نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

جام جوانی جهان

  • کد خبر: ۲۶۲۲
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
جام جوانی جهان
قهرمانی خارق‌العاده بلندقامتان ایران در مسابقات قهرمانی کمتر از ۲۱ سال

تیم والیبال جوانان ایران در دیدار پایانی مسابقات قهرمانی کمتر از ۲۱ سال جهان که در کشور بحرین برگزار شد، به‌مصاف ایتالیا رفت که این دیدار نفس‌گیر و حساس را با نتیجه 3بر2 به سود خود پایان داد. شاگردان عطایی برای اولین‌بار در تاریخ این پیکارها به فینال رسیده بودند و موفق شدند با تاریخ‌سازی، عنوان قهرمانی را به دست آورند. نکته جالب اینکه تیم ایران یک بار هم در این مسابقات در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل ایتالیا قرار گرفته بود، اما با نتیجه 3بر1 مغلوب این تیم شده بود و با پیروزی در فینال به‌نوعی انتقام خود را از لاجوردی‌پوشان گرفت. در پایان این رقابت‌ها ۳ بازیکن از تیم قهرمان ایران در جمع تیم منتخب این دوره از رقابت‌ها قرار گرفتند. تیم منتخب والیبال قهرمانی جوانان جهان‌۲۰۱۹ به شرح زیر است: ارزشمندترین بازیکن: امیرحسین اسفندیار (ایران)/ بهترین اسپکر: مرتضی شریفی (ایران) و دانیل لاویا (ایتالیا) / بهترین دفاع: لورنزو کورتویا (ایتالیا) و گیلرمه دوس سانتوس (برزیل) / بهترین قطر پاسور: ماکسیم ساپوژکوف (روسیه) / بهترین پاسور: لورنزو اسپرتو (ایتالیا)/ بهترین لیبرو: محمدرضا حضرت پور (ایران)

 

ویدئو - لحظه بالا بردن جام قهرمانی جوانان جهان توسط امیر حسین اسفندیار کاپیتان تیم ملی ایران و ارزشمندترین بازیکن مسابقات

 

تیم عطایی شبیه نسل 2007
بهترین عملکرد ایران در مسابقات جوانان جهان مربوط به سال 2007 بود که ایران با هدایت مصطفی کارخانه توانست عنوان سومی‌را کسب کند، اما حالا تاریخ نوعی دیگر رقم خورد و شاگردان عطایی توانستند بهترین عنوان تاریخ والیبال جوانان را کسب کنند. با اینکه این تیم دست به تاریخ سازی زده و برای نخستین بار در این رده سنی روی سکوی قهرمانی جهان ایستاده، برخی معتقدند نسلی شبیه نسل سال 2005 و 2007 در والیبال ایران تشکیل شده است. البته شاید نسل جدید بتواند دست به کارهای بزرگ‌تری بزند، اما حداقل دیگر نگرانی بابت جانشینی برای ستاره‌هایی همچون معروف، موسوی، شهرام محمودی و... وجود ندارد. شروع جهانی‌شدن تیم والیبال زیر 21 سال ایران با تیمی‌بود که یوویتسا سوتکوویچ، سرمربی وقت و صرب تیم ایران در سال 2005 آماده مسابقات جهانی هند کرد. تیم او با درخشش مقابل تیم‌هایی مثل برزیل، ‌هلند و آمریکا به مقام پنجم جهان رسید. او در تیمش از بازیکنانی مثل عادل غلامی، سعید معروف، حمزه زرینی، محمد موسوی و آرش صادقیانی استفاده می‌کرد که بعدا به ستاره‌های تیم ملی بزرگ‌سالان تبدیل شدند. سال 2007 اوج درخشش تیم جوانان ایران بود. آن‌ها با هدایت مصطفی کارخانه،‌ قله‌ای را فتح کردند که تا همین چند روز قبل تکرار نشده بود. شاگردان کارخانه در مسابقات مراکش برای اولین بار به مدال برنز جوانان جهان رسیدند. در تیم او بازیکنانی مثل محمد موسوی، شهرام محمودی و رحمان داودی عضویت داشتند و حالا هنوز هم به عنوان ستاره‌های تیم بزرگ‌سالان مطرح هستند. حالا نسل 2017 که پنجم جوانان جهان شد و به ویژه نسل 2019 که عنوان قهرمانی جهان را برای نخستین بار کسب کرد، می‌توانند بعد از المپیک 2020 اسکلت اصلی تیم ملی را تشکیل دهند و احتمالا تا سال‌های زیادی به این جایگاه تکیه بزنند. البته از نسل جدید انتظارات بالا رفته و همه امیدوارند آن‌ها مثل دوران جوانی در بزرگ‌سالی هم دست به تاریخ سازی بزنند.

 

ویدئو - اسپک تماشایی پوریا یلی در ست دوم دیدار مقابل برزیل!

 


قهرمانان سرباز می‌شوند؟
پس از این قهرمانی حرف و حدیث‌های زیادی درباره معافیت ملی‌پوشان از خدمت سربازی مطرح شد، اما سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در این خصوص گفت: برابر مجوزی که از مقام معظم رهبری اخذ شد تمام ورزشکارانی که مدال المپیک، جهانی و آسیایی کسب کنند از انجام خدمت سربازی معاف هستند، اما شرط معافیت این است که فرد در زمان مسابقات به سن مشمولیت رسیده باشد. وی ادامه داد: لذا جوانان والیبالیست ایران در مسابقاتی که قهرمانی جهان شدند اگر سنشان 18 سال و یک روز باشد از انجام خدمت سربازی معاف هستند. اگر به این سن نرسیده باشند، قانون اجازه نمی‌دهد که حکم معافیت برای آن‌ها صادر شود. چندی پیش سردار تقی مهری در مورد ضوابط اجرایی معافیت قهرمانان ورزشی و فرزندان قهرمانان پاراالمپیک گفته بود که «رتبه‌های اول تا سوم بازی‌های المپیک، مسابقه‌های جهانی و آسیایی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند. همچنین مقام اول تا سوم مسابقه‌های جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال از خدمت دوره ضرورت معاف هستند.» یک نکته مهم هم در صحبت‌های سردار کمالی نهفته است. اگر فردی به سن 18 سال و یک روز برسد که مشمول قانون معافیت قهرمانی بشود و مراحل لازم برای اعزام به خدمت وظیفه را هم نگذرانده باشد، قاعدتا در سیستم نظام وظیفه کشوری تحت عنوان «غایب» شناخته خواهد شد، حال اینکه هیچ کدام از معافیت‌های موجود در نظام وظیفه به مشمولین غایب تعلق نخواهد گرفت! حالا باید منتظر بود و دید آیا با توجه به آیین‌نامه معافیت، این قانون شامل حال والیبالیست‌های جوان ایران خواهد شد؟

 

ویدئو - هدشات سنگین امیرحسین اسفندیار در دیدار مقابل برزیل!

 

بازتاب جهانی قهرمانی ایران
قهرمانی تیم ملی جوانان والیبال ایران با بازتاب رسانه‌ای در سایت فدراسیون جهانی همراه بود. تیم ملی والیبال جوانان ایران که موفق شد با برتری 3 بر2 مقابل ایتالیا عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد و در این رشته تاریخ‌سازی کند تمجید رسانه‌های مختلف دنیا را به همراه داشت. سایت جهانی فدراسیون والیبال در این باره نوشت: درخشش پوریا یلی و کاپیتان امیرحسین اسفندیار باعث شد ایران برای اولین‌بار قهرمانی در رقابت‌های زیر ۲۱ ساله‌های جهان را به دست آورد. یلی و اسفندیار هر کدام روی هم ۵۵ امتیاز از ۱۰۴ امتیاز ایران را کسب کردند تا ایران عنوان قهرمانی را به دست آورد. یلی شب خوبی در امتیازآوری داشت و ۱۸ امتیاز، 3 دفاع و 2 سرویس، آمار این بازیکن بود؛ درحالی‌که اسفندیار ۱۷ امتیاز و یک دفاع از خود به جای گذاشت و تحرک خوبی در تیم ایران داشت. مرتضی شریفی نیز با کسب ۱۸ امتیاز شب خوبی را سپری کرد.
روزنامه مشهور ایتالیایی گاتزتا دلو اسپورت هم ضمن اشاره به قهرمانی تیم جوانان ایران در مسابقات والیبال زیر 21 سال جهان از توقف ایتالیا روی سکوی دوم نوشت. در گزارش این روزنامه آمده است: تیم ایتالیا برای چهارمین بار پس از کسب مدال نقره سال‌های 1985، 1991 و 1993 باز هم در بازی فینال مسابقات جوانان زیر 21 سال جهان شکست خورد و به مقام دومی‌ بسنده کرد. جوانان ایتالیایی در فینال مسابقات که در بحرین برگزار شد باز هم نتوانستند طلسم شکست مقابل حریف را بشکنند و باز هم نایب‌قهرمان شدند. تیم جوانان ایتالیا در فینال سال1985 مغلوب شوروی شد، در سال1991 از بلغارستان شکست خورد و مدال طلای سال1993 را به برزیل واگذار کرد. در نهایت مدال طلای مسابقات سال 2019 نیز پس از یک نبرد پنج‌سته به ایران رسید تا حضور ایتالیا در فینال مسابقات جوانان جهان پس از 26 سال همچنان به مدال طلا منجر نشود. ایتالیا در سِت نخست، شروع خوبی داشت و با امتیازات «لاویا» که یکی از بازیکنان تیم بزرگ‌سالان ایتالیا هم خواهد بود از حریف پیش افتاد. در ست دوم اما تیم ایران با درخشش مرتضی شریفی که فصل گذشته را در ورونا گذرانده بود با نتیجه 25 بر 17 به پیروزی رسید. نتیجه ست سوم نیز به سود ایران تمام شد اما ایتالیا در دست چهارم به بازی برگشت و برنده شد تا تعیین تیم قهرمان به ست پنجم کشیده شود. بازی در دست پنجم تا امتیاز 11 پا به پا پیش رفت ولی در نهایت تیم جوانان ایران به پیروزی رسید و عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.

 

ویدئو - بازگشت تیم ملی والیبال جوانان به ایران پس از کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی جهان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->