری که از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ بی سابقه بوده است. البته این مسئله برای همه صدق نمی کند؛ چرا که وقتی روزنامه های زیادی از بابت آگهی های مربوط به مسافرت، گردشگری و کسب و کار محلی درآمدی نداشته باشند، یا سابقه طولانی در انتشار آنلاین نداشته باشند، محکوم به شکست خواهند بود.

 

روزنامه‌های استرالیا؛ اضافه کردن صفحاتی به روزنامه جهت استفاده به جای دستمال توالت

به دلیل وجود موارد متعدد ابتلا به کرونا در استرالیا، یکی از اصلی ترین اقلامی که در این کشور کمیاب شد، دستمال توالت بود. به طوری که صف های طویل برای خرید دستمال توالت در چند هفته اخیر در استرالیا خبرساز شد. این مسئله باعث شد که روزنامه NT News استرالیا در اقدامی بی سابقه، چند صفحه اضافی در شماره های جدید خود تعبیه کند تا مردم به جای دستمال توالت از آنها استفاده کنند.

 

روزنامه‌های آمریکا؛ آغاز شیوع کرونا پایانی بر روزنامه های محلی است

علاوه بر این همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا بخش مهمی از روزنامه های آمریکا به ویژه در غرب این کشور هم به تعطیلی کشیده شوند. به طوری که روزنامه گاردین در گزارشی تاکید کرد که این وضعیت برای روزنامه های محلی بسیار بغرنج تر است و کرونا، آنها را به دلیل وابستگی به فروش و آگهی به تعطیلی زودرس کشانده. سه روزنامه SacramentoChico   وReno از این دست هستند که به خاطر شیوع کرونا مجبور به غیبت از روی دکه ها شده اند. از سوی دیگر بسیاری از روزنامه های محلی در کالیفرنیا و نوادا اعلام کرده اند که شیوع کرونا آغازی است بر پایان آنها و بیشتر خبرنگاران و کارکنان این روزنامه ها بیکار شده اند.

در آمریکا به نشریات گفته شده در هنگام شیوع کرونا به صورت آنلاین منتشر شوند. با این حال گاردین تاکید کرده است که انتشار آنلاین برای همه قابل دسترس نیست چراکه بسیاری از نشریات به خصوص در فضای محلی، با امکانات محدود مالی و زیرساختی در فضای آنلاین مواجه هستند. این نشریه همچنین استدلال کرد که بخشی از جامعه به نشریات چاپی خو گرفته و انسی با فضای مجازی ندارد.

اضافه بر این، گزارش دانشگاه هاروارد هم سال ۲۰۲۰ را بدترین سال برای نشریات محلی در آمریکا دانسته و پیش بینی کرده که احتمالاً بسیاری از آنها نابود خواهند شد. روزنامه گاردین هم با اشاره به اینکه شرکت های بزرگی مثل فیسبوک ۵۰ درصد از اخبار و اطلاعاتشان را از طریق نشریات و رسانه های محلی به دست مخاطبان خود می رسانند، وضعیت را نگران کننده دانسته است.

CNN هم در گزارشی به این مسئله پرداخته که کرونا مرگ و تعطیلی روزنامه های محلی را در جهان به خصوص در آمریکا تسریع کرده است. یکی از این روزنامه ها Detroit Metro Times  است که به تازگی چهلمین سالگرد انتشار خود را جشن گرفته اما به دلیل شیوع کرونا و نبود آگهی مجبور شده تنها هشت نفر از کارمندان خود را حفظ کند. این رسانه تاکید کرده است که چشم انداز روشنی برای این روزنامه و دیگر نشریات محلی آمریکا وجود ندارد و اکثراً مجبور شده اند که حقوق کارمندان باقی مانده را هم کم کنند.

شرکت رسانه های Beyond Euclid Media هم که مجموعاً صاحب ۷ روزنامه است، اکثرا روزنامه هایش را تعطیل و یا انتشار آنها را بسیار محدود کرده است؛ چرا که فعلا همه گردهمایی ها و اتفاقات در حوزه ورزش، اجتماع، سرگرمی و اقتصاد در آمریکا تعطیل شده و هیچ پولی بابت آگهی وجود ندارد.

منبع: شفقنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->