تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

کدام مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی است؟

  • کد خبر: ۲۳۳۳۱
  • ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کدام مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی است؟
مشکلات جسمی به خصوص با افزایش سن باعث آزار و اذیت افراد می‌شود. اگر شما هم دچار مشکلاتی به خصوص در قسمت مفاصل شده اید حتما ما را همراهی کنید تا درباره کاهش مشکلات آن راهکار‌هایی را معرفی نماییم.
به گزارش شهرآرانیوز؛ برخی از ما با تغذیه نامناسب به مشکلات جسمی خود دامن می‌زنیم. تغذیه بسیار برای سلامتی بدن انسان ضروری است و کسانی که رژیم غذایی مناسبی ندارند مشکلات جسمی بیشتری در اینده خواهند داشت.با ما همراه باشید تا مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی را بشناسید.

معرفی مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی
مواد غذایی و تغذیه‌ی مناسب نقش مهمی در مقابله با بیماری روماتیسم و روماتوئید پلی آرتریت دارد

بدون شک روماتیسم بیماری دردناک و مزمنی است، اما مانند هر بیماری دیگری راه‌هایی برای مقابله و تسکین آن نیز وجود دارد. خوشبختانه برخی مواد غذایی باعث کاهش و تسکین درد مفاصل و بافت‌های همجوار می‌شوند. در این مطلب شما را با ۵ ماده‌ی غذایی مفید برای مقابله با التهاب ناشی از این بیماری و احتباس آب در بافت‌ها آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

چرا برخی مواد غذایی برای مقابله با روماتیسم مفید هستند؟
خشکی اعضا، درد، تورم و ... در مفاصل و بافت‌های هم بند آن جزو علائمی هستند که می‌توانند نشان از ابتلا به روماتیسم باشند. این اختلالات مزمن محدود کننده اند و می‌توانند برای زندگی روزمره و عادی فرد مبتلا مشکلات جدی ایجاد کنند، چون درد آن گاهی شدید و غیرقابل تحمل است.

مواد غذایی و تغذیه‌ی مناسب نقش مهمی در مقابله با بیماری روماتیسم و برخی از بیماری‌های ناشی از آن مانند روماتوئید پلی آرتریت باشد.

در واقع برخی مواد غذایی خواص التهاب زدایی دارند در حالی که برخی دیگر التهاب زا هستند؛ بنابراین لازم است که در گام اول مصرف مواد غذایی التهاب زدا را افزایش و مصرف مواد غذایی التهاب زا را کاهش داد تا درمان روماتیسم مؤثر واقع شود. لازم است که مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالای سدیم (نمک) کاهش داده شود تا مشکل احتباس آب که در نتیجه‌ی دریافت کورتون بروز می‌کند کاهش یابد. تزریق کورتون یکی از درمان‌های رایج روماتیسم است. گفتنی است که برخی عناصر مغذی برای مقابله با روماتیسم مفید هستند مانند مس و سلنیوم که اولی برای نگهداری و حفظ غضروف‌ها و استخوان‌ها و دومی برای مقابله با درد‌های مفاصل مؤثر هستند.

مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی را بشناسید: دانه‌های روغنی
بادام، گردو، فندق، تخم کتان، میوه‌ی درخت کاج و ... جزو دانه‌ها و مغز‌های روغنی پرکالری هستند که نباید در مصرف آن‌ها زیاده روی کرد. چون امکان اضافه وزن را بالا می‌برند و همین اضافه وزن نیز یکی از عوامل تشدید کننده‌ی روماتیسم است.

مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی
با این حال مصرف میزان کم و مناسب این دانه‌ها و مغز‌ها حاوی عناصر مغذی بخصوص مس و سلنیوم هستند که برای مقابله با این مشکل مفید عمل می‌کنند. این عناصر خواص ضدالتهابی بسیار مؤثری دارند. این دانه‌های روغنی همچنین سرشار از کلسیم هستند که باعث تقویت و افزایش استحکام استخوان‌ها می‌شود.

بادام و پوره‌ی فندق نیز جزو منابع مفید و باارزش ویتامین E هستند. این ویتامین با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از غشا‌های سلولی بدن محافظت می‌کند. ویتامین E در طول زندگی همه از اهمیت بالایی برخوردار است، چون خطر ابتلا به روماتیسم نیز با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود از همان ابتدای کودکی و همچنین جوانی به فکر میزان ویتامین E بدنتان باشید.

گوشت قرمز که حاوی پروتئین است در عین حال دارای امگا ۶ فراوانی نیز هست که مصرف زیادی آن برای افرادی که به روماتیسم مبتلا هستند مناسب نیست. متأسفانه در غضروف افراد مبتلا به روماتیسم میزان امگا ۶‌ها بسیار بالا و میزان امگا ۳‌ها به طور غیرعادی پایین است؛ بنابراین لازم است که امگا ۶‌ها را تا حد امکان کاهش داد

مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی را بشناسید: برخی ماهی و غذا‌های دریایی
ماهی‌های حاوی امگا ۳ مانند قزل آلا و ... برخلاف مواد غذایی حاوی امگا ۶ خواص ضدالتهابی و مسکنی دارد. متأسفانه مواد غذایی حاوی امگا ۶‌ها پیش ساز التهاب در بدن هستند. در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ محققان دانمارکی به این نتیجه رسیدند که اسکیمو‌ها به ندرت از بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند.

مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی
این محققان بعد از بررسی برنامه‌ی غذایی آن‌ها دریافتند که اسکیمو‌ها بزرگترین مصرف کننده اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که به میزان زیادی در ماهی‌ها و گوشت فوک هستند. محققان بررسی‌های بیشتری روی تأثیر امگا ۳‌ها انجام داده و به این نتیجه رسیدند که مصرف امگا ۳‌ها باعث بهبود حرکت مفاصل و سلامت آن‌ها می‌شود.

مواد غذایی ضدروماتیسم: پروتئین‌های گیاهی

توفو یا همان پنیر سویا، تمپه‌ی سویا و ... جزو منابع غذایی پروتئین‌های گیاهی هستند. خوشبختانه این روز‌ها محصولاتی مانند توفو در ایران نیز جایگاه خود را پیدا کرده است.

تمپه نیز یکی از محصولات غذایی تهیه شده از دانه‌های سویای تخمیر شده با قارچ است. شما می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ یا مراکزی که محصولات غذایی گیاهی می‌فروشند این مواد غذایی را تهیه کنید و از پروتئین‌های گیاهی موجود در آن‌ها استفاده کرده و جایگزین پروتئین‌های حیوانی کنید. گوشت قرمز که حاوی پروتئین است در عین حال دارای امگا ۶ فراوانی نیز هست که مصرف زیادی آن برای افرادی که به روماتیسم مبتلا هستند مناسب نیست.

متأسفانه در غضروف افراد مبتلا به روماتیسم میزان امگا ۶‌ها بسیار بالا و میزان امگا ۳‌ها به طور غیرعادی پایین است؛ بنابراین لازم است که امگا ۶‌ها را تا حد امکان کاهش داد.

مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی را بشناسید: ادویه‌ها
ادویه‌ها و سبزیجات معطر را منبع واقعی و باارزش آنتی اکسیدان‌ها بدانید. درست است که مصرف این ادویه‌ها در حین طبخ غذا زیاد نیست، اما ترکیب شدن آن‌ها با آنتی اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی بسیار کمک کننده است.

واقعیت شگفت انگیز این است که یک قاشق چایخوری دارچین معادل یک لیوان آب انگور آنتی اکسیدان دارد. از بین ادویه‌های مناسب برای روماتیسمی‌ها و یا آرتروزی‌ها می‌توان به صمغ مر Myrrh اشاره کرد. بر اساس طب سنتی هند این صمغ آسیایی حاوی ترکیبات فوق العاده‌ای است که به مقابله با آرتریت و روماتیسم کمک می‌کنند. زردچوبه نیز یکی دیگر از ادویه‌های پرخاصیت است که از خواص و قدرت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار است. از طرف دیگر تمام ادویه‌ها با خوش طعم کردن غذا نیاز افزودن نمک را کاهش می‌دهند. همین امر نیز مانع از جذب زیاد سدیم شده و مشکل احتباس آب را کاهش می‌دهد.

مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی را بشناسید: سبزیجات
کاسنی فرنگی، تره فرنگی، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای، خیار، بادمجان، آرتیشو، کدو، هویج، تربچه؛ گوجه فرنگی، انواع کلم‌ها و ... حاوی خواص آنتی اکسیدانی بالایی هستند که برای مقابله با روماتیسم لازم و ضروری هستند. توجه داشته باشید که در شروع مصرف بهتر است با گوجه فرنگی آغاز کنید، چون حاوی میزان زیادی لیکوپن، فلاوونوئید‌ها و برخی رنگدانه‌های کاروتنوئیدی است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند.

بعد از گوجه فرنگی کلم‌ها از ارزش بالایی برخوردار هستند، چون سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و همچنین ترکیباتی به نام «گلوکوزینولات»‌ها هستند که با مسدود کردن روند التهابی در مفاصل مانع از تخریب سلول‌های غضروف‌ها می‌شود.

در حالت کلی زمانی که پای روماتیسم به میان می‌آید ارزش مصرف سبزیجات پررنگ‌تر می‌شود، چون این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و در عین حال کم کالری هستند.

روماتیسم چیست؟
روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که انواع مختلفی دارد. مثل روماتیسم قلبی، روماتیسم عضلانی، روماتیسم پوستی و رماتیسم مفصلی که شایع‌ترین نوع آن است. بافت همبند، استخوان‌ها و مفاصل از جمله ارگان‌هایی که در روماتیسم بیش از دیگر قسمت‌های بدن درگیر می‌شود. با اینکه این بیماری غالبا مفاصل را مبتلا می‌سازد، اما در برخی موارد چشم، ریه، رگ‌های خونی، قلب و پوست از قسمت‌هایی است که ممکن است، بیش از سایر اندام‌ها در معرض خطر قرار بگیرند.

اگر بخواهیم کمی علمی‌تر به روماتیسم و علت ابتلا شدن به آن بپردازیم، باید از سیستم دفاعی بدن آغاز کنیم. سیستم دفاعی در حالت عادی در مقابل ویروس‌ها و حملاتی که به بدن صورت می‌گیرد، از آن دفاع می‌کند. برای این کار، این سیستم با تولید موادی به نام پادتن‌ها یا همان آنتی بادی، به نابودی ویروس‌های مضر و تخریب کننده می‌پردازد.

اما گاهی ممکن است به دلایل نامشخصی سیستم دفاعی بدن دچار اختلال شده و به جای دفاع در برابر حملات دشمنان خارجی، با تولید آنتی پادتن بر ضد سلول‌های مفصل و هجوم به سلول‌های سالم مفاصل و بافت‌های همبند، به سلول‌های بدن صدمات شدیدی وارد کند. این حملات منجر به ایجاد بیماری خود ایمنی روماتیسم می‌شود، که در آن مفاصل با از دست دادن شکل و فرم خود، دیگر قادر به انجام حرکات عادی نیستند و بیمار مبتلا به روماتیسم توانایی حرکتی خود را از دست می‌دهد.
 
منبع: تبیان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->